• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

STEAM学習経験尺度開発と教育実践方法論提案

研究課題

研究課題/領域番号 22K13754
研究種目

若手研究

配分区分基金
審査区分 小区分09070:教育工学関連
研究機関北陸先端科学技術大学院大学

研究代表者

KIM Eunyoung  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 准教授 (10804528)

研究期間 (年度) 2022-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
2024年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2023年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2022年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワード教育イノベーション / STEAM教育 / 学習者中心 / 高等教育
研究開始時の研究の概要

本研究は、教育研究で広く援用される学術研究と学習評価尺度関連研究をシステマティックレビューに基づき、STEAM(Science, Technology, Engineering, Art・Liberal Arts, Mathematics)学習経験尺度を提案する。具体的には高等教育機関のSTEAM教育プログラムを対象に、その学習経験を業績と成果、感情的/心理的刺激などの直接的な学習経験と間接学習経験に分け測定する。各項目の信頼性/妥当性分析にSTEAM教育経験がある各分野の学生から量的質的データを収集し、学習経験尺度の完成を目指す。本研究は、統合的STEAM 教育経験評価への実証的研究に挑む。

研究実績の概要

We established a theoretical model that can conceptualize the learning process and learning experiences, and we conducted a pilot educational program to obtain empirical data for further research.

We built a research collaboration with the educators in Korean and Chinese higher education institute to conduct relevant research projects in global contexts.

We have published our current research outcomes in three international conference proceedings, two international academic journal papers, and two papers are under review.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

As planned, we have made dynamic interactions among global educators and researchers in FY2023 thorough discussions with our collaborators, paper publications, and conference presentations in public.
We implemented our pilot educational programs with a small group of learners and conducted a survey to evaluate the educational content itself and learning experiences based on our theoretical model we established.
We have conducted fundamental research regarding our key conceptual terms on learning experiences and educational design in the higher education institutes to broaden our understandings in accordance with current circumstances.

今後の研究の推進方策

We expect more dynamic interactions among global educators and researchers in FY2024 thorough discussions with our collaborators, paper publications, and conference presentations in public.
We are planning to revise our educational contents and pedagogical methods to implement in global settings to obtain larger sample empirical data.
We have submitted a couple of research papers and will summit more papers in international academic journals and conference to improve it according to the evaluation and comments of reviewers and editors.

報告書

(2件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 研究成果

    (16件)

すべて 2024 2023 2022

すべて 雑誌論文 (7件) (うち国際共著 6件、 査読あり 7件、 オープンアクセス 7件) 学会発表 (8件) (うち国際学会 8件、 招待講演 1件) 図書 (1件)

  • [雑誌論文] Exploring Changes in Epistemological Beliefs and Beliefs about Teaching and Learning: A Mix-Method Study among Chinese Teachers in Transnational Higher Education Institutions2023

    • 著者名/発表者名
      Wang Jing、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      Sustainability

      巻: 15 号: 16 ページ: 12501-12501

    • DOI

      10.3390/su151612501

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The Development and Validation of an Instrument to Collaborative Teaching Assessment under the Impact of COVID-19 through the SECI Model2023

    • 著者名/発表者名
      Wang Jing、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      Sustainability

      巻: 15 号: 12 ページ: 9540-9540

    • DOI

      10.3390/su15129540

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Identifying Content-Related and Non-content-related Queries in Online Discussion Forums Using Voyant Tools2023

    • 著者名/発表者名
      Neha、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      International Journal of Information and Education Technology

      巻: 13 号: 4 ページ: 614-620

    • DOI

      10.18178/ijiet.2023.13.4.1845

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Dynamic capabilities perspective on innovation ecosystem of China’s universities in the age of artificial intelligence: Policy-based analysis2022

    • 著者名/発表者名
      Qu Chen、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      Journal of Infrastructure, Policy and Development

      巻: 6 号: 2 ページ: 1661-1661

    • DOI

      10.24294/jipd.v6i2.1661

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Facilitating Students’ Reflective Practice through Visual Data: A Qualitative Study of Craft Design Education2022

    • 著者名/発表者名
      Sun Qianang、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      The International Journal of Design Education

      巻: 17 号: 1 ページ: 143-160

    • DOI

      10.18848/2325-128x/cgp/v17i01/143-160

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] A Hybrid Use of Soft Systems Methodology for Developing a Framework of Evidence-Based Teaching for Hospitality and Tourism Instructors in Vietnam2022

    • 著者名/発表者名
      Luong Thanh-Thao、Huynh Van-Nam、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      Systemic Practice and Action Research

      巻: 36 号: 2 ページ: 241-274

    • DOI

      10.1007/s11213-022-09609-9

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Improving Student Creativity through Project-Based Learning: ACase Study of Integrating Innovation and EntrepreneurshipEducation within Product Design Courses2022

    • 著者名/発表者名
      Sun Xiaolei、Kim Eunyoung
    • 雑誌名

      Journal of Positive School Psychology

      巻: 6 ページ: 6295-6307

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Designing Learning Content and Experiences for Innovative Higher Education to Foster Soft Skills2024

    • 著者名/発表者名
      Kim Eunyoung
    • 学会等名
      7th International Conference on Modern Research in Education, Teaching and Learning
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] 2024 ICHRD Global Convergence Conference2024

    • 著者名/発表者名
      Kim Eunyoung
    • 学会等名
      Creating Optimal Learning Experiences in Higher Education in the Era of AI
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Mapping the field of quality assurance and transnational higher education through a bibliometrics analysis2023

    • 著者名/発表者名
      Jing Wang, Eunyoung Kim
    • 学会等名
      The Paris Conference on Education 2023
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Role of Knowledge Management Enablers in Higher Education Institutes on Institutional Accreditation: An Empirical Study of Business Graduation Association2023

    • 著者名/発表者名
      Wang Jing、Kim Eunyoung
    • 学会等名
      The IAFOR Conference on Educational Research & Innovation
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Bridging the Gap Between the Learners and the Educational Designer for Learning Experiences in the Discussion Forum of MOOC2023

    • 著者名/発表者名
      Neha, Kim Eunyoung
    • 学会等名
      The IAFOR International Conference on Education
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Innovation Ecosystem in China’s Universities: China’s AI Policy Analysis2023

    • 著者名/発表者名
      Qu Chen、Kim Eunyoung
    • 学会等名
      The IAFOR International Conference on Education
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Assessing Collaborative Teaching Under the Impact of COVID-19 Pandemic: Instrument Development in the Context of the SECI Model2023

    • 著者名/発表者名
      Wang Jing、Kim Eunyoung
    • 学会等名
      The IAFOR International Conference on Education
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Relevant Interaction among Learners and Instructors in Asynchronous Academic Writing Course2023

    • 著者名/発表者名
      Neha, Kim Eunyoung
    • 学会等名
      International Conference on Information and Education Technology
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] イノベーション創出の種子2022

    • 著者名/発表者名
      Eunyoung Kim、中島 靖
    • 総ページ数
      320
    • 出版者
      博英社
    • ISBN
      4910132368
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2022-04-19   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi