• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2019 年度 実績報告書

Using Facebook to improve students' L2 German skills in socio-pragmatics

研究課題

研究課題/領域番号 17K02886
研究機関広島大学

研究代表者

HARTING AXEL  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (80403509)

研究分担者 吉満 たか子  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20403511)
岩崎 克己  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (70232650)
研究期間 (年度) 2017-04-01 – 2020-03-31
キーワードSNS / Blended learning / Pragmatics
研究実績の概要

In the third year of the research project results from the classroom studies carried out in FY 2017 and FY 2018 were critically evaluated based on participants’ feedback as well as the results of an online survey carried out in FY 2018 with German as a foreign language learners all over Japan. As far as the project’s participants’ feedback is concerned, more time was allocated to pre- and post-task activities allowing learners to become more familiar with the structures they are supposed to use online as well as to get more opportunities to reflect on the appropriateness of their posts and comments after task completion. As was revealed in the online survey, learners’ main incentive of using social media for L2 learning lies in the opportunity to maintain or to establish friendships to L2 German speakers. Since the blended-learning approach developed within this project was confined to communication among classmates and the teachers only, it was modified in such a way as to allow participants more freedom in fulfilling their tasks. The projects’ results were presented at national and international language conferences and discussed with fellow colleagues working in the same field of research. In order to allow other German teachers in Japan to profit from the blended-learning approach and the materials developed within this project, research results were prepared in such a way to be published in different academic journals.

  • 研究成果

    (7件)

すべて 2020 2019

すべて 雑誌論文 (5件) (うち査読あり 4件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 1件)

  • [雑誌論文] Eignung sozialer Netzwerke fuer das Deutschlernen in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      Harting Axel
    • 雑誌名

      Hiroshima Gaikokugokyoikukenkyu

      巻: 23 ページ: 229-241

    • DOI

      http://doi.org/10.15027/48760

    • 査読あり
  • [雑誌論文] ドイツ語初級者を対象としたプロジェクト型学習と情報メディア2020

    • 著者名/発表者名
      岩崎 克己
    • 雑誌名

      Hiroshima Gaikokugokyoikukenkyu

      巻: 23 ページ: 63-94

    • DOI

      http://doi.org/10.15027/48749

    • 査読あり
  • [雑誌論文] ドイツの移民・難民対象のオリエンテーションコースのカリキュラムと教科書に関する一考察2020

    • 著者名/発表者名
      吉満 たか子
    • 雑誌名

      Hiroshima Gaikokugokyoikukenkyu

      巻: 23 ページ: 95-110

    • DOI

      http://doi.org/10.15027/48750

    • 査読あり
  • [雑誌論文] Wortschatztest zu 100 Grundverben an einer Universitaet in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      岩崎 克己
    • 雑誌名

      Neue Beitraege zur Germanistik

      巻: 159 ページ: 142-160

    • 査読あり
  • [雑誌論文] フリーソフト「数のおけいこ」の利用によるドイツ語数詞の聞き取りおよび読み上げ時の反応速度の向上について2020

    • 著者名/発表者名
      岩崎 克己
    • 雑誌名

      学際的科学としての言語学研究(吉田光演教授退職記念論集)

      巻: 171 ページ: in print

  • [学会発表] Nutzung der Zielsprache ueber Facebook von Deutsch- und Japanischlernenden2019

    • 著者名/発表者名
      Harting Axel
    • 学会等名
      Nihondokubungakkai
  • [学会発表] Language exchanges on Facebook: Learners of L2 German and Japanese comment on the usefulness of Facebook for L2 learning2019

    • 著者名/発表者名
      Harting Axel
    • 学会等名
      EUROCALL 2019
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2021-01-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi