• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2023 年度 実績報告書

Spoken and Written Vocabulary in High-stakes Assessments: The Impact of Lexical Choices at Different IELTS Proficiency Levels.

研究課題

研究課題/領域番号 21K00669
研究機関叡啓大学

研究代表者

Higginbotham George  叡啓大学, ソーシャルシステムデザイン学部, 准教授 (20885090)

研究分担者 CLENTON JONATHAN  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)
ブルックス ギャビン  京都産業大学, 外国語学部, 講師 (10610818)
Fraser Simon  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (10403510)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2024-03-31
キーワードproductive vocabulary / lexical diversity / spoken fluency
研究実績の概要

This project created a database of the written and spoken language of over 200 second language students from a wide variety of L1 backgrounds and proficiency (IELTS 5.5 - 8). This database was investigated in two ways. The first analysed written essays in terms of their lexical diversity. The main findings were that the measures of lexical diversity used were (to varying degrees) related to IELTS proficiency levels. Another methodological finding was that when counting words it makes a difference if words are counted as flemmas or lemmas. The second (ongoing) investigation explored the spoken data to measure the impact of multi-word-unit use on fluency. The findings suggest that L2 learners that use 2- 5 word phrases well are also the learners that receive high IELTS spoken grades.

  • 研究成果

    (7件)

すべて 2024 2023 その他

すべて 国際共同研究 (1件) 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 2件、 査読あり 3件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 1件、 招待講演 1件) 学会・シンポジウム開催 (1件)

  • [国際共同研究] Queen Mary University of London(英国)

    • 国名
      英国
    • 外国機関名
      Queen Mary University of London
  • [雑誌論文] Disentangling the contributions of shorter vs. longer lexical bundles to L2 oral fluency2024

    • 著者名/発表者名
      Hougham, D; Clenton, J; Uchihara, T
    • 雑誌名

      System

      巻: 121 ページ: 103-243

    • DOI

      10.1016/j.system.2024.103243

    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] To What Extent Does Lexical Bundle Length Influence Oral Fluency?2024

    • 著者名/発表者名
      Hougham, D; Clenton, J; Uchihara, T; Higginbotham, G
    • 雑誌名

      Languages

      巻: "-" ページ: "-"

    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Generative AI in Writing Classes: Seven Golden Rules.2024

    • 著者名/発表者名
      Hougham, D; Higginbotham, G
    • 雑誌名

      The Language Teacher

      巻: 48.2 ページ: 14-17

    • DOI

      10.37546/JALTTLT48.2

    • 査読あり
  • [学会発表] How Does Learner Use of Longer MWSs Relate to Fluency?2023

    • 著者名/発表者名
      Hougham, D; Clenton, C; Uchihara, T; Higginbotham, G.
    • 学会等名
      Vocabulary@Vic
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating Productive Vocabulary Innovative Teaching Practices in an Evolving Educational Landscape.2023

    • 著者名/発表者名
      Higginbotham, G.; Hougham, D
    • 学会等名
      Queen Mary University of London Language Centre Learning and Teaching Conference
    • 招待講演
  • [学会・シンポジウム開催] Hiroshima Lexical Research Forum (HLRF) Online Conference2023

URL: 

公開日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi