研究課題/領域番号 |
25K05414
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分07100:会計学関連
|
研究機関 | 名古屋商科大学 |
研究代表者 |
Frendy 名古屋商科大学, 商学部, 教授 (00825218)
|
研究分担者 |
武田 史子 慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 教授 (70347285)
Goi HoeChin 名古屋商科大学, 経営学部, 教授 (10802548)
HAKEEM M.MOHSIN 名古屋商科大学, 経済学部, 准教授 (70793769)
|
研究期間 (年度) |
2025-04-01 – 2028-03-31
|
研究課題ステータス |
交付 (2025年度)
|
配分額 *注記 |
4,550千円 (直接経費: 3,500千円、間接経費: 1,050千円)
2027年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2026年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2025年度: 2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
|
キーワード | artificial intelligence / sustainability / empirical / case study / qualitative |
研究開始時の研究の概要 |
Prominent multinational Japanese companies such as Toyota, Fujitsu, Hitachi, and NEC are investing heavily in AI technology. As sustainability issues grow in importance, it is crucial to understand how companies' AI transparency affects sustainability performance. Our study employs empirical and qualitative case study analysis that develops a measure of AI transparency in Japanese firms, examines its effects on sustainability performance, or investigates AI technology integration into multinational corporations' and startups' business models concerning sustainability.
|