• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

The Model United Nations as a Tool for Global Competency Development

研究課題

研究課題/領域番号 23K00666
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関ノートルダム清心女子大学

研究代表者

ファースト トーマス  ノートルダム清心女子大学, 文学部, 准教授 (10714305)

研究分担者 松田 裕美  神戸市外国語大学, 外国語学部, 講師 (30965497)
HOLLENBACK MICHAEL  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (40838934)
研究期間 (年度) 2023-04-01 – 2026-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
2025年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2024年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
2023年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワードGlobal Competencies / Model United Nations / TOEIC / Active Learning / Service Learning / GCED
研究開始時の研究の概要

Part 1: Administer GMM survey to MUN program articipants and control group.

Part 2: Compare TOEIC scores of MUN students with non-MUN student control group; conduct follow up interviews.

Part 3: Conduct focus group interviews to investigate the utilization of global competencies.

研究実績の概要

Published 3 articles in the Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies. Presented "Developing Student Research Skills through Model United Nations” JALT PanSIG Conference, May 2023, Kyoto Sangyo University. Held Japan University English Model UN (JUEMUN) in July. Presented at the 2023 Global Negotiation Symposium (GNS) at KCUFS in July on correlations between MUN participation and TOEIC score improvement. Traveled to New York to explore moving from MUN roleplay to real UN internships. Took students to NMUN conferences in Germany and New York. Quantitative data gathered via the Global Competencies Index and TOEIC exam. Piloted interviews of MUN participants in preparation for more formal study in 2024.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The research is progressed smoothly in 2023 with a significant amount of quantitative data gathered via the students' TOEIC scores and GCI surveys before and after their participation in NMUN conferences overseas. Still, it is clear that the quantitative data will need to be suplimented with qualitative interviews in order to get the full picture of the Model UN's overall impact on students' global competency and English skill development.

今後の研究の推進方策

In 2024 we will: Present at Academic Council of the UN System (ACUNS) in Tokyo in June; hold JUEMUN and and the GNS at Notre Dame Seishin University in June; present at Japan Association of Language Teachers (JALT) National Conference in November; attend NMUN New York in spring 2025; Add qualitative interviews to our quantitative GCI study in order to gain a deeper understanding of subjects' global development; start interviewing ex MUN participants now in the workforce or graduate school.

報告書

(1件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 研究成果

    (8件)

すべて 2023

すべて 雑誌論文 (5件) (うち国際共著 5件、 査読あり 5件、 オープンアクセス 5件) 学会発表 (3件) (うち国際学会 3件)

  • [雑誌論文] Essential Global Competencies for EFL Delegates at the Model United Nations2023

    • 著者名/発表者名
      Fast, Thomas
    • 雑誌名

      Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies

      巻: 64 ページ: 183-200

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Introduction to NMUN Japan 2022: Stakeholders' perspectives on Learning processes and outcomes2023

    • 著者名/発表者名
      Hollenback, Michael
    • 雑誌名

      Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies

      巻: 64 ページ: 1-6

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Cultural learning for diplomatic training2023

    • 著者名/発表者名
      Hollenback, Michael
    • 雑誌名

      Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies

      巻: 64 ページ: 37-47

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Community building at NMUN Japan 2022: Forum and ceremories2023

    • 著者名/発表者名
      Zenuk-Nishide Lori, Matsuda Yumi
    • 雑誌名

      Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies

      巻: 64 ページ: 49-62

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Global partnership for education results based financing: A case study of teacher deployment strategies in Francophone Sub-Saharan Africa2023

    • 著者名/発表者名
      Hosaka Naoko, Matsuda Yumi
    • 雑誌名

      Journal of Research Institute Kobe University of Foreign Studies

      巻: 64 ページ: 115-162

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Developing Student Research Skills through Model United Nations2023

    • 著者名/発表者名
      Hollenback Michael
    • 学会等名
      JALT PanSIG Conference, Kyoto Sangyo University
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] MUN and TOEIC: Possible Correlations2023

    • 著者名/発表者名
      Fast Thomas
    • 学会等名
      Global Negotiation Summit, Kobe University of Foreign Studies
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Reading Data with Children: How does Rwanda's central statistics office unlock children's potential through a data literacy education project?2023

    • 著者名/発表者名
      Matsuda Yumi
    • 学会等名
      Global Negotiation Summit, Kobe University of Foreign Studies
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2023-04-13   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi