• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Leveraging 'Positive Deviance' to improve learning under COVID-19 pandemic. A randomized intervention in rural East Africa

研究課題

研究課題/領域番号 23K20687
補助金の研究課題番号 21H00836 (2021-2023)
研究種目

基盤研究(B)

配分区分基金 (2024)
補助金 (2021-2023)
応募区分一般
審査区分 小区分09020:教育社会学関連
研究機関国際基督教大学

研究代表者

笹岡 幹子 (西村幹子)  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20432552)

研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 採択後辞退 (2024年度)
配分額 *注記
15,990千円 (直接経費: 12,300千円、間接経費: 3,690千円)
2024年度: 130千円 (直接経費: 100千円、間接経費: 30千円)
2023年度: 2,860千円 (直接経費: 2,200千円、間接経費: 660千円)
2022年度: 7,930千円 (直接経費: 6,100千円、間接経費: 1,830千円)
2021年度: 5,070千円 (直接経費: 3,900千円、間接経費: 1,170千円)
キーワードPositive Devience Study / Uganda / Primary education / Rural / Busoga / Information sharing / Radio talk shows / Covid-19 / ポジティブ・ディビアンス研究 / ウガンダ / 初等教育 / 学校運営 / ポジティブ・ディビアンス / RCT / 情報共有 / 遠隔教育 / アフリカ / ランダム化実験法 / コロナ禍 / Positive Deviance / Primary Education / Kenya / Sub-Saharan Africa
研究開始時の研究の概要

The research project aims to contribute unique evidence on the effects of expanding low-cost locally-generated solutions to the learning problem in Uganda and Kenya The impacts of a remote intervention support to parents and multi-pronged randomized package intervention in schools will be analyzed.

研究実績の概要

This study was the first Positive Deviance Study in education in East Africa. Covering 150 school communities (SCs) spread across six districts in Eastern Uganda, this project adopted an interim remote intervention strategy using radio talk shows as PD intervention that involved learners, parents, teachers, local government, and community leaders during COVID-19 school disruptions. When schools fully reopened, the original intervention design was adjusted to conduct school-based mutual learning sessions among teachers and community.
The impact of the locally generated radio talk shows increased learning practice at home and more frequent communication between parents and schools.This first PD study in Africa cast a light that local wisdom works in the most impoverished rural area of Uganda.

現在までの達成度 (段落)

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

今後の研究の推進方策

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

報告書

(3件)
  • 2023 実績報告書
  • 2022 実績報告書
  • 2021 実績報告書
  • 研究成果

    (10件)

すべて 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 (2件) (うち国際共著 1件、 査読あり 2件、 オープンアクセス 2件) 学会発表 (7件) (うち国際学会 4件) 図書 (1件)

  • [雑誌論文] How did local wisdom and practice make schools thrive during the pandemic? Evidence from a positive deviance study in rural Uganda2023

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra, Yoonjung Kim-Hines, and Mikiko Nishimura
    • 雑誌名

      Journal of International Cooperation in Education

      巻: 25(2) 号: 2 ページ: 171-187

    • DOI

      10.1108/jice-01-2023-0004

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Has COVID-19 changed the education landscape in developing countries? Evidence under school closure in Uganda.2022

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra, Diana Winter, and Mikiko Nishimura
    • 雑誌名

      Educational Studies

      巻: 64 ページ: 1-18

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] How did local wisdom and practice make schools thrive during the COVID-19?: Evidence from a Positive-Deviance study in rural Uganda2023

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra, Yoonjung Kim-Hines, and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      Japan Association for Africa Educatoinal Research
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] 教育におけるポジティブ・ディビアンス研究―ウガンダ東部農村地域の実証研究結果から―2023

    • 著者名/発表者名
      西村幹子
    • 学会等名
      日本比較教育学会
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] Leveraging local solutions to address the learning crisis in Uganda: Evidence from a positive deviance study in Busoga2023

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra, Yoonjung Kim-Hines, and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      World Education Research Association
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Two years of school closures in Uganda: Evidence from a Positive Deviance study2023

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Has COVID-19 changed the education landscape in developing countries? Evidence under school closures in Uganda2022

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Has Covid-19 changed the education landscape in developing countries? Evidence under school closure in Uganda2022

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Do Locally Sourced Solutions Hold Promise for Educational Improvement? Positive Deviance Practices under Covid-19 School Closures in Uganda2021

    • 著者名/発表者名
      Julius Atuhurra and Mikiko Nishimura
    • 学会等名
      Japan Society for Africa Educational Research
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
  • [図書] よくわかる開発学2022

    • 著者名/発表者名
      大森佐和・西村幹子(編)
    • 総ページ数
      224
    • 出版者
      ミネルヴァ書房
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi