2018 Fiscal Year Final Research Report
The Development of the Compulsory Unit Citizenship in Social Studies Based on the Characteristics of Historical Events
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15H03495
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹内 裕一 千葉大学, 教育学部, 教授 (00216855)
小関 悠一郎 千葉大学, 教育学部, 准教授 (20636071)
澤田 典子 千葉大学, 教育学部, 教授 (50311650)
辻本 諭 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (50706934)
今津 敏晃 亜細亜大学, 法学部, 准教授 (60449973)
青山 治世 亜細亜大学, 国際関係学部, 准教授 (60634285)
田中 伸 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
三浦 朋子 亜細亜大学, 法学部, 准教授 (70586479)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | シティズンシップ教育 / 歴史学習 / 歴史総合 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we aimed to clarify the kind of “citizenship” that can be cultivated through historical education, making full use of the characteristics of historical events by reversing the relationship between “citizenship” and historical education, and asking instead what historical education can contribute to the development of “citizenship.”
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Free Research Field |
社会科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義として、以下の4点を挙げることができる。第1に、歴史学習でこそ育成できるシティズンシップを明確化した点である。第2に、歴史学習だからこそ可能となるシティズンシップ育成方法論を提案している点である。第3に、上記第1・第2の学術的意義を具体化した必修単元「シティズンシップ」を作成し、小・中・高校の社会系教科内における最終単元に位置づけることを提案した点である。そして第4に、社会参画型シティズンシップ論を中核概念とすることで社会科から切り捨てられた観のあった歴史学習を社会科内に位置づける論理を構築することができた点である。
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