• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Removing the distance from distance learning: utilizing augmented reality to integrate virtual reality distance education students into on-campus classrooms

研究課題

研究課題/領域番号 23K00658
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関神田外語大学

研究代表者

BONNER Euan  神田外語大学, 教育イノベーション研究センター, 講師 (70837989)

研究分担者 LEGE Ryan  神田外語大学, English Language Institute, 准教授 (10837991)
研究期間 (年度) 2023-04-01 – 2026-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,810千円 (直接経費: 3,700千円、間接経費: 1,110千円)
2025年度: 260千円 (直接経費: 200千円、間接経費: 60千円)
2024年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2023年度: 3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
キーワードsocial presence / extended reality / virtual reality / augmented reality / mixed reality / distance learning / CALL / language learning / language education / transactional distance
研究開始時の研究の概要

This research examines VR/AR benefits in merging distance learning students with in-person classrooms. A hybrid AR/VR app facilitates group interaction in an AR/VR mixed space. Results will inform future distance education strategies and foster inclusivity for online learners in classrooms.

研究実績の概要

During the first year, the researchers sought out suitable developers to take the in-house developed prototype tool and build it out with the additional features needed for the project. Work proceeded smoothly and upon completion of the out-sourced work, the researchers have continued development of the application tool in-house, and have tested it in limited pilots with a variety of users, including at-home and on-campus students. So far, application appears suitable for use in language classrooms on-campus with at-home student participation. The system was presented at CIBER BL 2024 and feedback obtained, and a paper "A social presence benchmark framework for extended reality (XR) technologies" was published in Computers & Education: X Reality (4).

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

Development work has gone smoothly with no major bugs or issues preventing work from progressing according to plan thus far. Transition to data collection in 2024 appears to be on schedule once final application features are programmed and implemented.

今後の研究の推進方策

Plans for academic year 2024-2025 are to wrap up development and testing and start data collection. We will then make any additional needed changes to the application and perform another round of data collection before publishing findings.

報告書

(1件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 研究成果

    (2件)

すべて 2024

すべて 雑誌論文 (1件) (うち査読あり 1件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (1件) (うち国際学会 1件)

  • [雑誌論文] A social presence benchmark framework for extended reality (XR) technologies2024

    • 著者名/発表者名
      Lege Ryan
    • 雑誌名

      Computers & Education: X Reality

      巻: 4 ページ: 100062-100062

    • DOI

      10.1016/j.cexr.2024.100062

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] Bridging Interaction Gaps in LSP Hybrid Learning with AR/VR2024

    • 著者名/発表者名
      Bonner, Euan; Lege, Ryan; Roloff Rothman, Jennie
    • 学会等名
      7th ISLSP / CIBER BL Conference 2024
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2023-04-13   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi