• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

子供の文脈に基づいた同音異義語学習における予測コーディング

研究課題

研究課題/領域番号 24KF0103
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分基金
応募区分外国
審査区分 小区分02060:言語学関連
研究機関東京大学

研究代表者

長井 志江  東京大学, ニューロインテリジェンス国際研究機構, 特任教授 (30571632)

研究分担者 LU YOUTAO  東京大学, ニューロインテリジェンス国際研究機構, 外国人特別研究員
研究期間 (年度) 2024-07-26 – 2027-03-31
研究課題ステータス 交付 (2024年度)
配分額 *注記
2,100千円 (直接経費: 2,100千円)
2026年度: 300千円 (直接経費: 300千円)
2025年度: 900千円 (直接経費: 900千円)
2024年度: 900千円 (直接経費: 900千円)
研究開始時の研究の概要

This research examines children’s homophone learning under the framework of predictive coding. It includes 1)corpus analysis to quantify the frequency of homophone and disambiguating syntactic and semantic cues in children’s language input, 2)experimentation to test children’s usage of these cues when learning a novel homophone, 3)computational modeling to examine the predictivity and learnability of homophones based on the provided cues, and 4)comparison between Japanese (a homophone-rich language) and English (a homophone-sparse language) to elucidate the impact of language background.

URL: 

公開日: 2024-07-29   更新日: 2024-09-09  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi