2018 Fiscal Year Final Research Report
Bidirectional Social System Design by Interaction of Real World and Simulations
Project/Area Number |
15H01785
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
FUJII Hideki 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 講師 (00597809)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山田 知典 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (40401145)
小宮山 涼一 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (60537819)
原 辰次 中央大学, 研究開発機構, 機構教授 (80134972)
橋本 成仁 岡山大学, 環境生命科学研究科, 准教授 (80291318)
吉村 忍 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (90201053)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 社会シミュレーション / 交通工学 / 都市動態 / 電力システム / マルチエージェントシステム / 逆解析 / 連成解析 / 問題解決環境 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to solve or relax complex and critical problems in modern society, a social simulation platform for quantitatively designing new technologies and social systems, and promoting stakeholders' consensus building for their social implementation had been developed. In particular, we focused on transportation systems and proposed their interaction models with surrounding urban dynamics and power grid systems. At the same time as aiming at the design of the real world, we proposed an input data estimation algorithm using inverse analysis method to design the simulation model.
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Free Research Field |
社会システム工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
複雑・複合的な社会現象をシミュレートするためには,単一のシミュレーションモデルの高精度化だけでなく,周囲のシステムとの相互作用を含めたモデルの構築が必要である.本研究の成果の一つは,複数の社会システムの連成シミュレーションモデルを提案したことにある.またシミュレーションの信頼性はシミュレーションコードだけでなく入力データの信頼性にも依存するため,逆解析によって信頼できる入力データを取得する仕組みを構築した.このように構築された信頼性の高い連成シミュレーションモデルは実世界の社会的問題解決のために活用可能である.
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