• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

Research Project

Project/Area Number 15H01976
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
田中 瑛津子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 特任助教 (10754947)
横山 悟  千葉科学大学, 薬学部, 教授 (20451627)
篠ヶ谷 圭太  日本大学, 経済学部, 准教授 (30645289)
Sheppard Chris  早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (60350386)
植阪 友理  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (60610219)
子安 増生  甲南大学, 文学部, 教授 (70115658)
市川 伸一  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70134335)
楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
深谷 達史  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70724227)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (90431775)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
溝川 藍  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (50633492)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords21世紀スキル / 測定 / 評価 / 教育現場での活用
Outline of Annual Research Achievements

最終年度の今年は、研究成果を教育現場で活用することに焦点を当てた。例えば、市教育委員会と連携し、小学校、中学校において学習スキルを高める実践研究を行った。また、スーパーサイエンスハイスクールと協同して、批判的志向等を育成する試みも行った。さらに、図表を利用して質の高い英語での説明を行うための指導法開発を行ってきたが、その改善にも取り組んだ。加えて、教員志望学生や教員を対象に、学習者の方略利用をいかにして促すのかという研究も行った。この他にも、「実践ベースアプローチ」と呼ばれる新たな研究法も提案した。
2019年9月には、21世紀型スキルの側面を具体的にどのように育成していくのかという方法について論じた英語書籍を、Routledgeから出版する予定である。19章中7章が、本プロジェクトの成果である。残りの12章は、イギリスのケンブリッジ大学、アメリカの UCLAなど、世界トップランクの大学の研究者が執筆している。
本プロジェクトの研究成果は、日本心理学会、教育工学会などといった国内学会において発表するのみならず、スイスで行われたEARLI (European Association for Research in Learning and Instruction) SIG 16 (Motivation) 学会や、シンガポールで行われたthe Asia-Pacific Educational Research Association (APERA) International Conferenceなど、国際学会においても発信されている。さらに、3月には、メンバー全体でシンポジウムを行い、80名ほどの学校現場の教員や研究者に対して成果を発信するとともに、議論を行った。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (99 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 17 results,  Open Access: 15 results) Presentation (46 results) (of which Int'l Joint Research: 15 results,  Invited: 5 results) Book (29 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Oviedo(スペイン)

    • Country Name
      SPAIN
    • Counterpart Institution
      University of Oviedo
  • [Int'l Joint Research] Vanderbilt University/University of California, Santa Barbara/University of California, Los Angeles(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Vanderbilt University/University of California, Santa Barbara/University of California, Los Angeles
  • [Int'l Joint Research] Nanyang Technological University(シンガポール)

    • Country Name
      SINGAPORE
    • Counterpart Institution
      Nanyang Technological University
  • [Int'l Joint Research] University of Minho(ポルトガル)

    • Country Name
      PORTUGAL
    • Counterpart Institution
      University of Minho
  • [Int'l Joint Research] University of Cambridge(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Cambridge
  • [Journal Article] The creation of a new vowel category by adult learners after adaptive phonetic training.2019

    • Author(s)
      Grenon, I., Kubota, M., & Sheppard, C.
    • Journal Title

      Journal of Phonetics,

      Volume: 72 Pages: 17-34

    • DOI

      10.1016/j.wocn.2018.10.005

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Academic Self-efficacy and Academic Performance in Online Learning: A mini review2019

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 9 Pages: 2794

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2018.02794

    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程の大学生のエッセンシャル・クエスチョン生成スキルの育成2019

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36 Pages: 17-27

    • DOI

      10.14926/jsise.36.17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Is ability grouping beneficial or detrimental to Japanese ESP students’ English language proficiency development._2018

    • Author(s)
      Sheppard, C., Manalo, E., & Henning, M.
    • Journal Title

      English for Specific Purposes

      Volume: 49 Pages: 39-48

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 批判的思考への認知科学からのアプローチ2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 25 Pages: 461-474

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Hemingway effect: How failing to finish a task can have a positive effect on motivation2018

    • Author(s)
      Y, Oyama, E, Manalo & Y, Nakatani
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 30 Pages: 7-18

    • DOI

      10.1016/j.tsc.2018.01.001

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Examining the influence of expertise on the effectiveness of diagramming and summarising when studying scientific materials.2018

    • Author(s)
      Chen, O., Manalo, E., & She, Y.
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 45 Pages: 57_71

    • DOI

      10.1080/03055698.2017.1390444

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 関連づけの視点から見た教授・学習研究の動向と展開可能性(Trends in Teaching and Learning Research in Japan and Future Prospects from the Perspective of “Relation”)2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太
    • Journal Title

      教育心理学年報(The Annual Report of Educational Psychology in Japan)

      Volume: 57 Pages: 40-60

    • DOI

      https://doi.org/10.5926/arepj.57.40

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Motives, beliefs, and perceptions among learners affect preparatory learning strategies.2018

    • Author(s)
      Keita Shinogaya
    • Journal Title

      Journal of Educational Research

      Volume: 111 Pages: 612-619

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校における教えあい講座の実践ー教えあいの質と学習方略に対する効果ー2018

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・西尾信一・市川伸一
    • Journal Title

      教育心理学研究(Japanese Journal of Educational Psychology)

      Volume: 64 Pages: 88-104

    • DOI

      https://doi.org/10.5926/jjep.64.88

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リテラシーと批判的思考:読書科学への示唆2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 50 Pages: 129-137

    • DOI

      doi.org/10.19011/sor.60.3_129

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における批判的思考力の育成:認知心理学の観点から2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Journal Title

      理科の教室(日本理科教育学会)

      Volume: 9月 Pages: 5-9

    • DOI

      doi.org/10.4992/jjpsy.89.17042

    • Open Access
  • [Journal Article] 食品リスク認知の感情ヒューリスティックに及ぼすニュメラシーの抑制効果2018

    • Author(s)
      伊川美保・楠見 孝
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 89 Pages: 367-375

    • DOI

      doi.org/10.4992/jjpsy.89.17034

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニューメラシーがリスク情報提供後の不安変化に及ぼす影響:食品中の放射性物質と首都直下型地震を題材として2018

    • Author(s)
      伊川美保・楠見 孝
    • Journal Title

      リスク研究学会誌

      Volume: 28 Pages: 23-30

    • DOI

      doi.org/10.11447/sraj.28.23

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Investigating the effects of Thinking after Instruction approach: An experimental study of science class2018

    • Author(s)
      Tatsushi FUKAYA, Yuri UESAKA, Shin'ichi ICHIKAWA
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 41 Pages: 1-11

    • DOI

      https://doi.org/10.15077/etr.42105

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知識の習得・活用および学習方略に焦点をあてた授業改善の取り組み 一算数の「教えて考えさせる授業」を軸に一2018

    • Author(s)
      深谷 達史, 植阪 友理, 太田 裕子, 小泉 一弘, 市川 伸
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 512-525

    • DOI

      https://doi.org/10.5926/jjep.65.512

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 説明スキーマに基づく読解と表現を促す授業実践 一小学4年生における説明的な文章の指導一2018

    • Author(s)
      深谷 達史, 戸部 栄子, 立見 康彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 414-428

    • DOI

      https://doi.org/10.5926/jjep.65.414

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英文読解方略の被指導経験と方略使用の関係 一個人内相関に着目して一2018

    • Author(s)
      備瀬美香・伊藤智子・鈴木雅之
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 42 Pages: 129-139

    • DOI

      10.15077/jjet.42093

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知覚された高校受験勉強の機能 一学業成績と抑うつ気分との関連一2018

    • Author(s)
      西村多久磨・古村健太郎・鈴木雅之
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 89 Pages: 500-506

    • DOI

      10.4992/jjpsy.89.16350

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小中移行期における英語に対する目標認知,学習観,学習動機の変容2019

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・木澤利英子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
  • [Presentation] Interrelations among beliefs about learning and motivation in EFL: Focusing on effect of perceived goals in English class.2019

    • Author(s)
      Keita Shinogaya & Rieko Kizawa
    • Organizer
      the 7th International Conference on Self-Determination Theory
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 青年期・成人期における道徳判断と共感性・情動コンピテンス・批判的思考の関連2019

    • Author(s)
      溝川 藍・子安増生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
  • [Presentation] 公認心理師発足後の基礎と実践の往還.日本発達心理学会・臨床発達心理士認定運営機構企画シンポジウム「発達を支援するとは何を支援することか-実践現場における発達心理学の役割」2019

    • Author(s)
      子安増生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会,DS1.
  • [Presentation] 道徳的ジレンマ状況における介入判断と共感性・情動コンピテンス・批判的思考の関連2019

    • Author(s)
      溝川藍・子安増生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会,PS6-1.
  • [Presentation] 計画的偶発性が実践知と叡智の獲得に及ぼす効果―会社員,看護師,教員を対象とした発達的変化の検討2018

    • Author(s)
      楠見 孝・西川一二
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
  • [Presentation] 心理学から見た“考える力”とその教育2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      〈考える力〉とは何か?―思考の教育における哲学系諸学の役割 サイエンスアゴラ2018
    • Invited
  • [Presentation] 叡智知識と好奇心,Grit,加齢との関係2018

    • Author(s)
      楠見 孝・西川一二
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
  • [Presentation] コンピテンシー育成のための授業改善2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会シンポジウム 「授業改善:心理学からの提言」
  • [Presentation] 高校生の探究的学習スキルが教科学力に及ぼす影響:スーパーサイエンスハイスクールにおける検討2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
  • [Presentation] 仕事における実践知と叡智の構造: 会社員,教員,看護師に対する調査に基づく検討2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
  • [Presentation] 大学教育における批判的思考力の育成2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] 深い学びを促す発問・課題とはーオーストラリアの授業実践例からー 「海外の実践から新教育課程を考える―ニュージーランド、オーストラリア、スペインの授業や評価制度からー」話題提供2018

    • Author(s)
      田中瑛津子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
  • [Presentation] How the gap between perceived goals in English class of elementary school and junior high school affect students’ motivation and beliefs about learning?2018

    • Author(s)
      Keita Shinogaya & Rieko Kizawa
    • Organizer
      International Conference on Research in Teaching, Education & Learning.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ルーブリックを活用したデジタルストーリーテリングの効果―eポートフォリオ振り返りのワークショップの開発と試行2018

    • Author(s)
      一ノ瀬秀治・篠ヶ谷圭太
    • Organizer
      日本教育工学会第35回大会
  • [Presentation] 小学校外国語活動におけるフォニックス指導の影響-授業目標の認知と動機づけに着目した検討-2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・木澤利英子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
  • [Presentation] 事前思考にもとづく議論が客観性態度に与える影響-議論中の処理に着目した検討-2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・小野田亮介
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
  • [Presentation] Relationship among perceived goal, beliefs, and motivation in EFL.2018

    • Author(s)
      Keita Shinogaya & Rieko Kizawa
    • Organizer
      11th International Conference on Education, Languages, Humanities and Social Sciences
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using and benefiting from test feedback in foreign language vocabulary learning.2018

    • Author(s)
      Manalo, E., Oyama, Y., & Kanetsuna, A.
    • Organizer
      EARLI SIG 16 Metacognition Conference 2018, Zurich, Switzerland
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Student, teacher, and environmental conditions for promoting spontaneous learning strategy use.2018

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited seminar presented at ETH Zurich, Switzerland
    • Invited
  • [Presentation] Addressing pressing questions about effective learning.2018

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Invited seminar presented at the University of Minho, Braga, Portugal
    • Invited
  • [Presentation] Cultivation of key competencies in New Zealand.2018

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      60th General Assembly of the Japanese Association of Educational Psychology
  • [Presentation] Tackling the complexities of promoting effective learning strategy use in day-to-day subject learning in Japanese classrooms2018

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Fukuda, M., & Ota, E.
    • Organizer
      ERAS-APERA International Conference 2018, Singapore
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can diagrams enhance communicative efficiency? Understanding how diagram use affects the quality of written communication in English-as-a-foreign-language students2018

    • Author(s)
      Manalo, E., Dryer, R., & Tsuda, A.
    • Organizer
      ERAS-APERA International Conference 2018, Singapore
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Hemingway effect: The closer to finishing a task, the higher the motivation to finish it2018

    • Author(s)
      Oyama Yoshinori
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 8th SIG 16 Conference(University of Zurich, Switzerland
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童の質問力を向上させるための質問精査指導の効果の検討2018

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第60回総会 (慶応義塾大学・日吉キャンパス)
  • [Presentation] 小学校英語と国語科文法の連携の可能性と問題点 -英語のルールの発見活動から得られた示唆-2018

    • Author(s)
      西垣 知佳子,安部 朋世,物井 尚子, 神谷 昇,小山 義徳
    • Organizer
      第18回 小学校英語教育学会(JES) 長崎大会
  • [Presentation] 新入生と教育実習生の生理・心理的ストレスとコーピングスタイル及び睡眠パターンの関連の検討2018

    • Author(s)
      小山 義徳・ 長根 光男
    • Organizer
      公益財団法人パブリックヘルスリサーチセンター研究助成事業 報告会
  • [Presentation] Effects of Academic Self-Efficacy on Academic Achievement of Online Foreign Language Learning: A Preliminary Cross-Sectional Study in Japanese Higher Education Environment2018

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Organizer
      Innovation in Language Learning
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reading Efficiency of Learners of English:an fNIRS Study2018

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama and Atsuko Miyazaki
    • Organizer
      FNIRS 2018: THE SOCIETY FOR FUNCTIONAL NEAR-INFRARED SPECTROSCOPY
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 図表が数学問題解決段階の認知負荷に与える影響2018

    • Author(s)
      綾部 宏明,マナロ エマニュエル,野村 理朗,横山 悟,久富 望,伊川 美保
    • Organizer
      日本教育工学会
  • [Presentation] 指定討論.第130回大会企画シンポジウム「心理学における基礎研究と臨床実践のスペクトラム」2018

    • Author(s)
      子安増生
    • Organizer
      関西心理学会第130回大会
  • [Presentation] The effect of discrimination training on Japanese listeners’ perception of the English vowels as in ‘ship’ and ‘sheep’2018

    • Author(s)
      Grenon, I., Sheppard, C., & Archibald, J.
    • Organizer
      the 18th_Japanese Second Language Association
  • [Presentation] 音声の専門家による発音評価について[Pronunciation Evaluations by Experts]2018

    • Author(s)
      Kinoshita, N. & Sheppard, C.
    • Organizer
      the International Conference on Japanese Language Education (ICJLE) 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Second language pronunciation rhythm development, word knowledge, and measurement2018

    • Author(s)
      Kinoshita, N. & Sheppard, C.
    • Organizer
      the 10th_Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of discrimination training on Japanese listeners’ perception of the English coda consonants as in ‘rose’ and ‘roads’2018

    • Author(s)
      Grenon, I., Sheppard, C., & Archibald, J.
    • Organizer
      the 10th_Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Discrimination training for learning sound contrasts2018

    • Author(s)
      Grenon, I. Sheppard, C., & Archibald, J.
    • Organizer
      the 2018 International Symposium on Applied Phonetics (ISAph)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学力テストの結果をいかにして授業改善,学習改善につなげるか2018

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本テスト学会
  • [Presentation] 宿題中の失敗活用が学業成績に及ぼす影響-取り組み中のメタ認知的方略の利用の効果-2018

    • Author(s)
      植阪友理,太田梨絵子,西村華奈,Natalia Surez Fernndez
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Presentation] 教育心理学がリードしたバランスと統合(「新学習指導要領に教育心理学はどう活かされたかー中央教育審議会の議論を追ってー」における話題提供)2018

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Invited
  • [Presentation] 「新学習指導要領に教育心理学はどう活かされたかー中央教育審議会の議論を追ってー」の企画2018

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Presentation] 小学校における深い理解とメタ認知を重視した実践事例(「習得における「主体的・対話的で深い学び」の実現ー学校との連携による「教えて考えさせる授業」の展開」における話題提供)2018

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Presentation] 深い理解につながるアクティブ,ラーニング―ニ ュージーランドの実践から― (「海外の実践から新教育課程を考える-ニュージーランド,オーストラリア,スペインの授業や評価制度から」における話題提供)2018

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Presentation] Improving Students’ Metacognitive Learning Strategies in Daily Classroom Teaching in School: The Effects of Utilizing “Thinking-After-Instruction Approach”2018

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fujisawa, S.
    • Organizer
      ERAS-APERA International Conference 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of meta-cognitive learning strategy use on homework: The importance of deeper learning for self-regulated learners -2018

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ota, R., Nishimura, K., Surez & Fernndez, N.
    • Organizer
      Uesaka, Ota, Nishimura & Nataliaでの連名発表)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの育ち支える絵本選びを促す研修プログラムの開発―科学絵本を選ぶ視点と地域の実践家のもつ暗黙知に着目してー2018

    • Author(s)
      植阪友理、吉澤佳子、赤松百合子、重松希代子、武田直美、繁定絢、山崎浩美、草地沙織、福井佳枝、高橋靖子、浅越有紀、菅田桂子、高橋徳子
    • Organizer
      日本教育工学会
  • [Book] 教育心理学の実践ベース・アプローチ 第12章「教訓帰納は学校でどう指導できるか」分担執筆(瀬尾美紀子)2019

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513456
  • [Book] Question Based Instruction (QBI) promotes learners’ abilities to ask more questions and express opinions during group discussions. In E. Manalo (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Yoshinori OYAMA and Tomoko YAGIHASHI
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] 数学力構成要素の測定と指導法開発 市川伸一(編) 教育心理学の実践ベース・アプローチ-実践しつつ研究を創出する-(pp.185-197)2019

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      978-4130513456
  • [Book] Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Manalo, E. (Editor)
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] Introduction: Establishing a case for sharing research-based instructional strategies. In E. Manalo (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] Showing what it looks like: Teaching students how to use diagrams in problem solving, communication, and thinking. In E. Manalo (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Chen, O., & Ayabe, H.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] Promoting university students' inquiry-based learning through use of questioning. In H. Pedrosa-de-Jesus, & M. Watts (Eds.), Academic growth in higher education.2019

    • Author(s)
      Oyama, Y., & Manalo, E.
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Brill
    • ISBN
      978-90-04-38932-8
  • [Book] Effective way of preparation for deeper learning of history. In Manalo, E. (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Keita Shinogaya
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] Cultivating Pre-Service and In-Service Teachers’ Abilities to Deepen Understanding and Promote Learning Strategy Use in Pupils2019

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya & Yuri Uesaka
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] 問いに基づく探究的な学習とその実践2019

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      -
  • [Book] 教えあいを促す高校の学習法講座2019

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513451
  • [Book] 第6章 教えあいを促す高校の学習法講座 「教育心理学の実践ベース・アプローチ: 実践しつつ研究を創出する」2019

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子(分担執筆/市川伸一編著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513451
  • [Book] Class Design for Developing Presentation Skills for Graduate Research Students. In E. Manalo (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Tanaka E. & Manalo E.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] Cultivation of a critical thinking disposition and inquiry skills among high school students. In E. Manalo (ed.) Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking:Research-based Strategies for the Classroom.2019

    • Author(s)
      Kusumi, T.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      -
  • [Book] 公認心理師エッセンシャルズ 第2版2019

    • Author(s)
      子安増生・丹野義彦編
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      -
  • [Book] 総説 公認心理師の課題と展望 心と社会 50(1)2019

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      日本精神衛生会
    • ISBN
      -
  • [Book] Academic Growth in Higher Education: Questions and Answers2018

    • Author(s)
      OYAMA, Yoshinori & Manalo, Emmanuel
    • Total Pages
      234ページ
    • Publisher
      Brill SENSE
    • ISBN
      978-90-04-38934-2
  • [Book] 基礎からわかる教育心理学2018

    • Author(s)
      小山 義徳(編著)岩田美保,大芦 治樽木靖夫,野中舞子,伏見陽児,眞鍋健
    • Total Pages
      257ページ
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      978-4781914176
  • [Book] アーギュメント構造が説得力評価に与える影響 尾崎幸謙・川端一光・山田剛史(編) Rで学ぶ マルチレベルモデル[入門編]-基本モデルの考え方と分析- (pp.136-148)2018

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      978-4254122367
  • [Book] 学習の評価 鹿毛雅治(編) 未来の教育を創る教職教養指針3 発達と学習(pp.124-142)2018

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      978-4762028366
  • [Book] Can spontaneous diagram use be promoted in math word problem solving? In P. Chapman et al. (Eds.), Diagrams 2018, Lecture Notes in Artificial Intelligence 108712018

    • Author(s)
      Ayabe, H., & Manalo, E.
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-319-91375-9
  • [Book] 効果的な予習を実現するためには In 市川伸一(編) 教育心理学の実践ベース・アプローチ2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      978-4-130-51345-6
  • [Book] 成熟した学習者をめざして(2)予習・復習の指導 In 指導と評価(6月号)2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      -
  • [Book] 次世代のリーダーを担う博士人材の育成―名古屋大学PhDプロフェッショナル登龍門の取り組みー2018

    • Author(s)
      杉山直・田中瑛津子(編著)
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      みやび出版
    • ISBN
      4434250906
  • [Book] 学力と汎用的能力の育成 楠見 孝 (編)  教育心理学.(教職教養シリーズ2020 第8巻)2018

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      978-4319003297
  • [Book] 情報信頼性 田中克己(編) 情報デザイン2018

    • Author(s)
      田中克己・楠見 孝
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      784-320006034
  • [Book] 総説 「子ども」とは誰か 『子ども学』第6号2018

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      -
  • [Book] 総説 12発達心理学 野島一彦編『公認心理師養成大学・大学院ガイド』 (Human Mind Special Issue 2018)2018

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      日本評論社
    • ISBN
      -
  • [Book] The effects of awareness-raising through stimulated recall on the repeated performance of the same task and on a new task of the same type. In. M. Bygate (Ed.), Language Learning through Task Repetition2018

    • Author(s)
      Sheppard, C., & Ellis, R.
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      John Benjamins
    • ISBN
      -

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi