2018 Fiscal Year Final Research Report
A historical study of sound, music, and society from early modern to modern Japan: focusing on the effects of global influence on local culture of northern Tohoku.
Project/Area Number |
15H03232
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Historical studies in general
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Research Institution | Aomori Chuo Gakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 啓孝 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 准教授 (20803711)
武内 恵美子 京都市立芸術大学, 日本伝統音楽研究センター, 准教授 (30400518)
吉村 雅美 (吉村雅美) 日本女子大学, 文学部, 講師 (70726835)
山下 須美礼 帝京大学, 文学部, 准教授 (90523267)
浪川 健治 筑波大学, 人文社会系, 教授 (50312781)
古家 信平 筑波大学, 人文社会系, 教授 (40173520)
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Research Collaborator |
Fujiwara Gideon
Nemoto Minami
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 音楽 / 異文化接触 / 近代移行期 / 武士と奏楽 / 民衆と音文化 / キリスト教と音楽 / グローバル化 / 民俗芸能 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explored change and continuity in the culture of music and sound, as it related to social transformations in Japan from the early modern to modern periods. This project examined the patterns of “sound” and “music” produced and adopted by commoners and the samurai ruling class, to consider modernization in northeastern Japan, and the effects of globalization on these patterns. We sought to shed light on: (1) musical traditions of local regions; (2) the education of “music” by samurai’s initiative; and (3) how local culture was influenced and reshaped by Globalization. Ranging from the late 1700s to the 1910s, we elucidated the intellectual history of rites and music, and their practice at domain schools; local and foreign sounds perceived by a merchant scholar; the pride and identity of samurai who mediated music’s “Westernization” in Japan; and the disappearance and reconstruction of “traditional culture” in the face of the widespread “Western culture.”
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Free Research Field |
近代史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、音にかかわる感性が大きく変化した近代移行期の、武士階級から民衆までを、階層にとらわれずに対象とし、音や音楽文化との関わりを見ていくことで、近世、近代、民衆、士族などの視点からそれぞれ成果をだした。この研究全体に通底するのは、本研究が音楽文化を「知」の一つと捉え、消えゆく音にかかわる人間の活動や精神性に目を向けることで、「歴史資料に音を読み」、同時に「音に歴史性を与え」たことである。すなわち、史料発掘・分析に基づく日本史を基軸として音を論じたことが、方法論的意味でも学術的・社会的意義を持つと思われる。
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