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電熱反復学習制御と電気自動車運転の最適化

研究課題

研究課題/領域番号 23K03906
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分21040:制御およびシステム工学関連
研究機関九州大学

研究代表者

Nguyen Hoa  九州大学, カーボンニュートラル・エネルギー国際研究所, 准教授 (00801086)

研究期間 (年度) 2023-04-01 – 2026-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,680千円 (直接経費: 3,600千円、間接経費: 1,080千円)
2025年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2024年度: 2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
2023年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワードiterative learning / control design / nonlinear optimization / electrothermal dynamics / Li-ion battery / electric vehicle / Battery dynamics / Electric vehicle / IILC / Optimization / Ancillary services
研究開始時の研究の概要

EVs are being strongly developed worldwide to gradually substitute for gasoline
vehicles as an approach to combat the severe climate changes caused by greenhouse gas emissions. Technologies for EVs unfortunately have not been mature as that for gasoline alternates, hence requiring much more effort to increase their energy efficiency, economy, and charging convenience for users. This project exploits the repetition on the daily driving of a large class of EV users to develop novel iterative learning control methods for the better electricity and thermal control and management of EVs.

研究実績の概要

In the FY2023, a novel iterative learning control (ILC) algorithm based on a quadratic performance index with iteration-varying weighting matrices was derived. As a result, this ILC algorithm has iteration-varying learning gains. The superior performances of this algorithm for tracking iteration-varying references compared to that by conventional ILC laws with iteration-invariant learning gains were reported. This algorithm was then applied for the tracking of daily-varying state-of-charge profiles of electric vehicle batteries, whose results showed great potentials.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The derived results so far are matched with the proposed timeline.

今後の研究の推進方策

In the next works, more complicated electrothermal models of Li-ion batteries will be taken into account in the design of iterative learning controllers. Additionally, the problem of employing electric vehicle Li-ion battery packs to provide ancillary services will be investigated. In the simulations, realistic and publicly available data will be utilized.

報告書

(1件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 研究成果

    (4件)

すべて 2024 2023

すべて 雑誌論文 (2件) (うち国際共著 2件、 査読あり 2件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 2件)

  • [雑誌論文] Distributed Dual Subgradient Methods with Averaging and Applications to Grid Optimization2024

    • 著者名/発表者名
      Liu Haitian、Bose Subhonmesh、Nguyen Hoa Dinh、Guo Ye、Doan Thinh T.、Beck Carolyn L.
    • 雑誌名

      Journal of Optimization Theory and Applications

      巻: - 号: 2 ページ: 1-34

    • DOI

      10.1007/s10957-024-02385-7

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Laser-Based Dynamic Optical Wireless Power Transfer for Electrified Vehicles Covered with Solar Cells2023

    • 著者名/発表者名
      Nguyen Dinh Hoa
    • 雑誌名

      IFAC-PapersOnLine

      巻: 56 号: 2 ページ: 9086-9091

    • DOI

      10.1016/j.ifacol.2023.10.156

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] Performance Bound for Iterative Learning Control of Iteration-Varying Battery SoC Profiles Under Iteration-Invariant Learning Gains2024

    • 著者名/発表者名
      Nguyen Dinh Hoa
    • 学会等名
      SICE International Symposium on Control Systems 2024
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] An Iterative Learning Control Method for Non-Repetitive Electric Vehicle Battery Discharging2023

    • 著者名/発表者名
      Nguyen Dinh Hoa
    • 学会等名
      2023 IEEE Transportation Electrification Conference and Expo, Asia-Pacific (ITEC Asia-Pacific)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会

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公開日: 2023-04-13   更新日: 2024-12-25  

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