• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Psychological Support for LGBTQ+ Students and Comparison among Asian Countries

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04129
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Kasai Makiko  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70294733)

Research Collaborator Bang Keeyeon  Cyber University of Korea
Hung Chiao  Asia University
Rooney S. Craig  University of Missouri
OKAHASHI Yoko  高知県スクールカウンセラー
ITO Ruriko  愛媛県スクールカウンセラー
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywordsセクシュアルマイノリティ / LGBTQ / 性の多様性 / 学校教育 / 心理的支援 / 地域支援 / 児童生徒 / カウンセラー
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this project were 1) developing an effective program for teachers and counselors to support LGBTQ+ students and evaluating its effectiveness, and 2) investigating current issues and facing problems for LGBTQ+ in Asian countries.
We developed a new program for teachers and counselors based on “LGB Sensitive and Affirmative Counselor Training Program” (Kasai & Okahashi, 2011; Kasai, 2010). First, we developed a program including Transgender and Queer (Odo & Kasai, 2017) and a program for preschool teachers (Motoki & Kasai, 2019). We also made a leaflet and handbook explaining LGBTQ+ issues and how to support students at each school. We interviewed several professionals and LGBTQ+ individuals in Korea and Taiwan asking historical background, present issues, and same-sex marriage.

Free Research Field

臨床心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

セクシュアル・マイノリティに関する研究に関しては、性的指向や性別違和に気づき始め悩み始める思春期に大半の時間を過ごす学校現場の教職員への情報提供、支援方法などは、本研究代表者が行っているもの以外、存在しなかった。そのため、教職員の LGBTQに関する啓発的訓練の方法を開発することは、教育分野において独創的で意義のあるものであった。また、日本やアジア諸国の LGBTQに関する現状・問題を国際社会に発信することは、西欧の性に対する考え方・見方をそのまま取り入れるのではなく、文化に根差した国際的な研究を発展させることが可能となった。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi