• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Theorization and verification of socio-cultural contexts in psychological support for children using discourse analysis

Research Project

Project/Area Number 15H06237
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

綾城 初穂  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 講師 (60755213)

Project Period (FY) 2015-08-28 – 2017-03-31
Keywordsディスコース分析 / 子どもの心理援助 / ポジショニング理論
Outline of Annual Research Achievements

価値観が多様化し、社会変動の大きい現代日本において、子どもの心理援助は、そこに影響する社会文化的文脈(ディスコース)を含めて検討される必要がある。そこで本研究では子どもの心理援助(主としてプレイセラピー)の過程を、ディスコース分析、特にポジショニング理論の枠組みから検討し、理論化することを試みた。その結果、a) 子どもが苦しむディスコースに対してセラピストが取るポジショニング(あるディスコースに対して取る立ち位置)が子どものポジショニングも変化させること、b) この過程を通して、子どもは多様なディスコースを利用するようになっていくこと、c) このディスコースの多様化が子どもの心理的回復につながること、の3点が大きく示された。また、本研究ではディスコース分析およびポジショニング理論による心理援助の研究方法についても実施・提案した。加えて、ディスコースの視点に基づいたアプローチに関する洋書の翻訳も行った。本研究に関連する成果は、国際論文2本、国内論文2本、訳書1冊、国際学会発表3本として公開されている。今後は、子どもが一日の大半を過ごす学校現場や、子どもにとって最も重要な他者である保護者に対して、ディスコースの視点に基づいた支援を実施・分析し、子どもの心理援助についてより包括的な検討を行っていく予定である。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] California State University/San Bernardino(米国)

    • Place of Presentation
      米国
    • Counterpart Institution
      California State University/San Bernardino
  • [Int'l Joint Research] Edge water college(New Zealand)

    • Country Name
      New Zealand
    • Counterpart Institution
      Edge water college
  • [Journal Article] Reproducing dominant discourses for therapy: Discourse analysis of a Japanese client’s therapy.2016

    • Author(s)
      Ayashiro, H.
    • Journal Title

      Journal of Systemic Therapies

      Volume: 35 Pages: 37-51

    • DOI

      10.1521/jsyt.2016.35.1.39

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 対人関係構築が難しい子どもをどう援助するか―ディスコース分析的事例研究を通した学びとしての心理支援の検討―2016

    • Author(s)
      綾城初穂
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 9 Pages: 207-220

  • [Presentation] How does diagnosis influence a client? A case study of a client diagnosed with Asperger syndrome using positioning theory.2017

    • Author(s)
      Ayashiro, H. & Hirano, M.
    • Organizer
      15th European Congress of Psychology (ECP 2017)
    • Place of Presentation
      Amsterdam, Netherlands
    • Year and Date
      2017-07-11 – 2017-07-14
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Play therapy and Erikson’s concept of industry vs. inferiority: A case study using positioning theory.2016

    • Author(s)
      Ayashiro, H. & Hirano, M.
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology (ICP 2016)
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Agency as resilience: A case study of play therapy with a school-age boy using positioning theory.2016

    • Author(s)
      Ayashiro, H. & Hirano, M.
    • Organizer
      8th European Conference on Positive Psychology (ECPP 2016)
    • Place of Presentation
      Angers, France
    • Year and Date
      2016-06-28 – 2016-07-02
    • Int'l Joint Research
  • [Book] いじめ・暴力に向き合う学校づくり―対立を修復し,学びに変えるナラティヴ・アプローチ2016

    • Author(s)
      Winslade J. & Williams, M. (著)綾城初穂(訳)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      新曜社

URL: 

Published: 2018-01-16   Modified: 2022-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi