2018 Fiscal Year Final Research Report
Research on role of wetland-education for ESD
Project/Area Number |
15H02865
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Environmental policy and social systems
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Research Institution | Tokyo University of Agriculture and Technology |
Principal Investigator |
asaoka yukihiko 東京農工大学, (連合)農学研究科(研究院), 教授 (60201886)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野村 卓 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00507171)
日置 光久 東京大学, 海洋アライアンス, 特任教授 (10181059)
江崎 保男 兵庫県立大学, 地域資源マネジメント研究科, 教授 (10244691)
笹川 孝一 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (70178630)
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Research Collaborator |
SAKAI YUUSUKE
TSUCHIYA TOSHIYUKI
FURIHATA SHINICHI
NINOMIYA RIM SACHI
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 湿地教育 / ESD / 環境教育 / 自然体験活動 / 大型鳥類の野生復帰 / CEPA / 湿地 / 海洋 |
Outline of Final Research Achievements |
The feature of this study is in the concept of “Wetland Education”. By perceiving the various waterfront such as paddy field, river, lakes, marshes, and oceans, as a new area of environmental education, inclusive and total water environment can be captured. As positioning “Wetland Education” as “Education for Sustainable Development”, a new area of environmental education which expands from the living environment to the global environment can be developed from the keyword “water”. This study raises the state of civic education by focusing on the role of “Wetland education” as a frame that corresponds to biodiversity and global warming.
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Free Research Field |
環境教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「湿地教育」はラムサール条約における「湿地」の定義をもとに、CEPA(コミュニケーション、教育、参加、普及)の推進をはかることを目的としている。わが国では、環境教育指導資料(2014 年改訂)や環境教育推進法(2003 年)、学校教育法・社会教育法(2001 年改正)にも「自然体験活動」の充実および奨励が明記されている。 こうした状況のもとで、コウノトリに代表される絶滅危惧大型鳥類の野生復帰事業には、人口巣塔の設置やエサ場となる無農薬栽培の水田や水路・湿地の確保など、地域住民の理解と積極的な協力が不可欠である。野生復帰事業における市民教育(学校教育、社会教育)の重要性は明らかである。
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