研究実績の概要 |
1、「台湾映画と速度表象」(国際)研究会(2014年6月10日、北海道大学)を主催した。 同研究会では“Acedia, Apathy, and Allegorical Slowness in Tsai Ming-liang's Goodbye, Dragon Inn and I Don't Want to Sleep Alone”, “How Does One Become a Master of One’s Speed: Foldings in Ang Lee’s Life of Pi”, “Migrant Cosmopolitanism or Slow Journeys of Snow-whites: New Immigrants Films in Taiwan”, “Impotent Violence: the slowness, stillness and concealedness of Taiwanese gangster films”という4つの研究報告が行われたとともに、台湾映画における「速さ」と「遅さ」の問題について各報告者と意見交換した。 2、Imagining the Future: the Utopian, the Dystopian, and the Posthumanと題する国際シンポジウム(上海戯劇学院、中国)に参加し、「為了真而必須開始虚構ー記録、虚構、仮構(He Has to Start to Tell Stories in Order to Affirm himself as Real: Documentary, Fiction and Fabulation)」と題する研究報告を行なった。併せて、映画と未来という時間との関わりについて各国の研究者と意見交換した。 3、「ゴダール、アクション、未来」と題する研究論文を執筆し、ゴダール映画が有する第三の時間の総合としての未来との関係性について、ドゥルーズの時間論に依拠しつつ考察を試みた。
|