• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Interactional Construction of Grammar in Second Language Learner Peer Discussions for Language Learning

研究課題

研究課題/領域番号 25K04245
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関神奈川大学

研究代表者

David Aline  神奈川大学, 国際日本学部, 教授 (70289958)

研究分担者 細田 由利  神奈川大学, 国際日本学部, 教授 (70349124)
研究期間 (年度) 2025-04-01 – 2028-03-31
研究課題ステータス 交付 (2025年度)
配分額 *注記
4,680千円 (直接経費: 3,600千円、間接経費: 1,080千円)
2027年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
2026年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2025年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワードinteractional grammar / second language / conversation analysis / task-based learning / multimodality
研究開始時の研究の概要

This research project examines the grammatical competence of Japanese university English language learners as displayed through their accomplishment of interactional actions in real time during task-based language learning small-group discussion activities. Applying principles and concepts of Interactional Linguistics and Conversation Analysis, we analyze the interaction produced among students and the co-construction of grammar as it emerges in interaction. The research project will reveal learner grammatical competence shown in deployment of linguistic forms.

URL: 

公開日: 2025-04-17   更新日: 2025-06-20  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi