• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Simulating the Wild through Experiential Language Learning (SWELL)

研究課題

研究課題/領域番号 23K20098
補助金の研究課題番号 20H01283 (2020-2023)
研究種目

基盤研究(B)

配分区分基金 (2024)
補助金 (2020-2023)
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関神戸大学

研究代表者

T・S Greer  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (10320540)

研究分担者 Hauser Eric  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (30361827)
BURCH Alfred.Rue  南山大学, 国際教養学部, 准教授 (60869113)
Nanbu Zachary  同志社大学, グローバル地域文化学部, 助教 (60983187)
研究期間 (年度) 2020-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2024年度)
配分額 *注記
15,990千円 (直接経費: 12,300千円、間接経費: 3,690千円)
2024年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2023年度: 2,210千円 (直接経費: 1,700千円、間接経費: 510千円)
2022年度: 2,340千円 (直接経費: 1,800千円、間接経費: 540千円)
2021年度: 4,160千円 (直接経費: 3,200千円、間接経費: 960千円)
2020年度: 6,110千円 (直接経費: 4,700千円、間接経費: 1,410千円)
キーワード会話分析 / 外国語教育 / 英語教育 / 第2言語使用 / 英語学習 / Task-based learning / Language use in the wild / 応用言語学 / Conversation Analysis / Task-based Learning / Role-play / Simulation / Experiential Learning / Simulated contexts / 第2言語教育 / Second language use / タスクベース学習 / ロールプレイ学習 / 学外言語学習
研究開始時の研究の概要

継続課題のため、記入しない。

研究実績の概要

In Japan, opportunities to experience English in everyday situations are rare, so some institutions create simulated environments where students can experience English in realistically reproduced settings or hold classes through English mediated instruction (EMI). Unlike the real world, this approach provides learners with a safe place to experiment and play with language without fearing actual consequences for their mistakes. As Conversation Analysts and language teachers, we are interested in the interaction that goes on in this unique setting and how it provides opportunities for learning that do not exist in normal language classrooms. We are also investigating experiential language learning in other settings, such as cooking classes, VR games and in mundane talk beyond the classroom.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

Although our project was initially delayed due to the COVID pandemic, we have now collected a sufficient amount of video-recorded data from our sites and we are working on analyzing it according to the conversation analytic principles. This has lead to the identification and explication of various interactional practices that facilitate language learning within these educational settings. We are working on the analysis and reporting of our results.

今後の研究の推進方策

We are holding regular online data sessions and will be presenting our results at national and international research forums such as the CAN Asia Symposium on L2 Interaction and the ICOP-L2 conference in Denmark. Among others, Greer, Hauser and Nanbu have started looking at the notion of morphability within the roleplay data. Burch has begun looking at the cooking data in terms of task-based learning. Greer is also collaborating on the VR data with Adam Brandt, a specialist in digitally mediated interaction from Newcastle University, UK.

報告書

(4件)
  • 2023 実績報告書
  • 2022 実績報告書
  • 2021 実績報告書
  • 2020 実績報告書
  • 研究成果

    (31件)

すべて 2023 2022 2021 その他

すべて 国際共同研究 (2件) 雑誌論文 (8件) (うち査読あり 2件、 オープンアクセス 4件) 学会発表 (13件) (うち国際学会 11件、 招待講演 3件) 備考 (3件) 学会・シンポジウム開催 (5件)

  • [国際共同研究] Vietnam National University(ベトナム)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [国際共同研究] Newcastle University(英国)

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [雑誌論文] L2 sidebar talk and distributed perception in a virtual reality game2023

    • 著者名/発表者名
      Greer, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 6th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction

      巻: 2023 ページ: 10-20

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [雑誌論文] Audible gestures: Single claps as a resource for managing interaction2023

    • 著者名/発表者名
      Hauser, E.
    • 雑誌名

      Pragmatics

      巻: - 号: 3 ページ: 367-392

    • DOI

      10.1075/prag.21052.hau

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書 2021 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] "I got stepped on!" Participant orientations to proximity and space during a VR English class2023

    • 著者名/発表者名
      Nanbu, Z.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 6th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction

      巻: 2023 ページ: 35-44

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [雑誌論文] Creating obstacles to progressivity: Task expansion in second language role-plays2023

    • 著者名/発表者名
      Nanbu, Z. & Greer, T.
    • 雑誌名

      TESOL Quarterly

      巻: 57(4) 号: 4 ページ: 1364-1400

    • DOI

      10.1002/tesq.3197

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書 2021 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] "I got stepped on!" Participant orientations to proximity and space during a VR English class2022

    • 著者名/発表者名
      Nanbu, Z.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, University of Electro-Communications, Tokyo, 14-15 May.

      巻: - ページ: 35-44

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] "I don't know word": How L2 learners recruit assistances to address reading difficulties.2022

    • 著者名/発表者名
      Amar, C. & Greer, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, University of Electro-Communications, Tokyo, 14-15 May.

      巻: - ページ: 11-17

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Teachers as interactional mediators2022

    • 著者名/発表者名
      Greer, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, University of Electro-Communications, Tokyo, 14-15 May.

      巻: xx ページ: 70-79

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Being the class clown: L2 incompetence as performance.2022

    • 著者名/発表者名
      Hauser, E.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, University of Electro-Communications, Tokyo, 14-15 May.

      巻: - ページ: 19-28

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [学会発表] Managing co-presence during a virtual reality English class2023

    • 著者名/発表者名
      Zachary Nanbu.
    • 学会等名
      International Conference on Conversation Analysis (ICCA), Brisbane, Australia, 26 June-2 July.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Occasioned enactments in L2 role-plays: Enlisting environmental objects and their mimed counterparts.2023

    • 著者名/発表者名
      Tim Greer and Zachary Nanbu
    • 学会等名
      International Conference on Conversation Analysis (ICCA), Brisbane, Australia, 26 June-2 July.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Turn allocation for team-building in an educational context2023

    • 著者名/発表者名
      Eric Hauser
    • 学会等名
      International Conference on Conversation Analysis (ICCA), Brisbane, Australia, 26 June-2 July.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Managing co-presence during a virtual reality English class2023

    • 著者名/発表者名
      Rue Burch.
    • 学会等名
      International Conference on Conversation Analysis (ICCA), Brisbane, Australia, 26 June-2 July.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Displaying members' knowledge: Doing being a knowledgeable resident of Japan.2023

    • 著者名/発表者名
      Eric Hauser.
    • 学会等名
      6th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, Kyoto Women's University, Kyoto, 27-28 May.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] L2 sidebar talk and distributed perception in a virtual reality game2023

    • 著者名/発表者名
      Tim Greer.
    • 学会等名
      6th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction, Kyoto Women's University, Kyoto, 27-28 May.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Collaboratively imagining what another is seeing: L2 sidebar talk in a virtual reality game2023

    • 著者名/発表者名
      Tim Greer
    • 学会等名
      Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain, 25 May.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Tokyo Global Gateway and the effectiveness of experience-based learning,2023

    • 著者名/発表者名
      Tim Greer and Motoko Nagao
    • 学会等名
      19th International Session of the Transcultural Management Society, Online, 12 May.
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Competence to participate: Student gaze shift and orientation to being selected2021

    • 著者名/発表者名
      Cheikhna Amar and Eric Hauser
    • 学会等名
      L2 Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2), Barcelona, Spain
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Participation on the periphery2021

    • 著者名/発表者名
      Tim Greer
    • 学会等名
      L2 Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2), Barcelona, Spain
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Embodied list construction as a resource in L2 interaction2021

    • 著者名/発表者名
      Zachary Nanbu
    • 学会等名
      L2 Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2), Barcelona, Spain
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Two practices of address in student use of L2 English for initiating actions2021

    • 著者名/発表者名
      Eric Hauser and Zachary Nanbu
    • 学会等名
      L2 Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2), Barcelona, Spain
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] "This takes skill": Task engagement and orientation in a CLIL experiment2021

    • 著者名/発表者名
      Rue Burch
    • 学会等名
      L2 Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2), Barcelona, Spain
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [備考] SWELL website

    • URL

      https://tim792.wixsite.com/swell

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [備考] SWEL

    • URL

      https://tim792.wixsite.com/swell/about

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
  • [備考] SWELL

    • URL

      https://tim792.wixsite.com/swell

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] Language and Social Interaction in Asian Contexts2023

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] Tim Greer and Zachary Nanbu. Panel: Enriching the Wild: L2 interaction in virtual, augmented and simulated settings. ICCA 2023, University of Queensland, Brisbane, Australia. 26 June -- 2 July.2023

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] Eric Hauser and Rue Burch. Panel: Interaction in innovative institutional contexts. ICCA 2023, University of Queensland, Brisbane, Australia. 26 June -- 2 July.2023

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] Tim Greer & Zachary Nanbu. Panel: Language-in-time approaches to the study of interactional grammar in multilingual settings. AAAL 2023 Conference, Portland, OR, USA.2023

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] SWELL Planning meeting2021

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書

URL: 

公開日: 2020-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi