2006 Fiscal Year Annual Research Report
心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究
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15320071
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Research Institution | St.Luke's College of Nursing |
Principal Investigator |
深谷 計子 聖路加看護大学, 看護学部, 助教授 (00238445)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀場 裕紀江 神田外語大学, 大学院言語研究科, 教授 (40316831)
田近 裕子 津田塾大学, 学芸学部, 教授 (80188268)
成田 真澄 東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 教授 (50383162)
村杉 恵子 南山大学, 外国語学部, 教授 (00239518)
井佐原 均 独立行政法人情報通信研究機構, 自然言語, グループ長 (20358881)
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Keywords | 語彙 / 英文読解 / 第二言語習得 / コーパス / 第一言語習得 |
Research Abstract |
今年度は以下の学会発表を行った。 1. Fukaya, K & Horiba, Y.(2006) Factors affecting learning content vs. language : task, interest and language competence. J-SLA.Tokyo. 2. Horiba, Y. & Fukaya, K. (2006) Task of learning content vs. language from L2 text. Pac-SLARF. Brisbane. Australia. 3. Horiba, Y. & Fukaya, K. (2006). Task of learning content vs. language from L2 text. EUROSLA. Antalya. Turkey. 4. Kotani, K., Yoshimi, T., Kutsumi, T., Sata, I. & Isahara, H. (2006). Reading Speed and Readability : Second Language Reading. The 13^<th> Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading. Vancouver. Canada. 5. Narita, M. (2006). Changes in Japanese EFL writing through a native English reader's feedback. Tamkang International Conference on Second Language Writing. また、研究の最終年度のために、以下の論文をまとめた報告書を作成した。 1. The Effect of Task on Second Language Reading Comprehension and Vocabulary Learning(深谷・堀場) 2. Learning from Text : Effects of Language Competence and Topic Familiarity(堀場・深谷) 3. The Ontology of Functional Categories(村杉・中谷) 4. A Corpus-Based Tool for Learning English Adverbial Connectors(成田) 5. Choice of Vocabulary in Clinical English(野田) 6. Crosslinguistic Influence in L2 Vocabulary Acquisition(奥脇) 7. How Do Bilinguals Process Language?(尾崎) 8. Effective Reading Speed Test for EFL Lerners(小谷・井佐原)
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Research Products
(6 results)