• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2022 年度 実施状況報告書

Investigating Virtual Student Exchange Practices and Models: Challenges and Possibilities in Tertiary Education

研究課題

研究課題/領域番号 21K13602
研究機関大阪大学

研究代表者

ENKHTUR ARIUNAA  大阪大学, グローバルイニシアティブ機構, 特任助教(常勤) (50866564)

研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2024-03-31
キーワードAccess and equity / Green mobility / Internationalized / Mobility of minds
研究実績の概要

Analysis of students' experiences in virtual student mobility showed that virtual student mobility program promotes access to international education for those who may not afford it otherwise, and it promotes their interest in internationalization. On the other hand, VSM model challenges existing definition of international mobility and the binary understanding of inbound and outbound mobility.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

Several case studies of virtual student mobility programs in Japan and East Asian countries were conducted mainly exploring students' perspectives and learning experiences in the program. The case studies consisted of student surveys as well as interviews with students, faculty members, and administrators.

The findings of one case study was presented at relevant international conferences and published in an academic journal.

今後の研究の推進方策

In FY2023, based on scoping review and the case studies, the researcher will work on conceptual framework development for analyzing and understanding the virtual student mobility and share the results with academics and practitioners of international education in Japan and overseas.

次年度使用額が生じた理由

In FY2022, data collection was conducted during international conferences which saved expenses for survey and interview collection. The small difference from FY2022 will used in FY2023 research works.

  • 研究成果

    (6件)

すべて 2023 2022

すべて 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 1件、 査読あり 2件、 オープンアクセス 3件) 学会発表 (3件) (うち国際学会 2件)

  • [雑誌論文] Virtual Student Mobility from Students’ Perspectives: Case study from Japan2023

    • 著者名/発表者名
      Ariunaa ENKHTUR, Ming LI, Xixi ZHANG
    • 雑誌名

      Higher Education Forum

      巻: 20 ページ: 59-78

    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] ICT による新たな教育実践 ―大阪大学SDGs 国際学生交流プログラムの開発―2023

    • 著者名/発表者名
      Ming Li, Ariunaa Enkhtur, Xixi Zhang
    • 雑誌名

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      巻: 27 ページ: 95-102

    • DOI

      10.18910/90849

    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] オンラインにおける大阪大学の国際学生交流の取組み:SDGsの実践でグローバル人材育成に向けて2022

    • 著者名/発表者名
      李明, エンクトゥル アリウナ, 張希西
    • 雑誌名

      大阪大学高等教育研究

      巻: 10 ページ: 13-20

    • DOI

      10.18910/87506

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] Impact of the Covid Pandemic on Asian International Students in Japan: Lessons Learned and Future Recommendations for Student Support2023

    • 著者名/発表者名
      Enkhtur Ariunaa, Ming Li
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 国際学会
  • [学会発表] Virtual Exchange Mobility to Promote Partnership Overseas: Case study from Japanese National University2022

    • 著者名/発表者名
      Enkhtur Ariunaa, Ming Li, Xixi Zhang
    • 学会等名
      British Association for International & Comparative Education
    • 国際学会
  • [学会発表] Virtual Student Mobility from Students’ Perspectives: Case Study from Japan2022

    • 著者名/発表者名
      Enkhtur Ariunaa, Ming Li, Xixi Zhang
    • 学会等名
      Higher Education Research Association (HERA) 8th Annual Conference

URL: 

公開日: 2023-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi