• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

Research Project

Project/Area Number 15H01976
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育人間科学部, 講師 (00708703)
田中 瑛津子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 特任助教 (10754947)
横山 悟  千葉科学大学, 薬学部, 准教授 (20451627)
篠ヶ谷 圭太  日本大学, 経済学部, 助教 (30645289)
溝川 藍  椙山女学園大学, 人間関係学部, 講師 (50633492)
Sheppard Chris  早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (60350386)
植阪 友理  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (60610219)
子安 増生  甲南大学, 文学部, 教授 (70115658)
市川 伸一  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70134335)
楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
深谷 達史  群馬大学, 大学院教育学研究科, 講師 (70724227)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (90431775)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords21世紀型スキル / メカニズムの解明 / 測定方法の開発 / 指導法の開発 / 国際比較研究
Outline of Annual Research Achievements

前年度に引き続き,グローバルコミュニケーション(GC),ディープラーニング(DL),クリティカルシンキング(CT)の育成について研究を行ったが,本年は特に,それらの到達度や変化をより正確かつ確実に測定する方法を開発し評価することに焦点を当てた。これらの研究成果は,学術誌や書籍に数多く掲載され,また国内外の学会で報告された(後述を参照)。
GCユニットでは,国内学会におけるシンポジウムの開催,国際学会における研究発表,本の出版(章を担当)という形で研究成果が示された。本年の焦点である測定方法については,プレゼンテーションスキルを測定するルーブリック,IRT(項目反応理論)による学習者の英語能力の簡単な測定,大学生の外国語に関する将来的なニーズを把握する方法について,開発と検討を行った。
DLユニットでは,第一に,対話的な学びに向けた基礎研究を行い,協同学習に対する信念,協同中の効果的な活動のあり方などを明らかにした。第二に,深い学びを促す指導法の工夫として,探究学習指導や道徳授業について具体的な提案を行った。第三に,主体的な学習者を育てるための指導のあり方として,失敗を活用する学び方を促す具体的な指導法や親の関わりなどについて明らかにした。
CTユニットでは,第一に,高校における2時点調査に基づいて,探究活動の内容によって,批判的思考態度と探究的学習スキルの向上のパタンが異なることを明らかにした。第二に,法・道徳観尺度と道徳判断を測定する課題を用いた調査結果に基づいて,批判的思考が道徳性に及ぼす影響を検討した。第三に,成人期以降の批判的思考態度の発達に関して,2時点縦断データ分析を行い,思考態度は,発達に伴って横断的には得点上昇がみられるが,縦断的には得点低下が見られ,調和性・経験への開放性の高い個人のほうがその後の批判的思考態度の得点が高い傾向にあることなどを明らかにした。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

メンバーたちがきちんと構成され,連絡を密に取り合っていたため,平成28年の計画通りにプロジェクトが進んだ。8月21日に東京大学にて年次総会を開催し、メンバー全員が参加した。プロジェクトの15人のメンバーは3つのユニット(グローバルコミュニケーション[GC]ユニット,ディープラーニング[DL]ユニット,クリティカルシンキング[CT]ユニット)に分かれて活動し、各ユニットにはユニットメンバーの活動をまとめ、管理するコーディネーターが存在する。例えば,3つのユニットの中で最大のユニット(DLユニット)は,毎月メンバーの会合を開催した。

Strategy for Future Research Activity

本研究プロジェクトの3年目(2017年)は,着目するスキルの育成について提案,実行,評価を行うこととなる。日本においてだけではなく,海外の研究者らとの共同研究により,海外の学生を対象とした研究も行う予定である。
GCユットでは、英語教員をはじめとする教育者らが、英語教育におけるニーズを分析し,それに基づいてカリキュラムを再構成するための方法の開発などを予定している。具体的には,下記の3点について開発と評価を行う。(1)英語学習における自己モニタリングと事故効力感の発達を促進する文章によるコミュニケーションを強化するための情報の構造化および統合を行うための図表使用に関する指導方法。
DLユニットでは,深い学びを促進する学習方略を使用することによる利点を生徒・学生がよりよく理解・認識できるようにするための方法を設計し,その効果の検討を行う。これにより生徒・学生は,将来の学習場面や他の適切な学習環境においてこれらの方略を自発的に使用することができる(つまり、転移を促進する)。また,教師の能力開発にも注力し,生徒・学生の深い学びをより効果的に実現できるようにする。さらに,生徒・学生が効果的な学習方略を使用できるよう指導するための指導教材を開発する。
CTユニットでは,21世紀スキルにおける批判的思考の測定と育成のための3つのプロジェクトを進める。第一に,高校における探求学習が,批判的思考態度および探求的学習スキルに及ぼす影響を,3時点のデータに基づいて検討する。第二に,方・道徳観尺度と社会的状況における道徳判断を測定する課題のそれぞれを再検討し,批判的思考と道徳性の間の関係を再検討する。第三に,批判的思考を規定する構成概念として,正直さー謙虚さと知的謙虚さに着目し,これらの個人差と批判的思考態度との関連性について検討する。

  • Research Products

    (88 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 12 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (48 results) (of which Int'l Joint Research: 23 results,  Invited: 4 results) Book (19 results)

  • [Int'l Joint Research] Copenhagen Business School(Denmark)

    • Country Name
      Denmark
    • Counterpart Institution
      Copenhagen Business School
  • [Int'l Joint Research] Southern Cross University/Charles Sturt University(Australia)

    • Country Name
      Australia
    • Counterpart Institution
      Southern Cross University/Charles Sturt University
  • [Int'l Joint Research] Rutgers University/Millersville University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Rutgers University/Millersville University
  • [Int'l Joint Research] University of Munster(Germany)

    • Country Name
      Germany
    • Counterpart Institution
      University of Munster
  • [Int'l Joint Research] University of Cambridge(United Kingdom)

    • Country Name
      United Kingdom
    • Counterpart Institution
      University of Cambridge
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      2
  • [Journal Article] Faster L2 sentence reading times, better L2 listening proficiency: a preliminary study of automaticity in L2 sentence processing.2017

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • Open Access
  • [Journal Article] 意見文の説得力に関わる要因―言語とタスク難易度の関係―2017

    • Author(s)
      Xia, R., Kinoshita, N. and Sheppard, C.
    • Journal Title

      Japanese Language Education Methods

      Volume: 23 Pages: 96-97

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国人学習者のクリティカル・ライティングにおけるスピーチレベルシフト2017

    • Author(s)
      Yoo, D., Kinoshita, N. and Sheppard, C.
    • Journal Title

      Japanese Language Education Methods

      Volume: 23 Pages: 60-61

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校における教えあい講座の実践―教えあいの質と学習方略に対する効果―2016

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・西尾信一・市川伸一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 64 Pages: 88-104

    • DOI

      http://doi.org/10.5926/jjep.64.88

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 21世紀の学習・教育実践に期待される教授・学習研究2016

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 55 Pages: 68-82

    • DOI

      10.5926/arepj.55.68

    • Open Access
  • [Journal Article] 運用力と文法力を育む英語授業 : コミュニカティブ教授法とデータ駆動型学習2016

    • Author(s)
      西垣 知佳子・中條 清美・小山 義徳・神谷 昇・安部 朋世
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: :349-355

    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の発問に関する学際的考察 : 教育学,日本語学,教育心理学の立場から2016

    • Author(s)
      小山 義徳・高木 啓・安部 朋世・藤川 大祐
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 195-203

    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校における文法項目の系統化の試み : 文法学習表の作成とDDL学習教材への適応2016

    • Author(s)
      神谷 昇・西垣 知佳子・小山 義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 301-308

    • Open Access
  • [Journal Article] A national survey of psychology education programs and their content in Japan2016

    • Author(s)
      Kusumi, T., Yama, H., Okada, K., Kikuchi, S. & Hoshino, T.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 58(1) Pages: 4-18

    • DOI

      10.1111/jpr.12111

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校高学年・中学生の批判的思考態度の測定:認知的熟慮性-衝動性,認知された学習コンピテンス,教育プログラムとの関係2016

    • Author(s)
      楠見孝・村瀬公胤・武田明典
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(1) Pages: 33-44

    • DOI

      10.15077/jjet.39101

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パフォーマンス評価を活かした高大接続のための入試:京都大学教育学部における特色入試の取り組み2016

    • Author(s)
      楠見孝・南部広孝・西岡加名恵・山田剛史・斎藤有吾
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 55-66

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 工夫速算方略の指導の効果2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・市川伸一
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 87 Pages: 191-197

    • DOI

      http://doi.org/10.4992/jjpsy.87.15310

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Promoting multi-perspective integration as a 21st century skill: The effects of instructional methods encouraging students’ spontaneous use of tables for organizing information2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Igarashi, M., Suetsugu, R
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence (LNAI)

      Volume: 9781 Pages: 172-186

    • DOI

      10.1007/978-3-319-42333-3_13

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Hint, instruction, and practice: The necessary components for promoting spontaneous use in students’ written work?2016

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence (LNAI)

      Volume: 9781 Pages: 157-171

    • DOI

      10.1007/978-3-319-42333-3_12

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 子どもの育ちを支える絵本選びを促す研修プログラムの開発と保育実践への展開 ――ある公立幼稚園における地域・大学との協同的実践研究の記録――2016

    • Author(s)
      植阪友理・武田直美・吉澤佳子・繁定絢・高橋靖子・福井佳枝・浅越有紀・高橋徳子・赤松百合子
    • Journal Title

      第2回サクセス保育・幼児教育研究懸賞論文(優秀論文賞)

      Volume: - Pages: 総ページ数12

  • [Presentation] 意見文の説得力に関わる要因―言語とタスク難易度の関係―2017

    • Author(s)
      Xia, R., Kinoshita, N. and Sheppard, C.
    • Organizer
      第48回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2017-03-18
  • [Presentation] 韓国人学習者のクリティカル・ライティングにおけるスピーチレベルシフト2017

    • Author(s)
      Yoo, D., Kinoshita, N. and Sheppard, C.
    • Organizer
      第48回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2017-03-18
  • [Presentation] 授業中の「学び合い」に対する態度-測定尺度の開発と中学校教育への応用実践-2017

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Organizer
      「心理学から21世型スキルの育成を考える」シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2017-03-11
  • [Presentation] How to promote critical thinking skills development in your students2017

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited workshop given at the University of Reading Malaysia
    • Place of Presentation
      University of Reading Malaysia, Puteri Johor, Malaysia
    • Year and Date
      2017-03-01
    • Invited
  • [Presentation] Promoting students' spontaneous use of diagrams in problem solving and communication2017

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited lecture given at the University of Reading Malaysia
    • Place of Presentation
      University of Reading Malaysia, Puteri Johor, Malaysia
    • Year and Date
      2017-03-01
    • Invited
  • [Presentation] How to demonstrate critical thinking on your work2017

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited workshop given at the University of Reading Malaysia
    • Place of Presentation
      University of Reading Malaysia, Puteri Johor, Malaysia
    • Year and Date
      2017-02-28
    • Invited
  • [Presentation] Task-based measurement of students’ learning strategy use and its relationship to interest in science2017

    • Author(s)
      Tanaka, E., Manalo, E., & Dryer, R.
    • Organizer
      SARMAC
    • Place of Presentation
      Sydney, Australia
    • Year and Date
      2017-01-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Understanding student text and diagrammatic representations of what they have learned: What gets represented, how, and why?2017

    • Author(s)
      Manalo, E., Sheppard, C., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The 12th Biennial meeting of SARMAC (Society for Applied Research in Memory and Cognition)
    • Place of Presentation
      Univesity of Sydney, Sydney, Australia
    • Year and Date
      2017-01-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effect of connecting learners' question in preparation to classroom lesson: Focusing on changes in leaners' beliefs2017

    • Author(s)
      Keita Shinogaya
    • Organizer
      The 15th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Hawaiian Village, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2017-01-04
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Who can be a critical thinker? A two-wave longitudinal study on critical thinking attitudes2017

    • Author(s)
      Takahashi, Y., Kusumi, T., & Manalo, E.
    • Organizer
      The 15th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Hawaiian Village, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2017-01-03 – 2017-01-06
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing university students' English language competence through content-based instruction in EFL contexts2016

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning) 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Instituto Superior de Engenharia do Porto, Porto, Portugal
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Needs analysis and curriculum reform for EFL scientists and engineers2016

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) Conference 2016
    • Place of Presentation
      Instituto Superior de Engenharia do Porto, Porto, Portugal.
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effect of collaboration between a science teacher and an interest researcher on students' perceptions and motivation2016

    • Author(s)
      Tanaka, E.
    • Organizer
      EAPRIL Conference
    • Place of Presentation
      Porto, Portugal
    • Year and Date
      2016-11-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 相互作用時のモニタリングの役割 ―活動中の発話との関連の検討―2016

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-10
  • [Presentation] 教科学習時の働きかけと学習法講座によるメタ認知の育成―中学生の教訓帰納の自発的使用を促す―2016

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 聞き手に配慮した英語プレゼン力を身につける ―大学院生を対象にした授業事例―2016

    • Author(s)
      田中瑛津子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 児童の問いに基づいた道徳授業の実践2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 文章構造と意見文評価の関連―個人差に着目して―2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 「理論と実践を結ぶREALアプローチの提案と展開」自主シンポジウム「教育心理学における『21世紀型研究スキル』を探る-教育実践を造りながら研究を生み出す-」における話題提供2016

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 大学における学生のニーズと第二言語能力育成2016

    • Author(s)
      マナロ エマニュエル・シェパード クリス・田中瑛津子・木下直子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 高等教育機関での科学者やエンジニアのためのEFLニーズ分析及びカリキュラムデザイン2016

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] 高校生の探究的学習スキルと批判的思考態度の育成 スーパーグローバルハイスクールにおける生徒の変容の評価2016

    • Author(s)
      楠見孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08 – 2016-10-10
  • [Presentation] 学習中の動機づけの変化をどう捉えるか-ペア学習場面における検討-2016

    • Author(s)
      田中瑛津子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
  • [Presentation] 「行動データを用いた学習方略の測定」自主シンポジウム「自己調整学習を測定するためのアプローチ-学習行動,学習方略,動機づけを対象に-」における話題提供2016

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
  • [Presentation] 「学習方略の自発的利用を教育」自主シンポジウム「学校教育における活用力の育成-知識の文脈依存性を超えるための心理的メカニズムと方法-」における話題提供2016

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
  • [Presentation] 『子どもの成長を支える絵本選びを促す研修プログラムの開発と効果―幼稚園での実践と保育場面における遊びの質の向上ー』2016

    • Author(s)
      植阪友理・武田直美・吉澤佳子・浅越有紀・繁定絢・高橋靖子・福井佳枝・高橋徳子・赤松百合子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
  • [Presentation] Teaching effective use of diagrams in written communication to education students2016

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
  • [Presentation] Increasing the power and effectiveness of researcher development programmes through enhanced research leadership and team communication2016

    • Author(s)
      Paula Pinto, Tanaka E., & Tony Bromley
    • Organizer
      Vitae Researcher Development International Conference
    • Place of Presentation
      Manchester, United Kingdom
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instructional interventions in between task repetitions and second language development2016

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 11
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting students' spontaneity in using diagrams when writing explanations2016

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited lecture given at the Copenhagen Business School
    • Place of Presentation
      Copenhagen Business School, Copenhagen, Denmark
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Invited
  • [Presentation] 高大連携のための教員養成2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第12回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪国際大学 守口キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-23
  • [Presentation] 帰納的な英文法指導における文法規則発見力の育成 ―「生徒まとめ型」と「教師まとめ型」の効果の比較―2016

    • Author(s)
      小山義徳・高橋憲史・ 西垣知佳子・神谷昇・安部朋世
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回 埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
  • [Presentation] Applying language learning principles to curriculum design in a large-scale ESP program at a Japanese university2016

    • Author(s)
      Sheppard, C.
    • Organizer
      43rd JACET Summer Seminar
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hint, instruction, and practice: The necessary components for promoting spontaneous use in students' written work?2016

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The 9th International conference of Diagrams (Diagrams 2016)
    • Place of Presentation
      Philadelphia, USA
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multi-perspective integration as a 21st century skill: The effects of instructional methods encouraging students’ spontaneous use of tables for organizing information2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Igarashi, M., Suetsugu, R.
    • Organizer
      The 9th International conference of Diagrams (Diagrams 2016)
    • Place of Presentation
      Philadelphia, USA
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] To diagram or to summarize when studying scientific materials: Examining the effect of expertise2016

    • Author(s)
      Chen, O., & Manalo, E.
    • Organizer
      The 9th International Conference of Diagrams 2016
    • Place of Presentation
      Philadelphia, USA
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Form-Focused Vocabulary Instruction on the Learning of Form and Meaning2016

    • Author(s)
      Juhasz, M. and Sheppard, C.
    • Organizer
      The 2nd International Conference on the Globalization of Second Language Acquisition and Teacher Education (G-SLATE)
    • Place of Presentation
      The Clio Court Hotel, Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2016-08-04
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between interest in science and personality dimensions of engagement2016

    • Author(s)
      Dryer, R., Tanaka, E., Manalo, E., & Buckingham, R.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Argumentation Skills for Living in the 21st Century: Instructional Methods to Promote the Quantity and Quality of Students' Dialectical Argumentation2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Igarashi, M., Suetsugu, R.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Structure and comparison of Australian and Japanese junior high school students’ interest in science2016

    • Author(s)
      Tanaka, E., Manalo, E., & Dryer, R.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quasi-development of critical thinking attitudes during adulthood, and links to the big five personality traits2016

    • Author(s)
      Takahashi, Y., Kusumi, T., & Manalo, E.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relation between monitoring process and utterance in reciprocal teaching2016

    • Author(s)
      Keita Shinogaya
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Health literacy and critical thinking for disease prevention2016

    • Author(s)
      Kusumi, T.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quasi-development of critical thinking attitude during adulthood, and links to the big five personality traits. Does Unconscious Reward Undermine Intrinsic Motivation?2016

    • Author(s)
      Takahashi, Y., Kusumi, T., & Manalo, E.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Activities in Classroom Lessons on Students' Beliefs, Motivations, and Learning strategies in EFL2016

    • Author(s)
      Keita Shinogaya
    • Organizer
      The 6th International Conference on Self-Determination Theory
    • Place of Presentation
      Victoria Conference Centre, Victoria, Canada
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラウンドテーブル『暗黙知としての育ちを支える絵本選びの視点をどう共有するか-子どもの成長を支える絵本選びを促す研修プログラムの開発と保護者への広がりを話に- 』の企画2016

    • Author(s)
      植阪友理・武田直美・吉澤佳子・赤松百合子
    • Organizer
      日本発達心理学
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
  • [Presentation] 子どもの成長を支える絵本選びを促す研修プログラムの開発ー 「教えて考えさせる授業」を援用した研修が保育者・保護者に及ぼす影響に着目して(ポスター)2016

    • Author(s)
      植阪友理・吉澤佳子・武田直美・繁定絢・高橋靖子・福井佳枝・浅越有紀・高橋徳子・赤松百合子
    • Organizer
      日本発達心理学
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
  • [Book] M. Chi (Ed) Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective (Strategies for achieving deep understanding and improving Learning Skills: New Approaches to Instruction and Lesson Study in Japanese Schoolsを分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ichikawa, S., Fukaya, T.
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      Routledge
  • [Book] 情報信頼性 田中克己(編),情報デザイン2017

    • Author(s)
      田中克己・楠見 孝
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      共立出版
  • [Book] Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice for Effective Transfer2017

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Chinn, C. (Editors)
    • Total Pages
      in press
    • Publisher
      Routledge
  • [Book] 『自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術』(第1章「学力の分類と指導」分担執筆)2016

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] メタ認知の促進と育成: 概念的理解のメカニズムと支援2016

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 岡田涼・中谷素之・伊藤崇達・塚野修一編著『自ら学び自ら考える子どもを育てる教育の方法と技術』(第7章「仲間との協同による学習」分担執筆)2016

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] Book chapter title: A smart method to become bilingual in a foreign language learning situation: Recent development of an application of testing effect to foreign language learning. In: Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages2016

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama, Katsuhiro Chiba.
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      NOVA Science
  • [Book] Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages ("How does extensive reading affect L2 proficiency? : A review of recent studies on extensive reading effects on reading and listening ability in EFL settings)2016

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama.
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      NOVA Science
  • [Book] 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術(『教師の専門性を高める「子どものつまずき」に応じた指導―個別学習指導(認知カウンセリング)から一斉授業までー』を分執執筆)2016

    • Author(s)
      植阪友理
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] Diagrammatic Representation and Inference. Lecture Notes in Artificial Intelligence. Vol. 9781.2016

    • Author(s)
      Jamnik. M., Uesaka, Y., & Schwartz, E, S. (Eds.)
    • Total Pages
      299
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 『深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に向けた学力と学習―学習方略プロジェクトH27年度の研究成果―』Working papers, vol. 52016

    • Author(s)
      植阪友理・マナロ・エマニュエル(編著)
    • Total Pages
      62
    • Publisher
      東京大学
  • [Book] 批判的思考と市民リテラシー:教育,メディア,社会を変える21世紀型スキル2016

    • Author(s)
      楠見 孝 (編)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      誠信書房
  • [Book] ブータン王国における批判的思考教育-日本との比較- 杉本均(編) ブータン王国の教育変容:近代化と「幸福」のゆくえ2016

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      岩波書店
  • [Book] 探究力と創造性の獲得 藤澤伸介(編) 探究!教育心理学の世界2016

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      新曜社
  • [Book] To diagram or to summarize when studying scientific materials: Examining the effect of expertise. In Micallef, L. (Ed.), Proceedings of the Graduate Symposium of the 9th International Conference on the Theory and Applications of Diagrams2016

    • Author(s)
      Chen, O., & Manalo, E.
    • Total Pages
      15-17
    • Publisher
      Helsinki Institute for Information Technology
  • [Book] Teaching effective use of diagrams in written communication to education students. In: Proceedings of the 32nd Annual Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology)2016

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Total Pages
      1011-1012
    • Publisher
      日本教育工学会
  • [Book] 大学における学生のニーズと第二言語能力育成 In: Proceedings of the 58th Annual Meeting of the Japanese Association of Educational Psychology2016

    • Author(s)
      Manalo, E., Sheppard, C. Tanaka, E., & Kinoshita, N.
    • Total Pages
      84-85
    • Publisher
      日本教育心理学会
  • [Book] 教育のデザイン.石田亨編, デザイン学概論2016

    • Author(s)
      子安増生・楠見孝
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      共立出版
  • [Book] 発達・教育.子安増生編, アカデミック・ナビ 心理学2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      414
    • Publisher
      勁草書房

URL: 

Published: 2018-01-16   Modified: 2022-08-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi