• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2006 年度 研究成果報告書概要

認知科学を対象とした長期に亙る統合的学習理論の構築

研究課題

研究課題/領域番号 15200020
研究種目

基盤研究(A)

配分区分補助金
応募区分一般
研究分野 認知科学
研究機関中京大学

研究代表者

三宅 なほみ  中京大学, 情報理工学部, 教授 (00174144)

研究分担者 三宅 芳雄  中京大学, 情報理工学部, 教授 (80099910)
小笠原 秀美  中京大学, 情報理工学部, 助教授 (60204054)
土屋 孝文  中京大学, 情報理工学部, 助教授 (10227431)
白水 始  中京大学, 情報理工学部, 講師 (60333168)
研究期間 (年度) 2003 – 2006
キーワード協調学習 / 認知科学カリキュラム / ジグソー方式 / 内省過程の促進 / Concept mapping tool / Dynamic jigsaw / Support for reflection
研究概要

本研究は、人が新しい分野に挑戦し数年という長い時間をかけて、徐々に専門性を身につけるような積極的な知識構築の過程を、認知科学を対象に実践的に明らかにすることを目的としている。18年度は最終年度であったため、3年間で整備してきた「2年間実施用カリキュラム」を一旦完成させ、報告書にまとめる準備をした。大学で2年間に亙るカリキュラムを展開できる環境は、現実には少ないため、本研究の成果を整理して、1年で同様の学習効果を狙う短縮版カリキュラムについても検討した。以下の3点について成果が上がった。
(1)17年度に行った体験型の協調作業(認知研究で扱う課題について、実際納得のいくまで体験し、その過程を話し合うなど協調的に振り返る作業)の課題の検討を継続し、振り返りから研究資料の内容理解へとつながりのある授業展開を試みた。人間にとって「自然にうまく出来る」認知過程を振り返り、協調的に吟味するための具体的なカリキュラム・セットをまとめるための材料が揃いつつあり、これを報告書にまとめる。
(2)2年春期から秋期に行う、認知科学の基礎的な考え方を総括的に理解するためのジグソー方式について、素材と、具体的な活動方式について具体的なカリキュラム・セットをまとめるための材料が揃いつつあり、これを報告書にまとめる。
(3)上記の体験型協調作業の一部と基礎文献の協調的な理解のためのカリキュラム・セットの一部を組み合わせ、半期(1セメスタ15コマ程度)で実施できるパッケージを作成し、集中講義ならびに他校でのワークショップの際に実際に実施して、他機関への転用可能性を検討した。
最終報告書には、これまで発表してきた研究成果に加えて、上記のカリキュラム・セットをまとめ、これらの実施成果を踏まえて、学習者の長期に亙る知識統合を目指した学習理論について報告する。

  • 研究成果

    (140件)

すべて 2007 2006 2005 2004 2003 その他

すべて 雑誌論文 (110件) 図書 (30件)

  • [雑誌論文] Understanding human development as the emergent product of dynamic intra-mental/inter-mental interaction : A tribute to Giyoo Hatano [Special issue]2007

    • 著者名/発表者名
      Inagaki, K. 他
    • 雑誌名

      Human Development 50・1

      ページ: 1-82

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Perspectives on the research history of Giyoo Hatano2007

    • 著者名/発表者名
      Inagaki, K. 他
    • 雑誌名

      Human Development 50・1

      ページ: 7-15

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Understanding human development as the emergent product of dynamic intra-mental/inter-mental interaction : A tribute to Giyoo Hatano [Special issue]2007

    • 著者名/発表者名
      Inagaki, K., Miyake, N., Cole, M.
    • 雑誌名

      Human Development 50(1)

      ページ: 1-82

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Perspectives on the research history of Giyoo Hatano2007

    • 著者名/発表者名
      Inagaki, K., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Human Development 50(1)

      ページ: 7-15

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Evaluation of the system utilizing everyday activity logs on computers2007

    • 著者名/発表者名
      Kondo, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 326-327

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Centralized system in Japan may suffer from additional factors like the language divide : Comments on Halverson & Collins2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning 1・2

      ページ: 171-175

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] A collaborative approach to teaching cognitive science to undergraduates : The learning sciences as a means to study and enhance college student learning2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Psychologia 49・2

      ページ: 110-113

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 学習科学 : 協調的な実践科学と理論構築との互恵関係を目指して2006

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ
    • 雑誌名

      人工知能学会誌 21・1

      ページ: 77-84

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 波多野誼余夫研究史2006

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ
    • 雑誌名

      認知科学 13・2

      ページ: 149-155

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Collaboration as a scaffold for schematic knowledge integration2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 14th International Conference on Computers in Education (Invited Talk)

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Remembering lectures by connecting to personal experiences2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2560

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] The effect of time interval on student learning of statistical concepts2006

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2606

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ROG : A reflective logging tool for sharing interpretations of a study scene2006

    • 著者名/発表者名
      Ozeki, T. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5^<th> International Conference of Cognitive Science

      ページ: 175

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] スパイラル的実践活動による学習科学的知識の理解深化2006

    • 著者名/発表者名
      大島律子 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 42-43

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ジグソー法を用いたグループ活動による論証スタイルの理解支援-大学の「レポートの書き方」の授業における発話分析-2006

    • 著者名/発表者名
      長田尚子 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 62-63

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ROG : 協調学習場面における観察者の解釈を電子的に記録・共有する支援ツール2006

    • 著者名/発表者名
      尾関智恵 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 172-177

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] カリキュラム構成の違いが学生の理解度に及ぼす影響~集中連続型授業と各週分散型授業の比較検討~2006

    • 著者名/発表者名
      喜田村次郎 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 276-279

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 発問前に少人数で話し合うことによる質問の質の向上2006

    • 著者名/発表者名
      志賀要 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 442-443

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 構造的な内容把握が発展的な理解を生むプロセスの検証2006

    • 著者名/発表者名
      遠山紗矢香 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 188-189

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 教室での理解進度を推定する手法の検討2006

    • 著者名/発表者名
      能登剛史 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 454-459

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 協調活動におけるダイアグラム作成の有効性 -個人で作成したダイアグラムを統合する効果-2006

    • 著者名/発表者名
      湯浅且敏 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文集

      ページ: 444-445

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Development and evaluation of an exhaustive recording-retrieving system of daily PC-related activities2006

    • 著者名/発表者名
      Kondo, H. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5^<th> International Conference of Cognitive Science

      ページ: 145-146

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] PC上での活動履歴を活用するための3次元GUIによるタグ付けと閲覧方法2006

    • 著者名/発表者名
      近藤秀樹 他
    • 雑誌名

      第14回インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ

      ページ: 127-128

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 履歴の高度利用のための3次元GUIベースの情報環境の開発2006

    • 著者名/発表者名
      近藤秀樹 他
    • 雑誌名

      情報処理学会夏のプログラミングシンポジウム「夢をかけるプログラミング~世代をこえて/夢の再発見」報告集

      ページ: 39-44

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 計算機上での日常的な活動の履歴を活用するシステムの評価2006

    • 著者名/発表者名
      近藤秀樹 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文

      ページ: 326-327

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 作業を指示する文の理解を支援するヒントの提示-UNIXコマンドの生成を例に2006

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第23回大会発表論文

      ページ: 366-367

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Centralized system in Japan may suffer from additional factors like the language divide : Comments on Halverson & Collins.2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Research & Practice in Technology Enhanced Learning 1(2)

      ページ: 171-175

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] A collaborative approach to teaching cognitive science to undergraduates : The learning sciences as a means to study & enhance college student learning.2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Psychologia 49(2)

      ページ: 101-113

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Learning Science : Towards building a reciprocal beneficial relationship between collaborative science of practice and theory building2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Journal of the Japanese Society for Artificial Intelligence 21(1)

      ページ: 77-84

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] A research history of late Dr.Giyoo Hatano2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      COGNITIVE STUDIES : Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society 13(2)

      ページ: 149-155

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Collaboration as a scaffold for schematic knowledge integration2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 14^<th> International Conference on Computers in Education (Invited talk)

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Remembering lectures by connecting to personal experiences.2006

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H., Hirakawa, M.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2560

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] The effect of time interval on student learning of statistical concepts.2006

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H., Miyake, N., Kitamura, J., Izumori, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2606

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] ROG : A reflective logging tool for interpretations of a study scene.2006

    • 著者名/発表者名
      Ozeki, T., Tanaka, S., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th International sharing Conference of the Cognitive Science

      ページ: 175

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Promotion of understandings of learning science pedagogy through spirals of practice-research2006

    • 著者名/発表者名
      Oshima, R., Miyake, N., Ishiyama, T., Oshima, J.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 42-43

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Scaffolds for understanding logical group interaction with the Jigsaw method : through learning how to write logical reports2006

    • 著者名/発表者名
      Osada, N., Suzuki, H., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 62-63

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] ROG : A reflective logging tool for interpretations of a study scene.2006

    • 著者名/発表者名
      Ozeki, T., Tanaka, S., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 172-173

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] The effects; of curriculum formson comprehension : Comparison between intensive and weekly lectures2006

    • 著者名/発表者名
      Kitamura, J., Miyake, N., Izumori, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 276-279

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Elevating questioning qualities through small group discussion2006

    • 著者名/発表者名
      Siga, K., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 276-279

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Investigation of the expansive comprehension processes by structural understandings of the learning materials2006

    • 著者名/発表者名
      Toyama, S., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 276-279

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Investigation of assessment procedure of comprehension usable in classrooms2006

    • 著者名/発表者名
      Noto, T., Miyake, N., Izumori, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 454-459

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Effects of collaborative diagramming by integrating individually created diagrams2006

    • 著者名/発表者名
      Yuasa, K., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 444-445

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Development and evaluation of an exhaustive recording-retrieving system of daily PC-related activities2006

    • 著者名/発表者名
      Kondo, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 5th International Conference of Cognitive Science

      ページ: 145-146

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Method of tagging and viewing on 3D GUI for positive use of action logs on PCs2006

    • 著者名/発表者名
      Kondo, H., Koide, Y., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      14th Workshop on Interactive Systems and Software

      ページ: 127-128

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Development of information environment based on 3D GUI for active utilization of logs of PC usage2006

    • 著者名/発表者名
      Kondo, H., Koide, Y., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Information Processing Society of Japan : Summer Programming symosium 2006

      ページ: 39-44

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Support by hints on the sentence comprehension of instructions : an illustrative case of UNIX command generation2006

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Makita, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 23rd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 366-367

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] How can Asian educational psychologists contribute to the advancement of learning sciences? (Invited talk)2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the First International Conference of Educational Psychology 2005

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Multifaceted outcome of collaborative learning : Call for divergent evaluation.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 13^<th> International Conference on Computers in Education

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] The dynamic jigsaw : Repeated explanation support for collaborative learning of cognitive sciences.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 27^<th> Annual Meeting the Cognitive Science Society

      ページ: 40

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Interactive learning cycles for knowledge integration.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 2^<nd> Joint Workshop of Cognition and Learning through Media-Communication for Advanced e-Learning

      ページ: 23-27

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 協調的に説明を繰り返すことによる理解深化過程2005

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ
    • 雑誌名

      日本認知科学会第22回大会発表論文集

      ページ: 136-137

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] From CSCL classrooms to real-world settings through project-based learning2005

    • 著者名/発表者名
      Osada, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the Computer Supported Collaborative Learning 2005

      ページ: 61

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ジグソー法によるインタラクションの効果の検討-大学導入教育における「レポートの書き方」の授業の分析-2005

    • 著者名/発表者名
      長田尚子 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第22回大会発表論文集

      ページ: 194-195

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 講義受講中における学生の学習活動の分析2005

    • 著者名/発表者名
      岡田美磯 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第22回大会発表論文集

      ページ: 308-309

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 仲間から提供されたヘルプ文の解釈について2005

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第22回大会発表論文集

      ページ: 196-197

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] プログラミング初学者にみられる例題プログラムの解釈2005

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      2005PCカンファレンス論文集

      ページ: 345-346

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ピクトグラムを題材にした協調学習環境の設計と運用2005

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      2005PCカンファレンス論文集

      ページ: 355-356

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 確率実験とその言語化の繰り返しによる理解深化2005

    • 著者名/発表者名
      白水始 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第22回大会発表論文集

      ページ: 328-329

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 能動的な聴講スキルの獲得を支援する2005

    • 著者名/発表者名
      白水始
    • 雑誌名

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集

      ページ: 46s-47s

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 学習科学におけるリサーチ・ポートフォリオの利用可能性2005

    • 著者名/発表者名
      白水始
    • 雑誌名

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集

      ページ: 37s

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Understanding the nature of verbalization in collaboration2005

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 27^<th> Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2552

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] How can Asian educational psychologist contribute to the advancement of learning sciences?2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 1^<st> International Conference on Educational Psychology, Korea. (Invited talk)

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Multifaceted Outcome of Collaborative Learning : Call for Divergent Evaluation.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      The 13th International Conference on Computers in Education (ICCE2005)(CD-ROM)

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] The dynamic jigsaw : Repeated explanation support for collaborative learning of cognitive sciences.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 27^<th> Annual Meeting t he Cognitive Science Society

      ページ: 40

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Interactive learning cycles for knowledge integration.2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 2^<nd> Joint Workshop of Cognition and Learning through Media- Communication for Advanced e-Learning

      ページ: 23-27

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] The comprehension process by repeating collaborative explanations2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 雑誌名

      Proceedings of the 22nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 136-137

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] From CSCL classrooms to real-world settings through project-based learning2005

    • 著者名/発表者名
      Osada, N., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the Computer Supported Collaborative Learning 2005

      ページ: 61

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Investigation of the effects of interaction through the Jigsaw method : Analyses of interaction during a college level class on report writing2005

    • 著者名/発表者名
      Osada, N., Suzuki, H., Miyake, N
    • 雑誌名

      Proceedings of the 22nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 194-195

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Detailed analyses of what students do while listening to lectures2005

    • 著者名/発表者名
      Okada, M., Miyake, N., Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 22nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 308-309

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] on Interpretation of helps provided by colleagues in collaborative programming classes2005

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Kameda R
    • 雑誌名

      Proceedings of the 22nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 196-197

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] How students interpret illustrative tasks in programming classes2005

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Kobayashi, H., Tanaka, S., Nishimura, M.
    • 雑誌名

      Proceedings of 2005 PC Conference

      ページ: 345-346

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Design and practice of collaborative learning environment using pictograms as learning tasks.2005

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Araki, T., Suzuki, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of 2005 PC Conference

      ページ: 355-356

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Comprehension growth on statistics through repeated explanations and their verbalizations2005

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 22nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 328-329

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Supporting the acquisition of active listening skills of lectures2005

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of The Japanese Association of Educational Psychology

      ページ: 46s-47s

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Possible effective uses of research portfolios in the learning sciences2005

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of The Japanese Association of Educational Psychology

      ページ: 37s-38s

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Understanding the nature of verbalization in collaboration.2005

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      The 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 2552

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Explorations of scaffolding in complex classroom systems : Guest editors' introduction2004

    • 著者名/発表者名
      Davis, E. 他
    • 雑誌名

      The Journal of the Learning Sciences 13・3

      ページ: 265-272

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 高度メディア社会のための協調的学習支援システム2004

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ
    • 雑誌名

      戦略創造「高度メディア社会の生活情報技術」第2回公開シンポジウム

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Learning from lectures for comprehension2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      6^<th> International Conference of the Learning Sciences

      ページ: 350-357

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Learning through verbalization(1) : Understanding the concept of probability2004

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H. 他
    • 雑誌名

      The 26th Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1632

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Learning through verbalization(2) : Understanding the concept of "schema"2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      The 26th Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1604

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Equivalent transformation rules for a class of constraint satisfaction problems.2004

    • 著者名/発表者名
      Ogasawara, H. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the international conference on artificial intelligence 1

      ページ: 306-309

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Prologプログラミングの協調学習環境の設計と運用-学習初期の問題解決過程について2004

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      認知科学会第21回大会発表論文集

      ページ: 204-205

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Explorations of scaffolding in complex classroom systems : Guest editors' introduction2004

    • 著者名/発表者名
      Davis, E., Miyake, N
    • 雑誌名

      The Journal of the Learning Science 13(3)

      ページ: 265-272

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Collaborative learning support system for the advanced media society2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      CREST Symposium on life, information and technology for the advanced media society

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Learning from lectures for comprehension.2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H.
    • 雑誌名

      Paper presented at the meeting of International Conference of the Learning Sciences

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Learning through verbalization(1) : Understanding the concept of probability.2004

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H., Miyake, N., N., Izumori, H.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 1632

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Learning through verbalization(2) : Understanding the concept of "schema".2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      ページ: 1604

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Equivalent Transformation Rules for a Class of Constraint Satisfaction Problems2004

    • 著者名/発表者名
      Ogasawara, H., Akama, K., Shigeta, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of the international conference on artificial intelligence 1

      ページ: 306-309

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Design and practice of collaborative learning environment for Prolog programming-case of novice learners2004

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Okazaki, K., Tani, S.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 21st Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 204-205

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(1)2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Paper presented at the meeting of EuroCogsci 2003

      ページ: 419

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(1)2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N., Shirouzu, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Paper presented at the meeting of the 25^<th> Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1384

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(2) : A case of learning semantic net representation.2004

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Paper presented at the meeting of the 25^<th> Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1401

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(1)2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of EuroCogSci 03 : The European Cognitive Science Conference 2003

      ページ: 419

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(1)2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1384

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Teaching cognitive science through collaborative reflection(2)2003

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H. 他
    • 雑誌名

      Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      ページ: 1401

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 高度メディア社会のための協調学習支援システム2003

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ
    • 雑誌名

      戦略創造「高度メディア社会の生活情報技術」第1回公開シンポジウム

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 現実のケースに基づくプログラミング初心者の学習過程の解明2003

    • 著者名/発表者名
      江川 紘美 他
    • 雑誌名

      日本認知科学会第20回大会発表論文集

      ページ: 364-365

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] ビデオゲームにおける時間圧の影響について2003

    • 著者名/発表者名
      小笠原秀美 他
    • 雑誌名

      日本心理学会第67回大会発表論文集

      ページ: 766

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Cプログラミングの協調的学習環境の設計と運用2003

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      認知科学会第20回大会発表論文集

      ページ: 362-363

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 共有ウェッブノートの設計と運用2003

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      2003PCカンファレンス論文集

      ページ: 427-428

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 具体的な問題解決からの学習支援-ピクトグラム設計問題2003

    • 著者名/発表者名
      土屋孝文 他
    • 雑誌名

      2003PCカンファレンス論文集

      ページ: 429-430

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] 認知科学を教えるデザイン実験2003

    • 著者名/発表者名
      白水始 他
    • 雑誌名

      認知科学会第20回大会発表論文集

      ページ: 417-418

    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [雑誌論文] Collaborative learning support system for the advanced media society2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 雑誌名

      戦略創造「高度メディア社会の生活情報技術」 第一回公開シンポジウム

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Detailed analyses of novice learners of programming based on classroom case data2003

    • 著者名/発表者名
      Egawa, H., Miyake, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 20nd Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 364-365

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] On the effects of time-pressure on video game expertise2003

    • 著者名/発表者名
      Ogasawara, H., Yamanoi, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of The Japanese Psychological Association 67th Annual Meeting

      ページ: 766

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Design and practice of the collaborative learning environments for C programming2003

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Ichikawa, H., Suzuki, K.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 20th Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 362-363

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Design and practice of collaborative web notes2003

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Iwai, Y.
    • 雑誌名

      Proceedings of 2003 PC Conference

      ページ: 427-428

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Supporting complex learning through concrete problem solving-design problems of pictograms2003

    • 著者名/発表者名
      Tsuchiya, T., Araki, T.
    • 雑誌名

      Proceedings of 2003 PC Conference

      ページ: 427-428

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [雑誌論文] Design experiments of teaching cognitive science at college.2003

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H., Miyake, N.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 20th Japanese Cognitive Science Society

      ページ: 417-418

    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Handbook of research on conceptual change2007

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 出版者
      Taylor & Francis, London : U.K.(In press)
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] The Handbook of Elearning Research2007

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 出版者
      Taylor & Francis, London : U.K.(In press)
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] よくわかる質的心理学 教授・学習編2007

    • 著者名/発表者名
      秋田喜代美 他
    • 出版者
      東京図書(印刷中)
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 認知科学への招待2-心の研究の多様性を探る2006

    • 著者名/発表者名
      大津 由紀雄 他
    • 総ページ数
      308
    • 出版者
      研究社
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 児童心理学の進歩2006

    • 著者名/発表者名
      高橋 恵子 他
    • 総ページ数
      335
    • 出版者
      金子書房
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 教授・学習過程論〔新訂〕2006

    • 著者名/発表者名
      大島 純 他
    • 総ページ数
      221
    • 出版者
      放送大学教育振興会
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] Learning in classrooms - Comprehension enhancement through collaborative learning, Annual Review of Japanese Child Psychology, 45 - Year 2006 -2006

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 総ページ数
      85-111
    • 出版者
      Kanekoshobo
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Some meanings of collaboration in learning (J.Oshima, H.Nojima, G.Hatano (Eds))2006

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 総ページ数
      121-135
    • 出版者
      Instruction and learning The Society for Promotion of the University of the Air
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] ヒューマン・インフォマティックス2005

    • 著者名/発表者名
      長尾 真 他
    • 総ページ数
      353
    • 出版者
      工作舎
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] Computer Supported Collaborative Learning (R.Andrews, & C.Haythornthwaite (Eds.))(London: U.K.)2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 出版者
      The Handbook of E-learning Research, Sage Publications
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Learning together, growing together (M.Nagao (Ed))2005

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      206-223
    • 出版者
      Kousakusha, Human informatics
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] 大学授業を活性化する方法2004

    • 著者名/発表者名
      杉江 修治 他
    • 総ページ数
      187
    • 出版者
      玉川大学出版部
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 認知科学への招待-心の研究のおもしろさに迫る2004

    • 著者名/発表者名
      大津 由紀雄 他
    • 総ページ数
      289
    • 出版者
      研究社
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 児童心理学の進歩2004

    • 著者名/発表者名
      湯川隆子 他
    • 総ページ数
      377
    • 出版者
      金子書房
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 若者の科学離れを考える2004

    • 著者名/発表者名
      岩村 秀 他
    • 総ページ数
      203
    • 出版者
      放送大学教育振興会
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 学習科学2004

    • 著者名/発表者名
      波多野誼余夫他
    • 総ページ数
      194
    • 出版者
      放送大学教育振興会
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] 講座・社会変動6 情報化と社会変容2004

    • 著者名/発表者名
      正村 俊之 他
    • 総ページ数
      331
    • 出版者
      ミネルヴァ書房
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] Collaborative knowledge integration by using computers (S.Sugie, K.Sekita, S.Yasunaga, N.miyake (Eds))2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      145-187
    • 出版者
      Methods for renovating college education Tamagawa University Press
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Learning sciences (Y.Otsu, G.Hatano (Eds))2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      17-31
    • 出版者
      Kenkyusya, The invitation to Cognitive Sciences I - Focusing on the core of the science
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Flexibly applying qualitative-quantitative analyses on qualitative data2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      294-298
    • 出版者
      Annual Review of Japanese Child Psychology, 43 - Year 2004 -, Kanekoshobo
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Renovating school education of science (S.Iwamura (Ed))2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      165-180
    • 出版者
      Coping with the difficulties of teaching science to younger students. The Society for Promotion of the University of the Air
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] New assessment for new learning (G.Htano, Y.Oura, & J.Oshima (Eds))2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      178-189
    • 出版者
      Learning sciences The Society for Promotion of the University of the Air
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Information technology literacy (Nagao, et al. (Eds.))2004

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N
    • 総ページ数
      94-98
    • 出版者
      Normalization and the social change MINERVA SHOBO
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] 学習科学とテクノロジ2003

    • 著者名/発表者名
      三宅なほみ 他
    • 総ページ数
      211
    • 出版者
      放送大学教育振興会
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] デザイン事典2003

    • 著者名/発表者名
      日本デザイン学会 他
    • 総ページ数
      736
    • 出版者
      朝倉書店
    • 説明
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [図書] Perspectives on the future of cognitive science (Y.Otsu, G.Hatano, N.Miyake (Eds))2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 総ページ数
      263-289
    • 出版者
      The Invitation to Cognitive Science 2 - Exploring the diversity of the mind studies Kenkyusya
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] The learning sciences and technology2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N, Shirouzu, H.
    • 出版者
      The Society for Promotion of the University of the Air
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Designing usage (Japanese Society for the Science of Design (Ed))2003

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N, Furuta, K.
    • 総ページ数
      398-400
    • 出版者
      Handbook of Designs, Asakura Publishing
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] Conceptual change in collaboration with reflection(S.Vosniadou (ed.))(London : U.K.)

    • 著者名/発表者名
      Miyake, N.
    • 出版者
      Handbook of research on conceptual change, Taylor & Francis (In press)
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [図書] How to grasp comprehension process of classroom learning, A guide to better comprehension of the qualitative analysis: On learning. (K Akita, & Y.Fujie (Eds))

    • 著者名/発表者名
      Shirouzu, H.
    • 出版者
      Tokyo-Tosyo (In press)
    • 説明
      「研究成果報告書概要(欧文)」より

URL: 

公開日: 2008-05-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi