• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 課題ページに戻る

2014 年度 実施状況報告書

日欧に於けるCEFRに依拠した言語教育の建設的検証:言語教育の改善を目指して

研究課題

研究課題/領域番号 26370624
研究機関大阪大学

研究代表者

O'DWYER Fergus  大阪大学, 言語文化研究科(研究院), 講師 (70597301)

研究分担者 長沼 君主  東海大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (20365836)
SCHMIDT M・G  筑波大学, 人文社会科学研究科(系), 准教授 (20400616)
IMIG Alexander  中京大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50511143)
モーテン フンケ  愛知県立大学, 外国語学部, 准教授 (50724275)
永井 典子  茨城大学, 人文学部, 教授 (60261723)
研究期間 (年度) 2014-04-01 – 2017-03-31
キーワード言語教育の改善 / ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR) / 言語教育改革を支援するためのネットワーク / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / CEFRの応用事例
研究実績の概要

One goal of this project is to gather examples of use of the CEFR in Japan and beyond (CEFRの応用事例の収集). We held a one day conference on May 31st 2014 in Nagoya, which included two invited speakers, and ten speaker groups about implementation of the CEFR in Japan. We could hear reports about many of these examples.The contents of the proposed edited volume, which will disseminate the results of this project, have been finalised.
Other research achievements focused on connecting with people to build research network(言語教育の改革・改善を支援するネットワークの構築), by presenting at conferences and holding workshops. We have established a network in in Japan, Europe, China, Taiwan and Vietnam. This network is the base for creating constructive assessments of the use of the CEFR.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

1: 当初の計画以上に進展している

理由

The second goal of the first year (評価基準の設定) was met: after several meetings and consultation we drafted the final version of the key questions that guide this project. We also conducted a survey which has helped us define the progress of the CEFR in Japan, and consider issues about further analysis, and questionnaires. We intend to conduct further analysis in the second year (聞き取り調査). The May 31st 2014 conference helped us achieve the first goal of the first year: to gather examples of use of the CEFR in Japan and beyond (CEFRの応用事例の収集). The contents of the proposed edited volume have been finalised. These contributions are firmly working toward the goals of the second year (CEFRの応用段階で生じると予測される問題とその解決方法の検討).

As a result of the extensive networking (see list of presentation) we feel the final year goal to build a network of CEFR professionals (言語教育の改革・改善を支援するネットワークの構築) is nearly complete. We have established a firm base on several levels in Japan, Europe, along with China, Taiwan and Vietnam.

今後の研究の推進方策

The second year will very much focus on compiling final results of the edited volume, and developing workshop materials for educators in Japan to develop their practices. The first half will finalize content, with the second half preparing for submission to publisher. After that we will encourage writers to develop workshop material to let other educators learn from and apply their practices.

We plan to strengthen and expand ties in the research network in the second year, by holding a conference in June 6th in Tokyo. We have confirmed Professor. Yukio TONO (Tokyo University of Foreign Studies), developer of the CEFR-J, as main speaker. We will also hold a discussion, workshops and showcases of CEFR classroom implementation.

The remainder of the project will focus on disseminating results. We plan, in the final year, to hold a symposium. This will feature workshops by educators in our research network, and a main speaker from Europe. It may be the case that this speaker may only be available at the end of the second year, in March 2016. In that case, we will bring forward some of our plans. As other plans are advancing well, this will not have a big effect on the project overall.

次年度使用額が生じた理由

One of the co-investigators has yet to use budget allocated (60,000 yen) for travel to conferences. There is a small amount remaining, which was allocated for other expenses

次年度使用額の使用計画

The co-investigator in question has a plan to use all of budget for travel to conferences this year. The other small amount wll be used for expenses incurred this year

備考

Basic website with details of the project

  • 研究成果

    (15件)

すべて 2015 2014 その他

すべて 雑誌論文 (4件) (うち査読あり 3件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (8件) 図書 (2件) 備考 (1件)

  • [雑誌論文] 東海大学ライティング評価ルーブリックとCEFR評価グリッドの関連性の検討及びライティング学習者コーパスの構築の試み2015

    • 著者名/発表者名
      長沼君主、藤田玲子、松本佳穂子、ティモシー・グティエレス、ロバート・アッシュクロフト
    • 雑誌名

      東海大学外国語教育センター紀要

      巻: 35 ページ: 17-36

    • 査読あり
  • [雑誌論文] 小学校英語活動から中学校英語学習への適応に関する振り返り調査2015

    • 著者名/発表者名
      長沼君主
    • 雑誌名

      ARCLE REVIEW

      巻: 9 ページ: 93-105

    • 査読あり
  • [雑誌論文] 小中を点から線でつなぐCan-Doリストの設計と活用2015

    • 著者名/発表者名
      長沼君主
    • 雑誌名

      北海道教育大学小学校英語教育指導者資格認定講座報告書

      巻: - ページ: 27-34

  • [雑誌論文] Bringing learner self-regulation practices forward2014

    • 著者名/発表者名
      O’Dwyer, Fergus & Runnels, Judith
    • 雑誌名

      Studies in Self-Access Learning Journal

      巻: 5(4) ページ: 404-422

    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] Symposium on The CEFR in the classroom in Japan - challenges and chances2015

    • 著者名/発表者名
      Alexander Imig and Maria Gabriela Schmidt
    • 学会等名
      Language Expo of JACET English Language Education SIG
    • 発表場所
      Waseda University, Tokyo.
    • 年月日
      2015-03-15 – 2015-03-15
  • [学会発表] Is the CEFR commonplace in language education?2015

    • 著者名/発表者名
      Alexander Imig
    • 学会等名
      Annual Congress of the Society for Japanese at Universities in German Speaking countries
    • 発表場所
      University of Heidelberg, Germany
    • 年月日
      2015-02-27 – 2015-03-01
  • [学会発表] Examination of contextual choices when using the CEFR2015

    • 著者名/発表者名
      Morten Hunke and Fergus O’Dwyer
    • 学会等名
      5th Bremen Symposium on Language Teaching
    • 発表場所
      Bremen, Germany
    • 年月日
      2015-02-19 – 2015-02-21
  • [学会発表] How do periods of crisis influence the teaching of European languages in Japan2014

    • 著者名/発表者名
      Gabriela Schmidt
    • 学会等名
      Fifth International Symposium on European Languages in East Asia
    • 発表場所
      National University of Taiwan, Taipei, Taiwan
    • 年月日
      2014-11-24 – 2014-11-25
  • [学会発表] CEFR-based Language Teaching: Critical Assessment2014

    • 著者名/発表者名
      Gabriela Schmidt, Morten Hunke and Fergus O'Dwyer
    • 学会等名
      The 40th Annual JALT International Conference
    • 発表場所
      Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba), Tsukuba, Ibaraki
    • 年月日
      2014-11-21 – 2014-11-24
  • [学会発表] Implementation of language policy: CEFR driven changes in Japan2014

    • 著者名/発表者名
      Alexander Imig, Noriko Nagai & Fergus O’Dwyer
    • 学会等名
      13th International CercleS Conference
    • 発表場所
      Fribourg, Switzerland
    • 年月日
      2014-09-04 – 2014-09-06
  • [学会発表] Developing a contextualized, CEFR-informed textbook for Japanese learners of English to facilitate autonomous learning and teaching2014

    • 著者名/発表者名
      Naoyuki Naganuma, Noriko Nagai and Fergus O’Dwyer
    • 学会等名
      AILA Congress
    • 発表場所
      Brisbane, Australia
    • 年月日
      2014-08-10 – 2014-08-15
  • [学会発表] CEFR Workshop: developing a practical understanding of can dos and rubric2014

    • 著者名/発表者名
      Morten Hunke
    • 学会等名
      9th JALT TLT SIG Conference
    • 発表場所
      Hue University of Foreign Languages, Vietnam
    • 年月日
      2014-08-08 – 2014-08-10
  • [図書] Connections to Thinking in English: The CEFR-informed EAP Textbook Series B1(A2+) to B1+2015

    • 著者名/発表者名
      長沼君主、永井典子、ファーガス・オドワイヤー(編)
    • 総ページ数
      162
    • 出版者
      朝日出版
  • [図書] 小学校英語Can-Do評価尺度活用マニュアル―Hi, friends! 1&2 Can-Doリスト試案2015

    • 著者名/発表者名
      泉惠美子、萬谷隆一、アレン玉井光江、田縁眞弓、長沼君主(編)
    • 総ページ数
      152
    • 出版者
      小学校英語評価研究会
  • [備考] Critical, constructive assessment of the CEFR

    • URL

      https://sites.google.com/site/flpsig/critical-constructive-assessment-of-cefr

URL: 

公開日: 2016-05-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi