研究課題/領域番号 |
23K20100
|
補助金の研究課題番号 |
20H01291 (2020-2023)
|
研究種目 |
基盤研究(B)
|
配分区分 | 基金 (2024) 補助金 (2020-2023) |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 早稲田大学 |
研究代表者 |
Detey Sylvain 早稲田大学, 国際学術院, 教授 (00548927)
|
研究分担者 |
近藤 眞理子 早稲田大学, 国際学術院, 教授 (00329054)
杉山 香織 西南学院大学, 外国語学部, 教授 (00735970)
川口 裕司 東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (20204703)
田原 いずみ 明治学院大学, 文学部, 教授 (50549110)
秋廣 尚恵 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (60724862)
近藤 野里 青山学院大学, 文学部, 准教授 (70759810)
|
研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2025-03-31
|
研究課題ステータス |
採択後辞退 (2024年度)
|
配分額 *注記 |
17,420千円 (直接経費: 13,400千円、間接経費: 4,020千円)
2024年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2023年度: 3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2022年度: 4,680千円 (直接経費: 3,600千円、間接経費: 1,080千円)
2021年度: 2,990千円 (直接経費: 2,300千円、間接経費: 690千円)
2020年度: 4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
|
キーワード | spoken corpus / phonology / Japanese learners / lexicon / L2 French / Spoken corpus |
研究開始時の研究の概要 |
The research is a multidisciplinary project involving linguists, computer scientists and second language education specialists. It aims at designing a methodological template for the development of automatic assessment systems of both phonetic forms and lexical use of L2 French phonological lexicon by Japanese learners. To do so, it is divided into two stages: (1) corpus parsing to determine essential targets; (2) specific data elicitation task design and completion to feed automatic systems.
|
研究実績の概要 |
In 2023, we analyzed the results collected in Tokyo in the Fall 2022, and reached our main methodological objective, i.e., assessing the validity of our procedure to collect data in a semi-constrained bimodal (spoken and written) translation task (from Japanese to French), in order to evaluate spoken L2 lexical forms uttered by Japanese learners of French, with a specific focus on morphophonological ambiguities. The analysis was conducted with Dr L. Fontan and V. De Fino. Workshops and lectures were co-organized in Japan and a conference in Paris (IPFC2023). In 2023, Prof. Detey published a book in French for the general audience about speech evaluation education, with several presentations. Final results of our work will be presented at EuroSLA33 (July 2024) and ultimately published.
|
現在までの達成度 (段落) |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
|
今後の研究の推進方策 |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
|