• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2018 年度 実施状況報告書

Multicultural Japan: Effective Methodologies for Teaching Language and Culture to Japanese University Students

研究課題

研究課題/領域番号 16K02945
研究機関大手前大学

研究代表者

安藤 幸一  大手前大学, 総合文化学部, 教授 (20310691)

研究分担者 Jackson John  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (40737657)
C・M Browne  明治学院大学, 文学部, 教授 (50286225)
アリポンガ ジョナサン  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50388873) [辞退]
田中 キャサリン  大手前大学, 総合文化学部, 講師 (50740049)
Carlson Gordon  大手前大学, メディア・芸術学部, 准教授 (60736057)
ロバート シェリダン  近畿大学, 農学部, 講師 (70648245)
タン ダニエル (タンダニエル)  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (60781052)
アンドウ シャーリー  大手前大学, 現代社会学部, 准教授 (90441162) [辞退]
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2020-03-31
キーワードculture / language education / university education / cultural famailiarity / textbook design / EFL / student interest / materials design
研究実績の概要

We completed the cross over research studies of the efficacy of cultural familiarity in language education with all 4 skills showing positive language gains when culturally familiar materials were used. Furthermore, we added a thread to our research to gauge student interest and have demonstrated positive correlation with culturally familiar materials and student interest. We presented our research in several conferences. We had two papers published in peer-reviewed international journals, we have several papers in press or under review. We have made considerable progress on two textbook projects.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

While we have had some delay in our textbook development and the publication of our results, the project is progressing smoothly and has yielded positive and important results.

今後の研究の推進方策

In 2019 we plan to publish two textbooks, complete our research project, and publish our results in peer-reviewed, international publications.

次年度使用額が生じた理由

We plan to use a considerable part of the remainder of our funds for textbook publication and a symposium to present our final results.

  • 研究成果

    (8件)

すべて 2018

すべて 雑誌論文 (2件) (うち査読あり 2件) 学会発表 (6件) (うち国際学会 3件)

  • [雑誌論文] Culture and Constructivism: A New Approach to Student-Centered English Language Education in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka, & Jeanette M. Kobayashi
    • 雑誌名

      Kindai University Center for Liberal Arts and Foreign Language Education Journal (Foreign Language Edition)

      巻: 9(2) ページ: 33-56

    • 査読あり
  • [雑誌論文] An Interview with Lindsay Clandfied2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan & Kathryn M. Tanaka
    • 雑誌名

      The Language Teacher

      巻: 43(2) ページ: 17-20

    • 査読あり
  • [学会発表] Speak about what your students know: the effects of culturally familiar material on speech2018

    • 著者名/発表者名
      Daniel Tang
    • 学会等名
      16th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching
    • 国際学会
  • [学会発表] Developing Cultural-Familiar Listening Materials2018

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson, John Jackson, Shirley Ando
    • 学会等名
      44th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
  • [学会発表] EFL Students' Perceptions of Using Local and International Social Issue Texts in the Classroom2018

    • 著者名/発表者名
      Jonathan Aliponga
    • 学会等名
      5th International Conference on Language and Literacy Education
    • 国際学会
  • [学会発表] Culture-based Approaches to Language Policy and Material Design2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka & Jeanette M. Kobayashi
    • 学会等名
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy & Planning Conference
    • 国際学会
  • [学会発表] Working Chapters from a Culturally Based EFL Textbook: A Methodology Workshop2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Jonathan Aliponga, Gordon Carlson, John Jackson
    • 学会等名
      World Englishes, Bilingualism, and Cross-Cultural Education in Japan
  • [学会発表] Culturally-Based Constructivist Materials Design2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka & Jeanette M. Kobayashi
    • 学会等名
      全国語学教育学会第44回年次国際大会教材展示会発表 全国語学教育学会

URL: 

公開日: 2019-12-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi