• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

自閉症スペクトラム障害幼児における早期対人相互作用の定量解析に基づく発達支援法

Research Project

Project/Area Number 15J01900
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

松田 壮一郎  筑波大学, システム情報系, 特別研究員(PD)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2018-03-31
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 対人相互作用 / 笑顔表出 / 定量解析 / 工学デバイス / 対人距離 / 交互交代 / 心電図
Outline of Annual Research Achievements

①研究参加児の募集:所属研究室及び提携している他大学研究室,病院から応募を募り,生活年齢2~5歳の自閉症スペクトラム障害児15名をリクルートした。更に,提携保育園から応募を募り,定型発達児40名をリクルートした。②対人相互作用,発達障害・行動,音声言語・模倣・共同注意評価:1) 早期対人相互作用への発達支援法の開発:新版K式発達検査2001による全般的な発達評価を, CARS及びPARSによる自閉症重症度評価を,及びCBCLによる行動評価を行った。更に,より複雑な社会的行動評価として,音声言語をJ-CDIs,模倣をMIS,共同注意をESCSによって測定した。2) 工学デバイスを用いた対人相互作用の定量解析:自閉症スペクトラム障害児における笑顔の表出をウェアラブルデバイスにより計測する試みを開始した。同時に,対人距離をモーションキャプチャーにより,心臓の活動を心電図により計測する試みも開始した。更に,自然な遊び場面における,支援者と自閉症スペクトラム障害児間の交互交代行動を,球体デバイスによって計測した。③支援の開始:自閉症スペクトラム障害児におけるアイコンタクト,笑顔表出について自然な遊び場面を通した支援を開始した。その結果,「反応に対する時間遅延」「逆模倣」「くすぐり」「ストレンジ・シチュエーション」などの手続きを用いたことにより,参加児のアイコンタクト,及び笑顔表出の頻度が増加した。④第1版支援マニュアルの完成と支援プログラムの運用:第1版支援マニュアルとして,支援者の行動チェックリストを完成させた。それを用いた上で臨床心理士2名に対し講習を実施し,その後,病院内でプログラムを運用した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

当該年度の研究計画に沿い,①研究参加児の募集,②対人相互作用,発達障害・行動,音声言語・模倣・共同注意評価,③支援の開始,④第1版支援マニュアルの完成を遂行した。更に,外部施設での支援プログラム運用や,工学デバイスを活用した支援,感情認知研究へと研究内容を発展させた。そしてワークショップを通じ,対人相互作用支援プログラムの成果を広く現場で運用する,という取り組みも開始している。

Strategy for Future Research Activity

本研究課題の推進方策として,以下の2点が挙げられる。1. 自閉症スペクトラム障害児の対人相互作用における,工学デバイスを用いたフィードバックの効果検証を行っていく。2. 本年度,支援プログラムを運用した病院以外にも,保育園,小学校への普及と運用を行っていく。

  • Research Products

    (16 results)

All 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Gaze behavior of children with ASD toward pictures of facial expressions.2015

    • Author(s)
      Matsuda, S., Minagawa, Y., & Yamamoto, J.
    • Journal Title

      Autism Research and Treatment

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1155/2015/617190

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Paired Robotic Devices to Mediate and Represent Social Behaviors.2015

    • Author(s)
      Nuñez, E., Matsuda, S., Hirokawa, M., Yamamoto, J., & Suzuki, K.
    • Journal Title

      Proc. of The 24th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication

      Volume: - Pages: 722-727

    • DOI

      10.1109/ROMAN.2015.7333669

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Humanoid Robot Assisted Training for Facial Expressions Recognition based on Affective Feedback.2015

    • Author(s)
      Nuñez, E., Matsuda, S., Hirokawa, M., & Suzuki, K.
    • Journal Title

      Social Robotics

      Volume: 9398 Pages: 492-501

    • DOI

      10.1007/978-3-319-25554-5_49

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Emotion comprehension in intramodal and cross-modal matching: A preliminary comparison between children with autism spectrum disorders and those with Williams syndrome2015

    • Author(s)
      Matsuda, S., & Yamamoto, J.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • DOI

      10.6033/specialeducation.4.1

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] なぜ応用行動分析学者は工学者と協働するべきなのか?2015

    • Author(s)
      松田壮一郎・山本淳一
    • Organizer
      電子情報学会HCGシンポジウム
    • Place of Presentation
      富山国際会議場(富山県富山市)
    • Year and Date
      2015-12-16 – 2015-12-18
  • [Presentation] Use of humanoid robots in interventions for children with autism spectrum disorders: A psychological view2015

    • Author(s)
      Matsuda, S.
    • Organizer
      International workshop on intervention of children with autism spectrum disorders using a humanoid robot
    • Place of Presentation
      Keio University, HIyoshi, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2015-11-17 – 2015-11-18
  • [Presentation] Facial expression as the antecedents and consequences for gaze behavior: Eye-tracking study in children with ASD.2015

    • Author(s)
      Matsuda, S., Omori,T., McCleery, J. P., Matsuzaki, A., Ishizuka, Y., Naoi, N., Minagawa, Y., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      ABAI’s Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Granvia Kyoto; Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27 – 2015-09-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the effectiveness of a parent training as a part of a newly developed university-based comprehensive intervention program.2015

    • Author(s)
      Matsuzaki, A., Enomoto, T., Matsuda, S., Ishizuka, Y., Naoi, N., Minagawa, Y., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      ABAI’s Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Granvia Kyoto; Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27 – 2015-09-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comprehensive imitation skills assessment in children with autism spectrum disorders.2015

    • Author(s)
      Ishizuka, Y., Naoi, N., Matsuda, S., Matsuzaki, A., Enomoto, T., Minagawa, Y., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      ABAI’s Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Granvia Kyoto; Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27 – 2015-09-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of early behavioral intervention on the gaze of children with autism spectrum disorders in live face-to-face interaction: A study using an eye-tracking system2015

    • Author(s)
      Naoi, N., Ishizuka, Y., Matsuda, S., Hakuno, Y., Enomoto, T., Matsuzaki, A., Yamamoto, J., & Minagawa, Y.
    • Organizer
      ABAI’s Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Granvia Kyoto; Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27 – 2015-09-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quantifying Intervention Effectiveness for Social Interactions in Children with ASD2015

    • Author(s)
      Matsuda, S.
    • Organizer
      Keio Advanced Research Center: Global Research Center of Logic and Sensibility Open Symposium "Intervention for Social and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder"
    • Place of Presentation
      Keio University, Mita, Minato-ku, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2015-09-24 – 2015-09-24
  • [Presentation] 笑顔の共起を検出する装着型表情計測インターフェース2015

    • Author(s)
      辻愛里・松田壮一郎・鈴木健嗣
    • Organizer
      ヒューマンインターフェースシンポジウム2015
    • Place of Presentation
      公立はこだて未来大学(北海道函館市)
    • Year and Date
      2015-09-01 – 2015-09-04
  • [Presentation] "Emotion Recognition" in children with autism spectrum disorder: Applying FEEP (Face-Expression Expert Program) and the next.2015

    • Author(s)
      Matsuda, S.
    • Organizer
      Keio Advanced Research Center: Global Research Center of Logic and Sensibility Open Symposium "Perspectives on Applied Behavior Analysis"
    • Place of Presentation
      Keio University, Mita, Minato-ku, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2015-07-31 – 2015-07-31
  • [Presentation] A hospital-based early behavioral intervention for social engagement in a toddler with ASD.2015

    • Author(s)
      Matsuda, S., Nakagome, M., Otani, R., Yamamoto, J., & Sakuta, R.
    • Organizer
      The 41st Annual Convention of Association for Behavior Analysis
    • Place of Presentation
      San Antonio, TX. (USA)
    • Year and Date
      2015-05-22 – 2015-05-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Establishing looking behavior in the interactive conversation using iPad® for a student with autism spectrum disorders2015

    • Author(s)
      Sekine, S., Matsuda, S., & Yamamoto, J.
    • Organizer
      The 41st Annual Convention of Association for Behavior Analysis
    • Place of Presentation
      San Antonio, TX. (USA)
    • Year and Date
      2015-05-22 – 2015-05-26
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 個人ホームページ

    • URL

      https://sites.google.com/site/devpsysmatsuda/

URL: 

Published: 2016-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi