• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

A three-dimensional framework for Analyzing Discrimination in Texts: A Case Study of Gender Representation in Japanese Junior High School EFL Textbooks.

研究課題

研究課題/領域番号 25K16314
研究種目

若手研究

配分区分基金
審査区分 小区分02080:英語学関連
研究機関金沢大学

研究代表者

EBNOU MALAININE  金沢大学, 外国語教育系, 特任講師 (20998489)

研究期間 (年度) 2025-04-01 – 2028-03-31
研究課題ステータス 交付 (2025年度)
配分額 *注記
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2027年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2026年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2025年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
キーワードDiscourse analysis / Japanese EFL Textbooks / three-dimensional model / gender bias
研究開始時の研究の概要

This project aims to provide a comprehensive analysis of gender bias in EFL textbooks used in Japanese schools as it examines six EFL textbook series used in Japanese junior high schools. The project uses a modified version of Norman Fairclough's three-dimensional model as a framework. The framework was developed specifically for this study. This framework is the primary method used in the project and is proposed because of the lack of consensus among gender and discourse researchers on a unified framework for analyzing gender bias in textbooks.

URL: 

公開日: 2025-04-17   更新日: 2025-06-20  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi