研究実績の概要 |
The author has surveyed and analyzed the elements and techniques in kabuki from the viewpoint of narrative generation, in particular in the framework of a Geino Information System (GIS) with an Integrated Narrative Generation System (INGS). The objective is to select two kabuki elements, person and story, and two kabuki techniques, naimaze and tsukushi or zukushi, to consider their combinatorial, or multiple, usage. As a result, the author presents an example that contains the automatically generated and edited descriptions of an actor, the synopses of two works, and a scenario edited using the techniques of naimaze and tsukushi. This example corresponds to a story in a certain point of time in the circular process of GIS with INGS.
|
現在までの達成度 (区分) |
現在までの達成度 (区分)
1: 当初の計画以上に進展している
理由
研究計画においては,初年度において物語生成の観点から歌舞伎の多重構造要素を摘出,全般的に調査を行うこととしていたが,本年度において15の多重的要素及び2の他のカテゴリー要素を摘出し,それら全般に関する調査・研究を行った(これらの要素は,以下の通り― (1) real incident, (2) work, (3) genre, (4) material or topic, (5) person, (6) story and plot, (7) actor and place, (8) time (era or age), (9) style (form or pattern), (10) theatre (stage and seating), (11) audience, (12) text, (13) production of scenario (daichō), (14) direction, and (15) stage performance. Moreover, (16) tsukushi or zukushi and (17) naimaze) さらに,本年度においては,特に上記5,6,16,17の要素を対象に,それらを物語生成の技法や方法の観点から捉え,個々のシミュレーション及び全体を結合したシミュレーションを試みた. 以上から,当初の予定通りに進展している部分をベースに,特に後半のシステム化について,当初の計画以上に進展していると言える.
|