研究課題/領域番号 |
22K13754
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分09070:教育工学関連
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研究機関 | 北陸先端科学技術大学院大学 |
研究代表者 |
KIM Eunyoung 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 准教授 (10804528)
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研究期間 (年度) |
2022-04-01 – 2025-03-31
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研究課題ステータス |
交付 (2022年度)
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配分額 *注記 |
4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
2024年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2023年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2022年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
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キーワード | 教育イノベーション / STEAM教育 / 学習者中心 / 高等教育 |
研究開始時の研究の概要 |
本研究は、教育研究で広く援用される学術研究と学習評価尺度関連研究をシステマティックレビューに基づき、STEAM(Science, Technology, Engineering, Art・Liberal Arts, Mathematics)学習経験尺度を提案する。具体的には高等教育機関のSTEAM教育プログラムを対象に、その学習経験を業績と成果、感情的/心理的刺激などの直接的な学習経験と間接学習経験に分け測定する。各項目の信頼性/妥当性分析にSTEAM教育経験がある各分野の学生から量的質的データを収集し、学習経験尺度の完成を目指す。本研究は、統合的STEAM 教育経験評価への実証的研究に挑む。
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研究実績の概要 |
As a first year, to establish a foundation of this research project, we focused on fundamental research in accordance with ongoing research to broaden our knoweldge. In line with my educational setting, we conducted extensive literature review to develop a questiannaire studys in domestic and global area with cooperation of co-researchers. We published 6 international journal papers and conference proceedings and preparing for more publication in upcoming years.
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現在までの達成度 (区分) |
現在までの達成度 (区分)
2: おおむね順調に進展している
理由
I expected active international cooperations with educators and researchers in overseas, however, due to strict Covid regulation in the higher educational institutions in Japan, Korea and China in FY 2022, we utilized online tools for discussions. We expect more dynamic interaction among global educators from upcoming years.
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今後の研究の推進方策 |
We are designing a questionnaire items to conduct a survey among educators to fulfil our research goal. Data collection will be finished in the first half of this fiscal year. We will prepare for writing a conference paper with initial results and further develope to establish a valid assessment method.
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