研究概要 |
冒険教育プログラムの参加経験は、その後の人生に影響を及ぼしている割合が高いことが明らかになった。特に自然を用いた遠征型のダイナミックなプログラムの参加、参加時期が若い青年期である場合、プログラム期間が長期の方が影響を及ぼしている。また、プログラム中の参加者の心理的プロセスに焦点を当てて質的に分析したところ、グループに対しての主体的な関わり、リーダーシップの発揮、自分自身への反省的態度、技術の習得、責任感、自身の獲得、豊富な成功体験の7つの特徴が見られた。 It was clarified that the adventure education program influenced the life afterwards. Especially, the program of the expedition type that uses nature, and participating when it is young, and participating in the program of a long term are effective. Qualitative data were analyzed using qualitative coding and categorized. The results indicated that the participants with improved self-efficacy had the following characteristics : (1) Independent relationship with the group ; (2) Leadership ; (3) Introspective behavior ; (4) Learning of skills ; and (5) Being responsible ; (6) Developing self-confidence ; (7) Performance Accomplishments.
|