研究課題
基盤研究(C)
言語は思考に影響を及ぼすという仮定のもとに、第二言語を習得した話者の思考過程を調査した。英語母語話者で日本語を第二言語として習得した被験者に心理実験を行った結果、日本語の能力が高い被験者は一言語しか話さないモノリンガル話者とはことなる傾向を示した。つまり、二つの言語に影響を受けた『バイリンガル』話者としての思考過程を保持することが明らかになった。また日本人の子供に同じ実験を行い発達段階によって思考過程に変化が起きるかを調査した結果、日本語の習得が行われる年代と、英語を学び始める年代により思考過程に変化が起きることが明らかになった。
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In proceedings of The Fifth CLS International ConferenceCLaSIC 2012, Culture in Foreign Language Learning: Framing and Reframing the Issue, Singapore, 6-8 December 2012
Conference Proceedings of The 4th Biennial International Conference on the Teaching & Learning of English in Asia : Forging Ahead, Department of Modern Languages College of Arts and Sciences Universiti Utara Malaysia.
Conference proceedings of The Fourth CLS International Conference CLaSIC 2010 Individual Characteristics and Subjective Variables in Language Learning Singapore, 2-4 December 2010
JALT2009 Conference proceedings
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