研究課題/領域番号 |
23K20687
|
補助金の研究課題番号 |
21H00836 (2021-2023)
|
研究種目 |
基盤研究(B)
|
配分区分 | 基金 (2024) 補助金 (2021-2023) |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分09020:教育社会学関連
|
研究機関 | 国際基督教大学 |
研究代表者 |
笹岡 幹子 (西村幹子) 国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20432552)
|
研究期間 (年度) |
2021-04-01 – 2025-03-31
|
研究課題ステータス |
採択後辞退 (2024年度)
|
配分額 *注記 |
15,990千円 (直接経費: 12,300千円、間接経費: 3,690千円)
2024年度: 130千円 (直接経費: 100千円、間接経費: 30千円)
2023年度: 2,860千円 (直接経費: 2,200千円、間接経費: 660千円)
2022年度: 7,930千円 (直接経費: 6,100千円、間接経費: 1,830千円)
2021年度: 5,070千円 (直接経費: 3,900千円、間接経費: 1,170千円)
|
キーワード | Positive Devience Study / Uganda / Primary education / Rural / Busoga / Information sharing / Radio talk shows / Covid-19 / ポジティブ・ディビアンス研究 / ウガンダ / 初等教育 / 学校運営 / ポジティブ・ディビアンス / RCT / 情報共有 / 遠隔教育 / アフリカ / ランダム化実験法 / コロナ禍 / Positive Deviance / Primary Education / Kenya / Sub-Saharan Africa |
研究開始時の研究の概要 |
The research project aims to contribute unique evidence on the effects of expanding low-cost locally-generated solutions to the learning problem in Uganda and Kenya The impacts of a remote intervention support to parents and multi-pronged randomized package intervention in schools will be analyzed.
|
研究実績の概要 |
This study was the first Positive Deviance Study in education in East Africa. Covering 150 school communities (SCs) spread across six districts in Eastern Uganda, this project adopted an interim remote intervention strategy using radio talk shows as PD intervention that involved learners, parents, teachers, local government, and community leaders during COVID-19 school disruptions. When schools fully reopened, the original intervention design was adjusted to conduct school-based mutual learning sessions among teachers and community. The impact of the locally generated radio talk shows increased learning practice at home and more frequent communication between parents and schools.This first PD study in Africa cast a light that local wisdom works in the most impoverished rural area of Uganda.
|
現在までの達成度 (段落) |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
|
今後の研究の推進方策 |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
|