• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2019 年度 実績報告書

Multicultural Japan: Effective Methodologies for Teaching Language and Culture to Japanese University Students

研究課題

研究課題/領域番号 16K02945
研究機関大手前大学

研究代表者

安藤 幸一  大手前大学, 総合文化学部, 教授 (20310691)

研究分担者 Jackson John  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (40737657)
C・M Browne  明治学院大学, 文学部, 教授 (50286225)
アリポンガ ジョナサン  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50388873) [辞退]
田中 キャサリン  大手前大学, 総合文化学部, 准教授 (50740049)
Carlson Gordon  大手前大学, メディア・芸術学部, 准教授 (60736057)
ロバート シェリダン  近畿大学, 農学部, 講師 (70648245)
タン ダニエル (タンダニエル)  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (60781052)
アンドウ シャーリー  大手前大学, 現代社会学部, 准教授 (90441162) [辞退]
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2020-03-31
キーワードEFL / culture / CLIL / Japan / English education / University education
研究実績の概要

In 2019 we presented our findings at several international conferences and concluded our study. We continued to pilot our specifically designed culturally familiar materials in classrooms and have several forthcoming pieces about their design, use, and efficacy. Using our specially designed culturally familiar materials, we demonstrated considerable language gains and retention in all four skills. In addition to publishing multiple articles that detail our methodology and our results, the researchers have led workshops to introduce our research and material development with other educators. We hosted a symposium that circulated our results and served as a forum for other researchers working on similar topics (Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture, Dec 2019). In addition, we are in the final stages of work on two textbooks to teach English to Japanese learners based on our culturally familiar approach.

  • 研究成果

    (12件)

すべて 2020 2019

すべて 雑誌論文 (6件) (うち国際共著 2件、 査読あり 6件、 オープンアクセス 5件) 学会発表 (5件) (うち国際学会 2件) 学会・シンポジウム開催 (1件)

  • [雑誌論文] Constructing Culturally Familiar Listening Materials for English Language Learners.2020

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon
    • 雑誌名

      Journal of Research and Pedagogy: Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture

      巻: 6 ページ: 49-61

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Letting Students Choose: How Culture Influences Text Selection in EFL Reading Courses.2020

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert & Condon, Barry
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL

      巻: 17(2) ページ: np

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] An Interview with Stephen Krashen2020

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon.
    • 雑誌名

      Journal of Research and Pedagogy; Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture

      巻: 6 ページ: 151-156

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Listening Comprehension Through Culturally Familiar Contexts: A Case Study in Japan2019

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon
    • 雑誌名

      PASAA: Journal of Language Teaching and Learning

      巻: 58 ページ: 41-61

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Foreign Language, Local Culture: How Familiar Contexts Impact Learning and Engagement2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert, Tanaka, Kathryn M. & Hogg, Nicholas
    • 雑誌名

      TESL-EJ

      巻: 23(1) ページ: 5-33

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] The Benefits and Use of Culturally Familiar Materials in Japanese University EFL Classrooms2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert, Tanaka, Kathryn M., Tang, Daniel
    • 雑誌名

      Osaka JALT Journal

      巻: 6 ページ: 5-33

    • 査読あり
  • [学会発表] Letting Students Choose: How culture influences text selection in EFL reading courses.2020

    • 著者名/発表者名
      Sheridan Robert, & Condon Barry
    • 学会等名
      The 16th Annual CamTESOL: 21st Century ELT: Approaches for Effective Practices
  • [学会発表] Transforming Learners’ Intercultural Perceptions. Presentation, Transforming Learners' Intercultural Perceptions2019

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson
    • 学会等名
      45th Japanese Association for Language Teaching (JALT)
    • 国際学会
  • [学会発表] Constructing Culturally Familiar Listening Materials for Japanese Learners2019

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson
    • 学会等名
      Multicultural Japan - Research and Methodologies for Teaching Language and Culture
  • [学会発表] Bridging Pedagogical Gaps With Learner Agency2019

    • 著者名/発表者名
      Tanaka Kathryn M, Sheridan Robert, Daniel Tang & Kobayashi Jeanette M.
    • 学会等名
      JALT 2019全国語学教育学会第45回年次国際大
  • [学会発表] The Impact of Culturally Familiar Materials on Reading and Vocabulary2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan Robert & Tanaka Kathryn M.
    • 学会等名
      Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture symposium
    • 国際学会
  • [学会・シンポジウム開催] Multicultural Japan - Research and Methodologies for Teaching Language and Culture2019

URL: 

公開日: 2021-01-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi