• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

日本の初期および後期の日独バイリンガルにおける言語との感情的なつながり

研究課題

研究課題/領域番号 22KF0350
補助金の研究課題番号 22F21755 (2022)
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分基金 (2023)
補助金 (2022)
応募区分外国
審査区分 小区分02090:日本語教育関連
研究機関早稲田大学

研究代表者

Backhaus Peter  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40582888)

研究分担者 SIEBENHUETTER STEFANIE  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 外国人特別研究員
研究期間 (年度) 2023-03-08 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
1,500千円 (直接経費: 1,500千円)
2023年度: 700千円 (直接経費: 700千円)
2022年度: 800千円 (直接経費: 800千円)
キーワードBilingualism in Japan / Identity / German / Early bilinguals / Late bilinguals / SLA / Identity & bilingualism
研究開始時の研究の概要

The main purpose of this year is to write and publish the first results and collect further data, that are needed during the process of evaluation. Data shall be further collected in other areas than the Tokyo area as well to reach a wider overview of the situation. Data evaluation will be supported by statistical analysis to secure excellent data presentation for publication. Additional data from bilingual speakers will be recorded in other areas than Tokyo to expand the scope of research.

研究実績の概要

Interviews were conducted with bilinguals in Kanto and Kansai area.
Data preparation, qualitative and quantitative evaluation and interpretation was conducted. Writing research papers to publish in Journals was done over the last months. Journal articles and 2 book review articles are under review currently. Conference presentations were accepted and the research fellow invited. Two more conference presentation applications were sent.

報告書

(2件)
  • 2023 実績報告書
  • 2022 実績報告書
  • 研究成果

    (20件)

すべて 2023

すべて 雑誌論文 (10件) (うち国際共著 8件、 査読あり 7件、 オープンアクセス 4件) 学会発表 (10件) (うち国際学会 7件)

  • [雑誌論文] The Multilingual Profile and its Impact on Identity: Approaching the Difference between Multilingualism and Multilingual Identity2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 雑誌名

      Ampersand Journal

      巻: 10 ページ: 1-18

    • DOI

      10.1016/j.amper.2023.100123

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] How important is teacher training? Untrained Community Tutors and Professional Teachers Motivation and Success in Online Second Language Teaching (SLT) and Implications for Future Online SLT2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 雑誌名

      Cogent Education

      巻: 10 号: 2 ページ: 1-27

    • DOI

      10.1080/2331186x.2023.2244836

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [雑誌論文] Motivations, Hopes, and Expectations of Untrained Japanese Teachers and Implications for Future Online Teaching of Japanese as a Foreign Language2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 雑誌名

      Gutenberg Open Science

      巻: 「」 ページ: 1-20

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Review of: Doernyei, Zoltan and Katarina Mentzelopoulos. 2023. Lessons from Exceptional Language Learners Who Have Achieved Nativelike Proficiency. Motivation, Cognition and Identity2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 雑誌名

      Zeitschrift f. angewandte Linguistik

      巻: 79 号: 79 ページ: 284-293

    • DOI

      10.1515/zfal-2023-2017

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Identity and Near-Native Second Language Proficiency: What happens to the Identity of the Exceptional Language Learner?2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 雑誌名

      Gutenberg Open Science

      巻: 01/2023 ページ: 1-9

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The Multilingual Profile and its Impact on Identity: Approaching the Difference between Multilingualism and Multilingual Identity2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 雑誌名

      Ampersand Journal

      巻: -

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Overall life satisfaction, language competencies and personality traits in German-L1 speakers living in Japan: On the relations of bilingual’s personality traits, self-esteem and personal success in Japan.2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 雑誌名

      Journal Social Sciences & Humanities Open

      巻: -

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Early and late Japanese-German bilinguals and language-related experiences as a trigger for emotional bonds to language2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 雑誌名

      International Journal of Bilingualism

      巻: -

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Review of: Drnyei, Zoltan and Katarina Mentzelopoulos. 2023. Lessons from Exceptional Language Learners Who Have Achieved Nativelike Proficiency. Motivation, Cognition and Identity.2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 雑誌名

      Zeitschrift fuer angewandte Linguistik

      巻: -

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Review of: 2023. Lessons from Exceptional Language Learners Who Have Achieved Nativelike Proficiency. Motivation, Cognition and Identity. Band 18 der Reihe Psychology of Language Learning and Teaching. by Zoltán Dörnyei und Katarina Mentzelopoulos.2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 雑誌名

      Innovation in Language Learning and Teaching

      巻: -

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] 訓練を受けていない日本語教師の動機、 希望、期待、および将来のオンライン日 本語教育への影響 Motivations, Hopes, and Expectations of Untrained Japanese Teachers and Implications for Future Online Teaching of Japanese2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      The 36th Annual JLTANE Conference Japanese Language Teachers’ Association of New England Trinity College, Hartford, Connecticut
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Motivations, Hopes, and Expectations of Untrained Japanese Teachers and Implications for Future Online Teaching of Japanese2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      6th edition of the International Conference on Innovative Research in Education (IRECONF), 2023 in Copenhagen, Denmark
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Japanese-German bilingualism in Japan: Experiences with Japanese and German as a trigger for emotional bonds to language in early and late bilinguals2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      European Association for Japanese Studies 17th Conference, Ghent, Belgium
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Identity among multilingual speakers from a multidisciplinary perspective: Why multilingual language use is not well described with multilingual identity and why multilinguals do not become multiple identities2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      Language and Identity Workshop Series IV: Language, Identity, and the Mind
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] Why “multilingual identity” does not exist. The multilingual profile and its impact on multilinguals identity formation2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      International Conference on Multilingualism and Multilingual Education, University of Malta, Old Valletta Campus
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] Identity among multilingual Thai national speakers from a multidisciplinary perspective2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      nternational Conference on Language and Places: Multilingual Practices and Identity.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Japanese-German Bilinguals’ Emotional Bonds to Language.2023

    • 著者名/発表者名
      Siebenhuetter, Stefanie
    • 学会等名
      JSPS-Fellows Conference
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] Motivations, Hopes, and Expectations of Untrained Japanese Teachers and Implications for Future Online Teaching of Japanese2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 学会等名
      The 36th Annual JLTANE Conference Japanese Language Teachers’ Association of New England Trinity College, Hartford, Connecticut Saturday, May 13, 2023
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Motivations, Hopes, and Expectations of Untrained Japanese Teachers and Implications for Future Online Teaching of Japanese2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 学会等名
      6th edition of the International Conference on Innovative Research in Education (IRECONF), 2023 in Copenhagen, Denmark
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Japanese-German bilingualism in Japan: Experiences with Japanese and German as a trigger for emotional bonds to language in early and late bilinguals2023

    • 著者名/発表者名
      Stefanie Siebenhuetter
    • 学会等名
      European Association for Japanese Studies 17th Conference, Ghent, Belgium
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2022-07-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi