研究課題/領域番号 |
22K14139
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分18010:材料力学および機械材料関連
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研究機関 | 東京大学 |
研究代表者 |
ブリフォ ファビャン 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 特任研究員 (70836890)
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研究期間 (年度) |
2022-04-01 – 2024-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
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配分額 *注記 |
4,680千円 (直接経費: 3,600千円、間接経費: 1,080千円)
2023年度: 1,950千円 (直接経費: 1,500千円、間接経費: 450千円)
2022年度: 2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
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キーワード | DIC / Dwell-fatigue / Crystal plasticity / Finite Element Method / Titanium alloy / Fatigue / Ti-6Al-4V / crack initiation / dwell-fatigue / macrozone / Acoustic Emission / Dwell fatigue |
研究開始時の研究の概要 |
The outline of this research is the development of an experimentally-validated numerical microstructure-sensitive framework for the prediction of dwell fatigue in Ti-64 alloy. It is expected to provide reliable and practical guidelines to accelerate the development of dwell-resistant Ti-64 alloy.
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研究成果の概要 |
この研究では、チタン合金Ti-6Al-4Vにおける冷間滞留疲労の挙動を、微細構造に敏感な観点から解明し、予測することが達成されました。光学顕微鏡(OM)、音響放射(AE)などのイン・シチュ非破壊評価手法、SEM、EBSDなどの微細構造特性評価、結晶塑性理論(CPFEM)に基づく多尺度シミュレーションの統合により、Ti-6Al-4V合金における滞留疲労のリアルタイム評価と予測のためのフレームワークが開発されました。具体的には、以下のタスクが取り組まれました:1. 滞留疲労下の微細メカニカル損傷メカニズムの統計的特性評価。2. 物理的に基づく、微細構造に敏感な滞留疲労損傷モデルの開発。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Dwell-fatigue is a critical issue in titanium Ti-6Al-4V alloy and was clarified by means of a high-resolution strain mapping approach and numerical simulations. The developed tools could be used to predict the dwell-fatigue behavior and improve the reliability of Ti alloys under dwell condition.
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