• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2023 年度 実績報告書

The difference between foreign language classes conducted by homeroom teachers and senka English teachers at the elementary school level, focusing on language activities and specific training needs.

研究課題

研究課題/領域番号 21K00750
研究機関四国大学

研究代表者

フェネリー マーク  四国大学, 文学部, 教授 (90368829)

研究分担者 福田 スティーブ利久  文教大学, 教育学部, 准教授 (90536129)
カイザー メイガン・レネー  徳島大学, 教養教育院, 講師 (10808950)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2024-03-31
キーワードElementary School / Foreign Language / Homeroom Teacher / Senka Teacher / Teacher Interviews / Classroom Observation / Teacher Training / Language Activities
研究実績の概要

Following surveys ascertaining the extent of placement of senka teachers and the situation of FLA and English at elementary schools in Tokushima Prefecture 2 senka teachers and 2 homeroom teachers were interviewed and classroom practices videod between February and March 2023. Analysis of data confirmed anxieties in language ability and lower use of English use in the classroom for HRTs and Senka teachers having concerns about student understanding. We concluded that co-operative PLCs could be a mutually beneficial format for addressing language ability, language teaching and student understanding. In the areas of team-teaching, effective use of ICT and evalutaion, training with outside instructors was deemed necessary to create meaningful in-service training.

  • 研究成果

    (5件)

すべて 2023

すべて 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 1件、 査読あり 2件、 オープンアクセス 3件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 1件)

  • [雑誌論文] The Current State and Challenges of the Teaching Systems for Elementary School Foreign Language Education : A Prefectural Case Study of Teacher Needs2023

    • 著者名/発表者名
      FENNELLY Mark Graham FUKUDA Steve Toshihisa KAISER Meagan Renee
    • 雑誌名

      日本児童英語教育学会研究紀要 JASTEC journal

      巻: 42 ページ: 177-192

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Teacher Experience and Training Needs in Foreign Language Activities : A Case Study2023

    • 著者名/発表者名
      FUKUDA Steve T FENNELLY Mark G KIRII Makoto
    • 雑誌名

      KATE journal = 関東甲信越英語教育学会誌 / 関東甲信越英語教育学会 編

      巻: 37 ページ: p.85-98

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Elementary School English in Japan: Past, Present, and Future; Implications for Future Training from Teacher Needs Analysis2023

    • 著者名/発表者名
      FENNELLY Mark Graham FUKUDA Steve Toshihisa KAISER Meagan Renee
    • 雑誌名

      AsiaTEFL Proceedings 2023

      巻: 2023 ページ: p.685-701

    • オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] 学級担任と専科教員の比較調査(インタビュー及び授業観察から得た研修ニーズ)2023

    • 著者名/発表者名
      FENNELLY Mark Graham FUKUDA Steve Toshihisa KAISER Meagan Renee
    • 学会等名
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第 43 回全国大会
  • [学会発表] Elementary School English in Japan: Past, Present, and Future; Implications for Future Training from Teacher Needs Analysis2023

    • 著者名/発表者名
      FENNELLY Mark Graham FUKUDA Steve Toshihisa KAISER Meagan Renee
    • 学会等名
      ASIA TEFL
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi