2019 Fiscal Year Final Research Report
Development of Educational Program for Nurses to Improve Their Research Utilization Competency in Hospital Settings Toward Evidence Based Nursing Care
Project/Area Number |
15H05075
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | National Center for Global Health and Medicine |
Principal Investigator |
Kameoka Tomomi 国立研究開発法人国立国際医療研究センター, 国立看護大学校, 教授 (50323415)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
舟島 なをみ 新潟県立看護大学, 看護学部, 教授 (00229098)
上國料 美香 国立研究開発法人国立国際医療研究センター, その他部局等, 国立看護大学校 講師 (10632200)
山澄 直美 長崎県立大学, 看護栄養学部, 教授 (50404918)
中山 登志子 千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (60415560)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 研究成果活用 / 教育プログラム開発 / EBN / 看護師 / 看護継続教育 / 看護教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to develop an in-service education programs for hospital nurses that helps them self-diagnose problems they may have regarding research utilization and suggests ways to overcome them in order to promote EBN. The study involved the following three activities: 1) Surveys were conducted to clarify the research utilization competency, learning situation, educational situation, and related work environment of nurses; 2) An educational program consisting of four types of seminar was created based on previous research and the survey results; 3) The educational program was implemented at two hospitals, and data of participants were collected and analyzed. The results showed that the educational program was effective for improving nurses’ research utilization competency.
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Free Research Field |
看護教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究の成果として産出される新たな知識や技術の看護師による活用は、エビデンスに基づく看護実践(EBN)、それを通した看護実践の質向上の推進に不可欠である。しかし、先行研究は、看護師の多くが、看護実践への研究成果活用の重要性を理解しながらも実行できておらず、その改善を重要な課題としていることを示す。本研究は、このような状況の打開に向け、看護師個々が自己の研究成果活用力を自己診断し、必要な研修を選択受講することを通し、その研究成果活用力向上を図ることを支援する教育プログラムを開発した。
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