• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2016 年度 実施状況報告書

CEFRに依拠した言語教育改善の支援システムの構築

研究課題

研究課題/領域番号 16K02835
研究機関筑波大学

研究代表者

Schmidt M・G  筑波大学, 人文社会系, 准教授 (20400616)

研究分担者 長沼 君主  東海大学, 国際教育センター, 教授 (20365836)
Imig Alexander  中京大学, 国際教養学部, 准教授 (50511143)
永井 典子  茨城大学, 人文学部, 教授 (60261723)
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2019-03-31
キーワードCEFR / 言語教育理念 / カリキュラム設計 / 評価方法 / 育成支援 / 自律的学習者 / 教師自律性支援
研究実績の概要

As first step in academic year 2016, the research group did get an overview of various CEFR-related international homepages for teacher training and started to review them. The next step was to design a homepage (a portal site for a toolkit) adressing especially the needs of English teachers in Japan. Finally the new homepage https://cefrjapan.net was set, for creating the toolkit and for informing about the progress of the kaken-research projects. The reserach in the first year focused on four topics at first: (1) knowledge of the generel concept of the CEFR (CEFRの意義・言語教育理念), (2) the lesson and curriculum design (CEFRに依拠したカリキュラム設計), (3) assessment with rubrics (CEFRに依拠した評価方法) and (4) the aspect of learner autonomy (自律的学習者の育成支援). The results of the review and the research were presented by the research group at JALT International conference (November 2016) and at 言語教育エキスポ March 2017(JACET). These presentations were used to discuss the results and get new, detailled feedback through a questionaire from teachers. Some aspects of the research were presented at JACET International Convention, IAFOR ACE conference and at the 6th Bremen Symposium (Germany). The basis for the next step, to develop self study teaching material for teacher training (5)教師自律性支援から精査し,日本における言語教育改善に資する情報を特定する) are now given.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

1: 当初の計画以上に進展している

理由

At the beginning the topic seemed to be huge, but a detailled step by step plan after several research meetings with all members of the research group have given everybody an exact focus of the tasks to be done: (1) Hunke - overview (2) Nagai - curriculum (3) Naganuma - assessment (4) Schmidt - learner autononomy and (5) Imig - homepage helped to progess in the research of the project smoothly. Especially the coordination for the joint presentations and the feedback by the teachers were very helpful and created new input. Finally, the decision to ask for professional support for the homepage was a wise step, because of the safety measurements for the data that will be created by the homepage.

今後の研究の推進方策

The next step in academic year 2017 is to set up the portal site, which will guide the teachers through the information of the CEFR. The first step is a presentation of the actual newly build homepage at May in Akita. By the end of August (JACET) the first accessible database will be compiled and presented. With the feedback, by November (JALT) the first proto-version of the database for teacher training will be presented in November (JALT). One meeting-seminar meeting is planned in September with all members of the reserach group and some teachers will be invited to work on the design of the homepage and especially addressing the user side. After reviewing the information of the presentations by March 2018 the first open trial version of the portal site including reliable and helpful information for teachers on the CEFR will be available. これらの情報を1つのポータルサイトにまとめ,使用者が必要な時に,必要な情報に容易にアクセスできるようにポータルサイトを設計し,活用促進のためのネットワークを構築することも今後の課題である。

次年度使用額が生じた理由

The money will be used for travelling to conferences to present data and for the homepage.

次年度使用額の使用計画

In fiscal year 2017 we will work on the homepage and the related database.

備考

The homepage was set up and will be filled with detailled information especially on the CEFR related kaken-project

  • 研究成果

    (10件)

すべて 2017 2016 その他

すべて 雑誌論文 (2件) (うち査読あり 1件、 謝辞記載あり 2件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (7件) (うち国際学会 4件、 招待講演 1件) 備考 (1件)

  • [雑誌論文] Transparency and reflective learning - Using the CEFR in the classroom including classroom-diary and peer-/self-evaluation2017

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt
    • 雑誌名

      外国語教育論集, 筑波大学 グローバルコミュニケーション教育センター外国語教育部門

      巻: 39 ページ: 18-32

    • 査読あり / 謝辞記載あり
  • [雑誌論文] CEFRによる教育改善2017

    • 著者名/発表者名
      Maria・Gabriela SCHMIDT,永井 典子Noriko Nagai , 長沼 君主Naoyuki Naganuma, Morten HUNKE
    • 雑誌名

      言語教育エキスポ2017 JACET教育問題研究会 (主催), Schmidt科研 (共催)他

      巻: 2017 ページ: 66-69

    • オープンアクセス / 謝辞記載あり
  • [学会発表] アトリエ5「CEFRに依拠した言語教育改革改善の支援システムの構築2017

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt, Noriko Nagai, Naoyuki Naganuma, Morten Hunke
    • 学会等名
      言語教育エキスポ2017(JACET)
    • 発表場所
      早稲田大学東京都新宿区
    • 年月日
      2017-03-05 – 2017-03-05
  • [学会発表] The CEFR as an immigrant in the globalised world - Considerations from an Asian perspective2017

    • 著者名/発表者名
      Morten Hunke, Fergus O’Dwyer, Alexander Imig
    • 学会等名
      6th Bremen Symposium
    • 発表場所
      Bremen University, ドイツ、28359 Bremen, Bibliothekstrasse 1
    • 年月日
      2017-02-25 – 2017-02-25
    • 国際学会
  • [学会発表] Connections to the MAGICC of academic writing - Platforms for transcontinental material distribution2017

    • 著者名/発表者名
      Alexander Imig, Fergus O’Dwyer, Morten Hunke
    • 学会等名
      6th Bremen Symposium
    • 発表場所
      Bremen University, ドイツ、28359 Bremen, Bibliothekstrasse 1
    • 年月日
      2017-02-24 – 2017-02-24
    • 国際学会
  • [学会発表] FLP SIG Forum: “Designing a CEFR-informed tool kit”2016

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt, Morten Hunke, Noriko Nagai, Alexander Imig, Black Grant
    • 学会等名
      JALT International
    • 発表場所
      愛知県産業労働センターWINC愛知県名古屋
    • 年月日
      2016-11-27 – 2016-11-27
    • 国際学会
  • [学会発表] Der Gemeinsame Europaeische Referenzrahmen und der Deutschunterricht in Japan; eine kritische Bestandsaufnahme2016

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt, Alexander Imig
    • 学会等名
      日本独文学会・秋季研究発表会・関西大学
    • 発表場所
      関西大学大阪府吹田市
    • 年月日
      2016-10-22 – 2016-10-22
  • [学会発表] Reaching out and turning half-way - Foreign language education policies and effects of the CEFR2016

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt
    • 学会等名
      IAFOR The Eighth Asian Conference on Education ACE
    • 発表場所
      神戸芸術センター兵庫県神戸市
    • 年月日
      2016-10-21 – 2016-10-21
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] CEFR and Learner Autonomy in the Classroom2016

    • 著者名/発表者名
      Maria Gabriela Schmidt
    • 学会等名
      55th JACET International Convention Sapporo
    • 発表場所
      北星学園大学北海道札幌市
    • 年月日
      2016-09-02 – 2016-09-02
  • [備考] The CEFR in Japan and beyond

    • URL

      https://cefrjapan.net

URL: 

公開日: 2018-01-16  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi