Research on Education Program in Science Communication for University Students
Project/Area Number |
19300257
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
SUGIYAMA Shigeo Hokkaido University, 大学院・理学研究院, 教授 (30179171)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
HOSOKAWA Toshiyuki 北海道大学, 高等教育機能開発総合センター, 教授 (00157025)
TOCHINAI Shin 北海道大学, 大学院・理学研究院, 准教授 (20111148)
ISHIMURA Gensei 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任准教授 (90422013)
MIKAMI Naoyuki 北海道大学, 高等教育機能開発総合センター, 准教授 (00422014)
SATO Yusuke 北海道大学, 大学院・理学研究院, 博士研究員 (30422017)
OHTSU Shuko 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任助教 (50422019)
ISHHARA Kohji 北海道大学, 文学研究科, 准教授 (30291991)
KUMAMOTO Kunihiko 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任教授 (20422016)
NAMBA Miho 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任准教授 (80422020)
OKAHASHI Takashi 北海道大学, 大学院・理学研究院, 博士研究員 (10422015)
MIYAIRI Takashi 北海道大学, 大学院・理学研究院, 博士研究員 (40422018)
SAITO Ken 北海道大学, 大学院・理学研究院, 博士研究員 (00538283)
HAYAOKA Eisuke 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任助教 (10538284)
WATANABE Yasushi 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任准教授 (90515107)
FUJITA Yoshiharu 北海道大学, 大学院・理学研究院, 特任助教 (40515102)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2007: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
|
Keywords | サイエンス・コミュニケーション / 科学技術コミュニケーション / 高等教育 / カリキュラム / 科学コミュニケーション / プレゼンテーション |
Research Abstract |
We developed four education programs for graduate students, that include a workshop to improve facilitation skills by making students have experience of designing and managing small-scale science cafe, and a internet-based curriculum to help students learn how to write scientific literature. We also developed education materials that incorporates such method as card sorting and fictional persona. Lastly, we developed some methods of evaluating education programs.
|
Report
(4 results)
Research Products
(11 results)