研究課題
挑戦的萌芽研究
本研究では、日本の地場産業・伝統産業で全国的に高い名声を得ていたり「ジャパンブランド」として世界的に高い評価を受けている企業、ならびにヨーロッパのラグジュアリーブランドを取り上げ、これらの感性価値実現のための経営学的方法論として「経験価値」と「技術経営」の理論を導入し、競争優位やブランド力の源泉である伝統と革新に結びついていることを明らかにした。さらに、衰退しつつある多くの日本の地場産業や伝統産業が復活・再生するだけでなくプレミアムブランド化する条件が、デザインなど顧客の感性に訴えるだけでなく、職人技を活かした「ものづくり」、歴史、物語、夢を打ち出す「ラグジュアリー戦略」であることを示唆した。
すべて 2016 2015 2014 2013 その他
すべて 雑誌論文 (68件) (うち査読あり 46件、 オープンアクセス 17件) 学会発表 (60件) (うち国際学会 2件、 招待講演 6件) 図書 (14件) 備考 (1件)
Proceedings of 15th International Marketing Trends Conference (IMTC2016), Universita Ca'Foscari Venezia and ESCP-EAP Europe Paris,ISBN 978-2-9532811-2-5
巻: Research Ses. Luxury Goods
早稲田国際経営研究、早稲田大学WBS研究センター
巻: 47
経営システム、日本経営工学会
巻: 26(1)
Proceedings of The Academy of Marketing’s 11th Global Brand Conference: "Brands that do Good," Greenleaf Publishing, Saltaire, UK
巻: Consumer Identity, Values &
日本感性工学会論文誌、日本感性工学会
巻: 15(3)
Luxury Research Journal, The Inderscience Publishers
巻: 2(2)
Science Journal of Business and Management, Science Publishing Group
巻: 3(2-1)
Proceedings of the Value of Design Research: 11th International European Academy of Design Conference, European Academy of Design
巻: Track 7, ID 1460
巻: 14(2)
Proceedings of XVIIth World Economic History Congress (WEHC2015), Parallel Session: The Globalization of the Luxury Industry (1970-2010), International Economic History Association, 2015.8.7
巻: Globalization of Luxury
Proceedings of 12th International Symposium on Management Engineering 2015, Graduate School of Information, Production and Systems, Waseda University
巻: 1
American Journal of Industrial and Business Management, Scientific Research Publishing
巻: 5(9)
Proceedings of 18th QMOD (Quality Management and Organizational Development) - ICQSS (International Conference on Quality and Services Sciences), Lund University Library Press
巻: Parallel Session 1-3
巻: Parallel Session 2-3
Miklas Scholz ed., Water Resources and Environment: Proc. 2015 Int. Conf. on Water Resource and Environment, CRC Press/Balkema, Taylor & Francis Group, Leiden, NL, ISBN 978-1-138-02909-5
巻: 5(11)
巻: 5(12)
日本機械学会誌、日本機械学会
巻: 118(1159)
Proceedings of 14th International Marketing Trends Conference (IMTC2015), Universita Ca'Foscari Venezia and ESCP-EAP Europe Paris
巻: Luxury Goods & Fashion
Proceedings of 14th International Marketing Trends Conference (IMTC2015), pp.1-13, Universita Ca'Foscari Venezia and ESCP-EAP Europe Paris
Proceedings of 1st International Symposium on Affective Science and Engineering (ISASE2015), Japan Society of Kansei Engineering
巻: A1-1
巻: A1-21
巻: C2-4
早稲田国際経営研究
巻: 46
Waseda Business & Economic Studies
巻: 50
in Junzo Watada, Hisao Shiizuka, Kun-Pyo Lee, Tsuyoshi Otani, and Chee-Peng Lim eds., Industrial Applications of Affective Engineering, Springer
Plenary Session at International Scientific Conference "New Challenges of Economic and Business Development - 2014", University of Latvia
Proceedings of the International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research, KEER2014, Linkoping University
Management Decision, Emerald Group Publishing Limited
巻: 52(7)
in Erik Bohemia, Alison Rieple, Jeanne Liedtka, Rachel Cooper eds., Proceedings of the 19th DMI: Academic Design Management Conference, Design Management Institute
Proceedings of the International Conference on Global Luxury, Neuchatel University
巻: Session 5: Retail
Designシンポジウム2014講演論文集
ビューティビジネス学会誌、ビューティビジネス学会
巻: 3(2)
Proceedings of 13th International Marketing Trends Conference (IMTC2014), Universita Ca'Foscari Venezia and ESCP-EAP Europe Paris
巻: Session Luxury Goods & Fashion ページ: 1-10
International Journal of Affective Engineering, Japan Society of Kansei Engineering
巻: 13(1) ページ: 1-10
巻: 45 ページ: 1-14
巻: 45 ページ: 1-10
Waseda Business & Economic Studies, Graduate School of Commerce, Waseda University
巻: 49 ページ: 33-44
巻: 49 ページ: 45-56
120005430825
in Junzo Watada, Hisao Shiizuka, Kun-Pyo Lee, Tsuyoshi Otani, and Chee-Peng Lim eds., Industrial Applications of Affective Engineering, Springer, ISBN 978-3-319-04797-3
巻: 1 ページ: 67-81
巻: 1 ページ: 167-180
Book of Abstracts, 8th Global Brand Conference: Brand, Corporate Identity and Reputation, and Sustainability, The Academy of Marketing's Brand
巻: 1 ページ: 139-153
巻: 12(2) ページ: 291-301
5th International Congress of IASDR 2013 Proceedings, International Association of Societies of Design Research, 2013
巻: 12B-3/2116-1 ページ: 5245-5252
5th International Congress of IASDR 2013 Proceedings, International Association of Societies of Design Research
巻: 12B-4/2116-2 ページ: 5253-5260
日仏科学史資料センター紀要、北九州市立大学
巻: 7(1) ページ: 28-36
日本色彩学会誌、日本色彩学会
巻: 37(5) ページ: 504-510
Pre-Proceedings of Intelligent Systems Research Progress Workshop, 17th International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems (KES 2013/ISRP-13)
巻: Paper isrp13-003 ページ: 1-6
巻: 7(2) ページ: 78-89
Proceedings of EcoDesign 2013: 8th International Symposium on Environmentally Conscious Design and Inverse Manufacturing, Korea National Cleaner Production Center
巻: O-I-10 ページ: 1-6