研究課題/領域番号 |
22K13472
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分07080:経営学関連
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研究機関 | 一橋大学 |
研究代表者 |
Lee Jinju (リジンジュ) 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 講師 (30870224)
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研究期間 (年度) |
2022-04-01 – 2024-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
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配分額 *注記 |
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2023年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
2022年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
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キーワード | Attention based view / Behavioral Strategy / Covid-19 / Corporate Strategy / Crisis Management / Attention-based View / Competitive Strategy / Competition Strategy / behavioral strategy / managerial bias / COVID-19 pandemic / disruptive environment |
研究開始時の研究の概要 |
The key research questions of this research are: (1) How does the disruptive environmental changes such as COVID-19 create different kinds of organizational attentions? and (2) Do these different types of organizational attentions manifest managerial biases and influence firms' strategic decisions under the pandemic situation? Since most of the work on behavioral strategy are based on probabilistic framework, this study aims to provide a novel framework in understanding how managerial attentions are formed and strategic choices are made under ill-defined outcome space and abrupt discontinuity.
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研究成果の概要 |
「アテンション・ベースト・ビュ (The attention-based view of the firm) 」とは、「注意」の視点から企業行動を説明するための理論です。本研究は新型コロナウイルス(COVID-19)パンデミック中に出現した組織の注意のタイプを調査しました。重要な研究成果は以下の二点に要約できます。まず、企業の注意を定量化する方法論を考察しました。次に、航空業界において、COVID-19の発生後、企業の所有構造、財務成績、事業の多角化に基づいて現れた経営者の注意の種類を実証分析しました。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This research provides insights for organizations navigating crises, emphasizing the value of understanding attention distribution patterns. By guiding organizations to adopt more effective crisis management strategies, it ultimately contributes to societal stability and resilience.
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