研究課題/領域番号 |
22K13205
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分03020:日本史関連
|
研究機関 | 創価大学 |
研究代表者 |
吉江 弘和 創価大学, 国際教養学部, 准教授 (30816567)
|
研究期間 (年度) |
2022-04-01 – 2025-03-31
|
研究課題ステータス |
交付 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2024年度: 260千円 (直接経費: 200千円、間接経費: 60千円)
2023年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2022年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
|
キーワード | Monder Japanese History / Monarchy / Public Education / Rescript on Education / The Imperial Portrait / Global history / 御真影 / 教育勅語 / グローバルヒストリー / 天皇制 / 近現代日本史 |
研究開始時の研究の概要 |
本研究は近代天皇の公式な肖像画・写真である「御真影」と明治天皇の名の下に発せられた道徳律である「教育勅語」の史的役割の全体像を把握することを最終目的としている。とりわけ本研究は、米国の教育実践や思想がいかに日本国内での両対象物のあり方に影響を与えたのかを明らかにすることに焦点あてて両者の全体像解明に迫る。
|
研究実績の概要 |
I was able to conduct archival research as planned, including archives at the University of Maryland College Park, the Library of Congress, and the University at Albany.
Research at these archives helped me reorient my research topic.I discovered that I cannot write one global history of these two distinct icons, and that it is better to separate them as two different projects. This was not only because the portrait and the rescript had different jurisdictions and legal status; but it was also because people in Japan and outside (including US occupiers) saw the portrait akin to the US flag, something whose physical presence mattered. The rescript, on the other hand, was considered important for what it says, not for what it was. Concrete result of my discovery/research are listed below.
|
現在までの達成度 (区分) |
現在までの達成度 (区分)
2: おおむね順調に進展している
理由
As opposed to my initial plan to study the portrait and the rescript together, I found it better to separate them. This was a big change I did not expect, but actually it opened new perspectives and made me more productive. So I judge the progress of my research smooth.
|
今後の研究の推進方策 |
I will continue my analysis of the materials collected so far, and will make trips to archives as needed.
|