• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

On Multilevel Road Mapping for Autonomous Vehicles: A Study to Generate Accurate 2.5D LIDAR Maps Using Graph SLAM in Challenging Environments

研究課題

研究課題/領域番号 22K17974
研究種目

若手研究

配分区分基金
審査区分 小区分61050:知能ロボティクス関連
研究機関金沢大学

研究代表者

Aldibaja Mohammad  金沢大学, 高度モビリティ研究所, 特任助教 (10868219)

研究期間 (年度) 2022-04-01 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
2023年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
2022年度: 2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
キーワードGraph SLAM / Autonomous Vehicles / Mapping Systems / LIDAR / SLAM in Multilevel Roads / LIDAR Mapping Systems / Largescal Map Generation / 2.5D Maps / 2.5D Elevation Maps
研究開始時の研究の概要

Generating precise maps in multilevel environments is very challenging in cities packed with longitudinal bridges (Tokyo) because of severely obstructing the satellite signals by road structures even though using GNSS/INS-RTK systems. Therefore, the previously proposed Graph SLAM (GS-XY) in 20K19893-00 to generate accurate maps in a single XY-Layer using LIDAR road surface images will be modified to generate precise 2.5D maps using elevation images of the road surfaces with recovering the consistency between layers in the Absolute Coordinate System and enabling to combine and update maps.

研究成果の概要

1年目は主に困難な環境での正確な 2.5D マップの生成に取り組みましたが、2 年目は多層道路構造に対処して、階層化された道路コンテキストをグローバル座標系で正確に位置合わせすることが目標でした。したがって、標高画像はマッピング システムに統合され、路面画像の高度値を示しています。ループ クロージャ モジュールは、標高情報に基づいて道路層を自動的に検出して区別するように変更されました。したがって、XY 平面で路面画像の位置を最適化し、検出されたループ クロージャでの標高エラーを最小限に抑えて、XY 平面と Z 平面でのグローバル マップの一貫性と一貫性を確保するためのコスト関数が開発されました

研究成果の学術的意義や社会的意義

The proposed mapping system outperformed an accurate GNSS-RTK systems to generate precise 2.5D maps in challenging multilevel environments such as Bejoji and Ohashi junctions and accurately combine maps that collected by different agents to increase the safety and accuracy of autonomous driving

報告書

(3件)
  • 2023 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2022 実施状況報告書
  • 研究成果

    (5件)

すべて 2024 2022

すべて 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 3件、 査読あり 3件、 オープンアクセス 3件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 2件、 招待講演 2件)

  • [雑誌論文] Waypoint Transfer Module between Autonomous Driving Maps Based on LiDAR Directional Sub-Images2024

    • 著者名/発表者名
      Aldibaja Mohammad、Yanase Ryo、Suganuma Naoki
    • 雑誌名

      Sensors

      巻: 24 号: 3 ページ: 875-875

    • DOI

      10.3390/s24030875

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] 2.5D Layered Sub-Image LIDAR Maps for Autonomous Driving in Multilevel Environments2022

    • 著者名/発表者名
      Mohammad Aldibaja and Noaki Suganuma and Reo Yanase
    • 雑誌名

      Sensor (Remote Sensing)

      巻: 14 号: 22 ページ: 1-18

    • DOI

      10.3390/rs14225847

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Challenging Environments for Precise Mapping Using GNSS/INS-RTK Systems: Reasons and Analysis2022

    • 著者名/発表者名
      Mohammad Aldibaja and Noaki Suganuma, Keisuke Yoneda and Reo Yanase
    • 雑誌名

      Sensor (Remote Sensing)

      巻: 14 号: 16 ページ: 1-19

    • DOI

      10.3390/rs14164058

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] On Mapping in Multilayer Environments: A Robust Graph-SLAM Approach Using LIDAR Intensity and Elevation Data2022

    • 著者名/発表者名
      Mohammad Aldibaja, Reo Yanase and Naoki Suganuma
    • 学会等名
      The 25th IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (IEEE ITSC 2022)
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] On LIDAR Map Combination: A Graph Slam Module to Generate Accurate and Largescale Maps for Autonomous Driving2022

    • 著者名/発表者名
      Mohammad Aldibaja, Naoki Suganuma, Reo Yanase
    • 学会等名
      2022 IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics (AIM)
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演

URL: 

公開日: 2022-04-19   更新日: 2025-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi