• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Researching elementary school English teacher efficacy

研究課題

研究課題/領域番号 22K00725
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関近畿大学

研究代表者

FERGUSON Peter  近畿大学, 経済学部, 准教授 (20783947)

研究分担者 デラ リチャード  近畿大学, 総合社会学部, 准教授 (90721423)
Leeming IanPaul  近畿大学, 経済学部, 教授 (60646173)
研究期間 (年度) 2022-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
3,900千円 (直接経費: 3,000千円、間接経費: 900千円)
2024年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2023年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2022年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
キーワードsurvey data / teacher interviews / two data collection sets / research presentations / research articles / revise survey / statistical software / collect data / teacher self-efficacy / elementary school / English education / student learning / teacher training
研究開始時の研究の概要

Research has shown that teachers with a high sense of self-efficacy perform better in the classroom. Despite the growing importance of teacher self-efficacy in foreign language education, there is no research investigating this among public elementary school teachers in Japan.

研究実績の概要

In our second year we collected more data with an revised survey and collected data from 206 participants. We also conducted interviews with a small group of teachers. We also did two research presentations about our first data collection set at two international conferences, and in May will present in Spain at another international conference. We have completed writing one research article and submitted it to an international journal. We are currently writing another article, and then will start writing our third research paper on the second data collection. We are exploring the possibility to do classroom observations with some participants. We are on course to complete this study in the allotted timeframe.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

We are on course to complete this study in the allotted timeframe.

今後の研究の推進方策

In our last year we plan to continue to anaylze the data and write articles for international research journals.

報告書

(2件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 研究成果

    (3件)

すべて 2024 2023 2022

すべて 学会発表 (3件) (うち国際学会 3件)

  • [学会発表] “It’s hard to speak English in front of the students” Investigating Elementary School Teacher’s English Self-Efficacy Beliefs2024

    • 著者名/発表者名
      Peter Ferguson
    • 学会等名
      The 43rd Thailand TESOL International Conference 2024
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Exploring Elementary School Teachers’ English Self-Efficacy2023

    • 著者名/発表者名
      Peter Ferguson
    • 学会等名
      JALT 2023 49th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Using Rasch Analysis to Evaluate an EFL Teacher Self-Efficacy Survey2022

    • 著者名/発表者名
      P. Ferguson, R. Derrah, & P. Leeming
    • 学会等名
      全国語学教育学会 第48回年次国際大会教材展示会
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2022-04-19   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi