研究課題/領域番号 |
22K20274
|
研究種目 |
研究活動スタート支援
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
0109:教育学およびその関連分野
|
研究機関 | 東京大学 |
研究代表者 |
Bordilovskaya A. 東京大学, グローバル教育センター(ALESS/A), 特任講師 (70758573)
|
研究期間 (年度) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2023年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2022年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
|
キーワード | language anxiety / affective factors / motivation / Japanese students / iwakan / communication skills / English language |
研究開始時の研究の概要 |
This project spans over the period of two years. During the 1st year of the research project the preparation of the quantitative surveys and interviews will be conducted. During the 2nd year of the research project: data analysis and presentation of the results will be implemented.
|
研究成果の概要 |
本研究では、量的および質的データ収集方法を採用し、必修科目の英語コースに在籍する日本の大学1年生を対象に、アンケート調査と面接を実施することで、相互に関連する2つの感情的要因である不安と違和感を探求した。その結果、日本人学習者は、状況に応じて不安と違和感の両方を異なる割合で経験することがわかった。教室内では、英語使用の信憑性の欠如により、違和感という感情がより強くなるようである。また、不安と違和感はFLAの異なる次元を指していることもわかった。不安は、生徒が自分のコミュニケーション上の不安を説明するためのものであり、違和感は、自分の言語能力や言語アイデンティティに関連する内的な懸念である。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Findings of these research are crucial for developing the methods to reduce Japanese students' foreign language anxiety (FLA) in classroom environment and real-life situations. Understanding the fuan/iwakan differences can be used to provide focused support to students with different forms of FLA.
|