研究課題/領域番号 |
60302072
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研究種目 |
総合研究(A)
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配分区分 | 補助金 |
研究分野 |
建築構造・材料
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研究機関 | 神奈川大学 |
研究代表者 |
藤本 盛久 神奈川大学, 工学部, 教授 (60016235)
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研究分担者 |
大熊 武司 神奈川大学, 工学部, 教授 (50078317)
橋本 篤秀 千葉工業大学, 教授 (60083896)
中込 忠男 信州大学, 工学部, 助教授 (60111671)
和田 章 東京工業大学, 工学部, 助教授 (90158684)
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研究期間 (年度) |
1985 – 1987
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研究課題ステータス |
完了 (1988年度)
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配分額 *注記 |
11,900千円 (直接経費: 11,900千円)
1987年度: 1,900千円 (直接経費: 1,900千円)
1986年度: 2,400千円 (直接経費: 2,400千円)
1985年度: 7,600千円 (直接経費: 7,600千円)
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キーワード | 昭和60年度〜62年度の3年間にかけて, 鉄筋コンクリート系および鉄骨系建物柱の試験体を作成し, 衝撃的過荷重せん断破壊実験を実施した結果, 以下の成果が得られた. / 1, 鉄筋コンクリート系: / 試験体形状および軸方向変位拘束を考慮することにより, せん断破壊と曲げ破壊を発生させることに成功し, そのメカニズムについて有益な知見が得られた. 歪速度が大きくなるに従って, コンクリートの強度と鉄筋の降伏点が伴に上昇し, それに伴って最大耐力が増加する傾向が明瞭に認められた. また, 上部構造の拘束により曲げ強度がせん断強度に比べて大きく上昇することなどが確認された. / 2, 鉄骨系: / ブレースを有する鉄骨柱梁接合部の実物大試験体を用いて衝撃的過荷重載荷実験を実施した結果, 静的載荷実験とは異なり, 地震時に見られるような衝撃的荷重に対する力学的特性が明確となった. また, 鋼材の破壊じん性値と溶接部の遷移温度が変位速度により20℃〜50℃程度高くなることが確認され, 接合部の破壊も同様に遷移温度の上昇が認められた. / 高速載荷 / 鉄筋コンクリート / 鉄骨 / ブレース / せん断破壊 / 数値解析 / 層間変位速度 / 衝撃荷重 / 拘束 / 軸力変動 / 歪速度 / 慣性力 / 衡撃荷重 / 筋かい / 保有耐力接合 / 降状比 / 上位降状点 |
研究概要 |
RC structuve : It was succeeded to make two types of collapse for collum by shear force and bending moment by considering the profile of test pieces and displacement fix of axicial direction under high speed loading test. And we could make clear the mechanism of collapse of collum by experimental method. According to increase the strain speed, the yielding point of concrete and steel bars are up, and then the maximum resistant capability are increasing. And it was recognized that by the fix effect of upper structure, the strength of bending was upper than the strength of shear clearly. Steel structuve : It made cleare the mechanical characteristics for high speed loading like an earthquake by the experiment of high speed loading test used models of beam-collum connection zone of steel structure, and it was diferent from the static loading test. It was recognized that the balue of vrittle fracture of steels and the transter temperture of connection zone are up about 20゜C-50゜C according the strain speed. And it was also recognized that the transter temperature of connection zone was up.
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