• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2013 年度 実績報告書

デジタルペンとマインドマップを用いた小学校における論理的思考力の育成

研究課題

研究課題/領域番号 23501162
研究機関首都大学東京

研究代表者

永井 正洋  首都大学東京, 大学教育センター, 教授 (40387478)

研究分担者 上野 淳  首都大学東京, 都市環境科学研究科, 教授 (70117696)
貴家 仁志  首都大学東京, システムデザイン研究科, 教授 (40157110)
北澤 武  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80453033)
渡辺 雄貴  首都大学東京, 大学教育センター, 助教 (50570090)
加藤 浩  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
福本 徹  国立教育政策研究所, 教育研究情報センター, 研究員 (70413903)
キーワードデジタルペン / 共分散構造分析 / マインドマップ / エキスパート
研究概要

We implemented lessons to improve the logical thinking of students at the elementary school level. In the lessons, students engaged in collaborative learning with expert teachers utilizing a mind map (MM) drawn with a digital pen. In previously published findings, it was found that the learning environment including the digital pen system was relatively effective. However, We could not determine what kind of scaffolding was most effective. Therefore, a causal relationship model was used to assess lesson satisfaction among students based on an attitude survey and verified using covariance structure analysis. The results showed that “MM” and “collaborative learning with the expert teacher” influenced “understanding of and satisfaction with the lessons,” while use of the digital pen did not affect the summative evaluation of the lessons. Therefore, it seems that students perceived the digital pen in a similar way to an ordinary writing implement, and thus that it blended well into the learning environment.

  • 研究成果

    (2件)

すべて 2013 その他

すべて 学会発表 (1件) 備考 (1件)

  • [学会発表] A Survey on the Relationship between Informal and Formal Learning using e-Learning at an Elementary School in Japan2013

    • 著者名/発表者名
      Masahiro Nagai, Noriyuki Matsunami
    • 学会等名
      SSRE2013 (The 2013 Annual Conference of the Swiss Society for Research in Education)
    • 発表場所
      The Universita della Svizzera italiana, in Lugano, Swiss
    • 年月日
      20130821-20130823
  • [備考] Masahiro Nagai's Home Page

    • URL

      http://nagai-lab.jp/

URL: 

公開日: 2015-05-28  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi