• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

文化適合的な構築主義的デザイン教育:持続可能な開発へのイノベーション主導の教育

研究課題

研究課題/領域番号 22KF0136
補助金の研究課題番号 21F21792 (2021-2022)
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分基金 (2023)
補助金 (2021-2022)
応募区分外国
審査区分 小区分09080:科学教育関連
研究機関東京工業大学

研究代表者

高田 潤一  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90222083)

研究分担者 THANAPORNSANGSUT SAWAROS  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 外国人特別研究員
THANAPORNSANGSUTH SAWAROS  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 外国人特別研究員
研究期間 (年度) 2023-03-08 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
1,400千円 (直接経費: 1,400千円)
2023年度: 600千円 (直接経費: 600千円)
2022年度: 700千円 (直接経費: 700千円)
2021年度: 100千円 (直接経費: 100千円)
キーワードESD / SDGs / constructionism / innovation / fabrication / higher education / Higher Education / Constructionism / Innovation in Education / Social Innovation
研究開始時の研究の概要

本研究では,持続可能な開発を念頭に置いたデザイン授業を通じて,イノベーシヨン主導の学びのエコシステムを実現することを目指している
具体的には,日本およびタイの大学において,学生が身の回りの環境問題・社会問題の解決法のデザインおよびものづくりを通じて社会イノべーションを創発するような教育の方法を実践的に研究する.

研究実績の概要

The project, "Culturally Relevant Constructionist Design for ESD: Innovation-driven Education for Sustainable Development," spanned two years and focused on courses at Tokyo Institute of Technology in 2022 and Chulalongkorn University in 2021. The research aimed to explore how a constructionist learning environment can support ESD by enabling students to design and create innovations addressing environmental and social issues.
Undergraduate and graduate students from Japan and Thailand engaged in these courses, utilizing human-centered design principles such as empathizing, defining, and ideating to understand user needs and generate project ideas. The pedagogy emphasized designing and fabricating solutions for local or global sustainability challenges. Students conducted user experience research and built prototypes, iterating on their designs based on testing feedback.
Data collected from interviews, student projects, and final reports indicated that framing making as a practice connected to students' interests facilitated successful engagement in sustainable development. The project involved 64 participants, with Institutional Review Board approval from both institutions.
The outcomes of this project include five international presentations and one journal paper, currently under second review for the Special Issue of the Entrepreneurship Education Journal under UNESCO. These achievements highlight the project's impact on promoting innovation-driven education for Sustainable Development Goals.

報告書

(3件)
  • 2023 実績報告書
  • 2022 実績報告書
  • 2021 実績報告書
  • 研究成果

    (15件)

すべて 2023 2022 その他

すべて 国際共同研究 (8件) 学会発表 (7件) (うち国際学会 7件、 招待講演 1件)

  • [国際共同研究] Chulalongkorn University(タイ)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] Columbia University(米国)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] European University Institute(イタリア)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] Ceilab Program - Uruguay(ウルグアイ)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] University of Haifa Isarel(イスラエル)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究]

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] Chulalongkorn University(タイ)

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [国際共同研究] Chulalongkorn University(タイ)

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
  • [学会発表] Constructing Sustainability: Integrating Constructionist Learning in Education for Sustainable Development2023

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S. &Takada, J.
    • 学会等名
      Constructionism / FabLearn 2023
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Making around the world: Experiences & lessons learned2023

    • 著者名/発表者名
      Blikstein, P., Fuhrmann, T., Thanapornsangsuth, S., Ferracane, M., Talmon, F., Zhang, X., & Segev, Y.
    • 学会等名
      Constructionism / FabLearn 2023
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Using Human-centered Design for Local Sustainable Development Challenges2023

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S. & Park, J.
    • 学会等名
      American Educational Research Association Annual Meeting (AERA)
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Constructionist Design for Sustainable Development in Higher Education2023

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society 2023 (CIES)
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Using Human-centered Design for Local Sustainable Development Challenges2023

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S. & Park, J.
    • 学会等名
      2023 American Educational Research Association Annual Meeting (AERA). Chicago, IL
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Constructionist Design for Sustainable Development in Higher Education2023

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S.
    • 学会等名
      Proceedings of Comparative and International Education Society 2023 (CIES). Washington DC
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Constructionist Design for Sustainable Development2022

    • 著者名/発表者名
      Thanapornsangsuth, S.
    • 学会等名
      Proceedings of the 16th International Conference of the Learning Sciences (ICLS). Hiroshima, Japan
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2022-02-08   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi