2019 Fiscal Year Final Research Report
Empirical study on the structure of cyber-bullying and its countermeasures
Project/Area Number |
15H03491
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Bukkyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山内 乾史 神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (20240070)
松浦 善満 龍谷大学, 文学部, 教授 (40243365)
大多和 直樹 帝京大学, 文学部, 准教授 (60302600)
小針 誠 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (90388067)
小林 至道 青山学院大学, アカデミックライティングセンター, 助手 (60784692)
浅田 瞳 華頂短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (80454859)
堀出 雅人 華頂短期大学, 総合文化学科, 講師 (50710638)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ネットいじめ / 大規模調査 / 質問紙調査 / パネル調査 |
Outline of Final Research Achievements |
Analyzing the factors behind this, it is apparent that the features of cyberbullying vary depending on academic level. The low-scoring schools (1) had higher direct cyberbullying scores than the other schools (scores for reading text messages, allowing the text messages to be marked as read, but then ignoring the messages were 63.1% for group (1), compared to 55.1% for group (2)). For high-scoring schools (2) there was a high incidence of indirect bullying for comedic purposes (scores for abusive messages via twitter were 44.8% for group (1), compared to 54.5% for group (2)). For the mid-level schools (3), the wide distribution of academic abilities is believed to be resulting in diverse, conflicting values. There is a high likelihood of cyberbullying in spaces in which people encounter “odd” people with differing mentalities and values.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
いじめの大規模調査は多くの先行研究が見られるが、ネットいじめに関する大規模調査、とくに自治体を超えた悉皆調査は現時点で見当たらず、ネットいじめの量的調査の先行研究として意味あるものとなった。 また、啓発前後の効果を検証するためにアンケート調査を実施し、ネットいじめの発生率が低下していることを明らかにしたことは、いじめ研究において大きな示唆を与えた。これまでのいじめ研究の多くはいじめの実態そのものを取り上げたものが多く、いじめを減じるための手立てやその活動によってどの程度いじめが減じられたのかといった実証的なデータを含んだものは管見の限りなく、本研究の持つ意味は決して小さくない。
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