2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of visual literacy-Starting Japanese language education
Project/Area Number |
15K02648
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Tokyo International University |
Principal Investigator |
Okamoto Noriko 東京国際大学, 国際関係学部, 教授 (20275811)
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Research Collaborator |
KADOKURA masami
HATTORI kumiko
OKUIZUMI kaori
YABE mayumi
NAGAI masako
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ビューイング / カリキュラム / 言語政策 / 教授法 / 日本語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
We presented the state of meaning construction at national and international conferences by using four different writing methods in newspapers, advertisements, and public signs, and by combining vertical writing and horizontal writing. In addition, we analyzed visual communication centered on LINE stamps and aimed to clarify the visual literacy unique to Japanese expressions. As for the way of constructing the meaning by multiple notation reflecting the Japanese culture embedded there, I got suggestions for future research.
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Free Research Field |
日本語教育 社会言語学 異文化理解教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語表現に即したビジュアル・リテラシー育成を目指し、多文化多言語を背景にもつ児童の日本語教育への応用の基盤作りを行った。その成果を、国語教育、外国語教育を含めた言語教育に「見る=ビューイング」を取り入れる意義とビジュアル・リテラシーの重要性を、言語政策的な提言を目指して探求した。 日本の少子高齢化の進行は、加速している。2019年4月の改定入管法施行に続き、今期国会で「日本語教育推進法」が超党派で可決される見通しだ。今後確実に多文化社会へと進む日本の言語教育に、4技能に加え、移民受け入れ先進国でもある英国、カナダ、豪州が実施している「ビューイング」教育を取入れる必要性を伝えることができた。
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