2018 Fiscal Year Final Research Report
Teaching vocabulary and grammatical function to improve the fluency
Project/Area Number |
15K02704
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kobe Gakuin University |
Principal Investigator |
HIRAI AI 神戸学院大学, 共通教育センター, 准教授 (10554339)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金子 恵美子 会津大学, コンピュータ理工学部, 教授 (30533624)
笠原 究 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50439006)
佐藤 臨太郎 奈良教育大学, 英語教育講座, 教授 (50509198)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 文復唱課題 / 動詞 |
Outline of Final Research Achievements |
Sixteen verbs chosen from the multiple studies done by the authors were presented to the students by using power point slides with English sounds. Students had to read aloud six times after the recording. They showed greater accuracy in the production test with using these verbs carried out right after the production learning phase. However, they did not show the significant greater accuracy in the same production test done after 1 week. From this result, we can suggest only once of the training phase did not lead to the retention of these functions. We also found that Japanese EFL learners only have a limited understanding of English verbs and almost no knowledge of collocations used frequently among native speakers.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で動詞を中心とした統語情報の保持が非常に弱いことが明らかとなったことと、絵を使用した繰り返しの産出練習で、直後の産出への影響が見られたことが明らかとなったことより、産出練習の有用性が確認された。ただし、その影響は一時的なものと考えられるため、今後、複数回にわたり学習をすることで、長期の保持への影響が見られるかを調査する必要がある。 これまで流暢性を高めるための訓練が具体的に提案されることは少なかった。その上で、教室で即利用可能な指導を提案できることに本研究の最大の意義があると考えられる。
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